Volg Behind the Barcodes campagne op de voet!

Een greep uit onze resultaten:

  • Duizenden Nederlanders lieten via onze petitie weten dat ze eerlijke boodschappen eisen.
  • Albert Heijn en Jumbo hebben onder druk van onze campagne belangrijke publieke toezeggingen gedaan op het gebied van mensenrechten. Na nog meer actievoeren sloot ook Lidl zich aan bij Jumbo en Albert Heijn.
  • Mede dankzij een sms-actie, waarbij onze supporters de supermarkten bestookten met berichtjes, hebben Jumbo, Lidl en Albert Heijn toegezegd vrouwenrechten te integreren in hun mensenrechtenbeleid.

Hieronder volg je alles over onze campagne tot nu toe.

April 2022

Hij is er weer: onze jaarlijkse supermarktranglijst. Lidl en Aldi hebben veel vooruitgang geboekt en voeren de lijst dit jaar aan. Dat betekent dat ze van de 5 grootste Nederlandse supermarkten het best scoren op het respecteren van mensenrechten in hun productieketens. Daar kunnen Jumbo, Albert Heijn en PLUS, die nog steeds ruim onvoldoende scoren, een voorbeeld aan nemen.  

Lees hier meer over onze laatste scorecard.

Juli 2021

Geweldig nieuws! De 3 grootste supermarktketens van Nederland, Albert Heijn, Jumbo en Lidl, publiceren voor het eerst toezeggingen om de uitbuiting van vrouwen in hun ketens serieus aan te pakken. En dat is mede te danken aan de duizenden protest-sms'jes die onze supporters aan de supermarkten stuurden. Actievoeren werkt!  

Lees hier meer over de toezeggingen van de supermarkten.

Juni 2021

Terwijl de 5 grootste supermarkten van Nederland hun omzet flink zien stijgen tijdens de coronapandemie, vangen de mensen die onze boodschappen produceren de klappen. Dat blijkt uit ons nieuwste onderzoek. Vooral vrouwen worden hard geraakt. Zij werken lange dagen onder zware omstandigheden, maar verdienen nauwelijks genoeg om rond te komen.

Het goede nieuws: na veel intensieve gesprekken – en jarenlang campagnevoeren – belooft Jumbo beterschap. Nu Albert Heijn, Aldi, Lidl en PLUS nog! Als Jumbo het kan, moeten zij het ook kunnen.

Februari 2021

De afgelopen tijd waren we wat stil, maar we hebben niet stilgezeten! We zijn vooral veel in gesprek geweest met Aldi en Plus, de twee achterblijvers op de Behind the Barcodes mensenrechtenranglijst.

Albert Heijn, Jumbo en Lidl hebben al eerder belangrijke toezeggingen gedaan. Zij zijn nu open over waar ze hun producten inkopen. Lidl heeft daarnaast ook twee mensenrechtenonderzoeken gepubliceerd. Wij volgen alle toezeggingen nauwlettend en zullen hier binnenkort meer over vertellen.

Aldi niet transparant genoeg

Maar dan Aldi en Plus. Onze oproep aan Aldi om mensenrechten serieus te nemen, leek gehoor te krijgen. Aldi heeft namelijk in december 2020 haar mensenrechtenbeleid verbeterd, o.a. met de toezegging om de mensenrechtenonderzoeken te publiceren die ze rond hun producten doen en in gesprek te gaan met internationale vakbonden. Dit is een hele stap vooruit voor de mensen die ons eten produceren.

Helaas wil Aldi één heel belangrijk punt geen stappen ondernemen. Iets wat de Albert Heijn, Jumbo en Lidl wél hebben gedaan: Aldi wil niet prijsgeven wie al haar directe leveranciers zijn. Aldi wil alleen zeggen waar hun ‘risicovolle’ producten vandaan komen.

Voor ons is het juist belangrijk om te weten waar álle producten vandaan komen. Want als je als consument niet weet waar je boodschappen vandaan komen, kun je ook nooit achterhalen of daar misstanden zijn. Nu gaat Aldi ervan uit dat zij prima zelf kunnen bepalen welke producten risicovol zijn en daar transparant over zijn. Maar als die andere producten geen mensenrechtenschendingen bevatten, kun je er toch net zo goed eerlijk over zijn? Want dan weten de consument het in ieder geval zeker. Toch? Nog werk aan de winkel dus!

Daarom geven we Aldi een duwtje in de goede richting. Daar kunnen we jouw hulp goed bij gebruiken! Roep Aldi op om transparanter te zijn over waar hun producten vandaan komen, net als veel andere bedrijven al doen. Deelname is makkelijk: zet je naam op een kaart en wij sturen hem namens jou op.

Copy of Copy of Copy of voor Emile duurt lang.png

PLUS de grote achterblijver

Terwijl Aldi al wat eerste stappen heeft gezet, blijft PLUS helaas ver achter. Al een hele tijd zijn we in gesprek met PLUS en haar inkooporganisatie Superunie. Maar de ontwikkelingen op het gebied van mensenrechten bij deze twee bedrijven gaan veel te langzaam.

PLUS ziet zichzelf graag als de ‘meest verantwoorde’ supermarkt, mede door hun steun aan Fairtrade. Toch hebben ze niet eens de basis van een mensenrechtenbeleid. Zo hebben ze bijvoorbeeld nog steeds geen toezegging gedaan om mensenrechtenonderzoeken uit te voeren en te publiceren, om transparanter te worden over hun ketens, om werk te maken van leefbaar loon en om dwangarbeid proactief tegen te gaan.

Vind jij het ook belangrijk dat PLUS vaart zet achter mensenrechtenbeleid gaat? Roep PLUS op om niet achter te blijven bij alle andere supermarkten in de Behind the Barcodes campagne!

30 juni 2020

Tijd voor onze jaarlijkse supermarktenranglijst! Sinds 2018 leggen we Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en PLUS ieder jaar langs de meetlat. Wat doen ze om uitbuiting van arbeiders, kleine boeren en vrouwen in hun productieketens te voorkomen?

Niet genoeg, blijkt weer. Supermarktketen Lidl is de grootste stijger, maar oppnieuw scoren alle 5 beoordeelde Nederlandse supermarkten een dikke onvoldoende, met PLUS als grote achterblijver. Lees hier meer over onze nieuwe ranglijst.

BtB Oxfam Supermarkt Scorecard 2020.png

23 april 2020

We hebben groot nieuws: na lang campagne voeren, meerdere publieke acties en 18.000 handtekeningen van supporters die Lidl Nederland in november 2019 in ontvangst nam, komt Lidl over de brug. Het bedrijf gaat werk maken van mensenrechten in de toeleveringsketens! En dat is goed nieuws, want Lidl is één van de grootste supermarktketens ter wereld met meer dan 10.000 winkels in 32 landen.

Behind the Barcodes petitieoverhandiging.jpg
Oxfam Novib overhandigt de petitiehandtekeningen aan Lidl in Nederland. Foto: Arie Kievit

Lidl heeft nieuw mensenrechtenbeleid gepubliceerd, waarin het toezegt dat het gehele bedrijf een aantal belangrijke mensenrechtenverdragen zal respecteren. Het volledige mensenrechtenbeleid inclusief alle toezeggingen is momenteel alleen beschikbaar op de Nederlandse, Duitse en Britse website. Lidl heeft aangegeven dat dit op korte termijn ook gepubliceerd wordt in alle andere landen waar het gevestigd is.

Terwijl Nederland nu midden in de coronacrisis zit, waarin supermarkten en hun personeel een cruciale rol spelen bij ons dagelijkse voedselvoorziening, laat Lidl met dit beleid zien dat het zich ook in gaat zetten voor meer transparantie, betere arbeidsrechten, de positie van vrouwen in de toeleveringsketens en een leefbaar loon voor de arbeiders die ons voedsel produceren in ontwikkelingslanden.

Lidl volgt hiermee Albert Heijn en Jumbo, die vorig jaar ook toezeggingen hebben gedaan. De nieuwe stappen van de discounter laten zien dat respect voor mensenrechten stap voor stap een hogere prioriteit krijgt in de supermarktsector. Dit betekent dat ook de supermarktketens Aldi en PLUS natuurlijk niet meer kunnen achterblijven!

Uiteraard gaan we de toezeggingen van Lidl actief volgen en zullen we nagaan of Lidl ook in de andere landen waar het actief is de daad bij het woord voegt en het nieuwe mensenrechtenbeleid daadwerkelijk publiceert.

Hier lees je meer over de toezeggingen van Lidl!

Dinsdag 3 maart 2020

We waren weer op stap met onze reuzemango’s. En dat deden we niet zonder reden! Tot op heden hebben zowel Aldi, Lidl als PLUS – die onderaan bungelen in onze supermarktenranglijst - geen nieuw mensenrechtenbeleid gepubliceerd om uitbuiting tegen te gaan van bijvoorbeeld theepluksters in India en arbeiders op fruitplantages in Brazilië. Daarom zijn we op bezoek geweest bij verschillende filialen van de Aldi, Lidl en PLUS om duidelijk te maken dat we nog stééds wachten. Zijn we ongeduldig? Nee hoor, het duurt gewoon allemaal te lang!

Video

Op deze plek staat een YouTube video. YouTube plaatst cookies.
Als je die hier wilt bekijken, kies dan bij cookie-instellingen dat je social media cookies accepteert.
Of bekijk de video buiten deze site op YouTube.

We verwachten dat Aldi, Lidl en PLUS snel zullen reageren op onze oproep, anders bungelen ze binnenkort weer onderaan in onze geüpdatete ranglijst. Van Lidl weten we ondertussen dat het bedrijf zich momenteel inzet om het mensenrechtenbeleid te verbeteren en hierover hebben we meerdere gesprekken gehad. Hopelijk maken ze dan ook echt de nodige stappen, net als Albert Heijn en Jumbo eerder. We houden je op de hoogte!

Woensdag 5 Februari 2020

Vandaag hebben we een goed en open gesprek gehad bij PLUS. We hopen dat het nieuwe MVO team op korte termijn goede stappen zet om mensenrechten te respecteren in de ketens van PLUS.

BtB Behind the Barcodes gesprek met PLUS.png

Dinsdag 28 januari 2020

Vandaag hebben we de petitie-handtekeningen overhandigd aan Aldi, op hun hoofdkantoor in Essen. Daar hebben we, samen met onze collega’s van Oxfam Duitsland, ook een constructief gesprek gehad met de MVO verantwoordelijken van Aldi. We hopen dat Aldi nieuw beleid gaat publiceren en zo kan stijgen op de Nederlandse supermarktenranglijst. 

Oxfam Novib bij hoofdkantoor ALDI in Duitsland.png

Daarnaast heeft SOMO vandaag een nieuw rapport uitgebracht over de arbeidsomstandigheden op Zuid-Afrikaanse wijnplantages. Hier komt een groot deel van de huismerkwijn vandaan dat in de schappen ligt bij verschillende supermarkten. Ook uit dit rapport blijkt dat supermarkten een belangrijke rol spelen in het onder druk zetten van de prijzen, producenten en werknemers. SOMO roept de supermarkten op verantwoordelijkheid te nemen en transparant onderzoek te doen naar ketens waar de risico’s op mensenrechtenschendingen hoog zijn.

Scorecard NL simpel 2019


Donderdag 23 januari 2020

Vandaag zijn we bij Albert Heijn langs gegaan. AH was in februari 2019 de eerste Nederlandse supermarkt die toezeggingen deed op mensenrechten en transparantie. Wij blijven de implementatie van het beleid volgen, zodat we het bedrijf verantwoordelijk kunnen houden voor hun beloftes. Albert Heijn heeft de voortgang gedeeld op o.a. de mensenrechtenonderzoeken in bepaalde toeleveringsketens en transparantie van alle huismerk leveranciers. Binnenkort zullen wij op deze website een overzicht plaatsen waarin we laten zien welke toezeggingen AH en Jumbo al nagekomen zijn en welke beloftes ze nog niet (goed genoeg) ingelost hebben.

Maandag 6 januari 2020

De beste wensen voor 2020!

We beginnen het nieuwe jaar met goed nieuws! Volgens kamervragen die door Minister Kaag zijn beantwoord gaan brancheorganisaties van de supermarkten onderzoek doen naar mogelijke betrokkenheid bij misstanden in de tomatensector in Italië. Deze vragen zijn gesteld na aanleiding van de aflevering over de mensonterende omstandigheden in de productie van tomaten in blik van de Keuringsdienst van Waarde, waar onze expert Mensenrechten en Bedrijfsleven, Anouk, voor is geïnterviewd. Eind januari wordt hierover gerapporteerd. We zien graag een transparant actieplan van de supermarkten om de gevonden misstanden vervolgens ook aan te pakken!

Deze maand hebben we gesprekken op het hoofdkantoor van Aldi in Duitsland en PLUS. Ook hopen we Lidl weer te spreken. De Behind the Barcodes campagne gaat weer verder!

19 december 2019

We zijn inmiddels ruim 2,5 maand campagne aan het voeren. Tot op heden heeft helaas nog geen enkele supermarkt voldoende toezeggingen gedaan, daarom zetten we de campagne voort in 2020. Jouw handtekening en de campagne hebben ervoor gezorgd dat we op gesprek konden komen bij Lidl en PLUS. Nu Aldi nog.

We hopen in het nieuwe jaar goed nieuws te kunnen brengen, zodat jij volgend jaar met een gerust hart je kerstboodschappen kan doen.

We willen je bedanken voor jouw steun in 2019 en hopen in 2020 weer op je te kunnen rekenen! Alvast een heel gelukkig nieuwjaar gewenst namens het Behind the Barcodes campagneteam!

BtB team met Mango.jpg

9 December 2019

Vandaag hebben we opnieuw een gesprek gehad met Lidl over Skype, als vervolg op onze bijeenkomst in Duitsland. We hebben constructieve en gedetailleerde feedback gegeven op hun plannen. In januari spreken we elkaar weer, we zien graag dat onze aanbevelingen worden meegenomen het nieuwe jaar in!

PLUS heeft helaas na de petitieoverhandiging niets meer van zich laten horen. In het nieuwe jaar willen we weer op gesprek komen, om de plannen op mensenrechten en arbeidsrechten voor 2020 te bespreken. We zouden graag zien dat PLUS ons op dezelfde manier betrekt bij de ontwikkeling van de plannen rondom mensenrechten als Lidl.

Aldi heeft ons doorverwezen naar het hoofdkantoor in Duitsland. Hoewel Aldi in Nederland ook een verantwoordelijkheid heeft om mensenrechten te respecteren, worden beslissingen voor de inkoop van internationale bedrijven vaak op hoofdkantoor niveau gemaakt. In januari gaan we alsnog op gesprek, en zijn van plan jullie handtekeningen dan ook te overhandigen!

22 November 2019

Deze week heeft Distrifood een interview met ons geplaatst over de Behind the Barcodes campagne. Distrifood is een nieuwsblad voor supermarkten, en wordt veel gelezen door bedrijfsleiders en eigenaren in deze branch. Wil jij meer weten over onze harde campagne? Lees dan het stuk hier!

20 november 2019

Vorige week gingen we langs bij Lidl in Nederland. Uiteindelijk willen we natuurlijk dat je bij alle Lidls eerlijke boodschappen kunt kopen en daarom is het belangrijk dat het hoofdkantoor toezeggingen doet. Lidl heeft wel 10.000 winkels in 32 landen over de hele wereld. Daarmee hebben ze ontzettend veel macht en invloed, maar ook een grote verantwoordelijkheid, om uitbuiting de schappen uit te helpen!

Eerder erkende Lidl al dat er nog stappen gemaakt moeten worden om arbeidsrechten te verbeteren. Vandaag gingen we op bezoek bij het hoofdkantoor in Duitsland om te horen welke stappen ze op het moment aan het zetten zijn.

Video

Op deze plek staat een YouTube video. YouTube plaatst cookies.
Als je die hier wilt bekijken, kies dan bij cookie-instellingen dat je social media cookies accepteert.
Of bekijk de video buiten deze site op YouTube.

Wil je weten wat wij verwachten van Lidl en op welke punten Lidl nog moet verbeteren? Lees dan hier onze (Engelse) blog!

Maandag 18 november 2019

6 levensgrote mango’s stonden op de stoep bij Lidl en PLUS! Samen met deze mango’s overhandigden we 17.896 handtekeningen aan de supermarkten. 17.896 mensen eisen samen om eerlijke boodschappen!

Video

Op deze plek staat een YouTube video. YouTube plaatst cookies.
Als je die hier wilt bekijken, kies dan bij cookie-instellingen dat je social media cookies accepteert.
Of bekijk de video buiten deze site op YouTube.

Lidl, PLUS… maar Aldi dan?

We voerden de afgelopen periode campagne voor eerlijke boodschappen in drie supermarkten. Toch stonden we niet bij Aldi aan de deur. Bij deze supermarkt waren (nog) niet welkom om de petitie te overhandigen. Kinderachtig. Maar we hopen binnenkort alsnog bij Aldi de petitie te kunnen overhandigen.

Wij blijven strijden zodat jij straks met een gerust hart eerlijke boodschappen kunt doen!

Maandag 11 november 2019

Vandaag zijn we bij het hoofdkantoor van Lidl in Nederland langs geweest. Volgende week zetten we het gesprek met Lidl voort in Duitsland. We hopen dat het mensen- en arbeidsrechtenbeleid op hoofdkantoor niveau sterk wordt verbeterd.

Video

Op deze plek staat een YouTube video. YouTube plaatst cookies.
Als je die hier wilt bekijken, kies dan bij cookie-instellingen dat je social media cookies accepteert.
Of bekijk de video buiten deze site op YouTube.

Inmiddels heeft Aldi ons ook beloofd dat we binnenkort langs mogen komen in Duitsland op hun hoofdkantoor, wordt vervolgd!

Donderdag 7 November 2019

Uitbuiting is niet alleen een ingrediënt in producten uit verre landen. Maar ook een stuk dichterbij huis: tomaten uit Italië. Vanavond bij de Keuringsdienst van Waarde een aflevering over de mensonterende omstandigheden in de productie van tomaten in blik, met onze expert Mensenrechten en Bedrijfsleven, Anouk Franck.

“In de tomatenindustrie werken vooral migranten die worden uitgebuit. Ze krijgen hele lage lonen, maar 22 tot 30 euro per dag, waarvoor ze 12 uur en 7 dagen per week werken, zonder pauzes. Ook zijn ze afhankelijk van bendes, die alles bepalen in het leven van zo’n migrant. Het is de vraag of je dit nog als betaalde arbeid kan zien. Ze leven vaak onder slechte omstandigheden, in bijvoorbeeld getto’s.”

Het is belangrijk dat supermarkten systematisch onderzoek doen naar mensenrechtenschendingen in de producten die in de schappen liggen en kijken hoe zij hun eigen inkooppraktijken kunnen verbeteren om dit aan te pakken. Vind jij dit ook? Teken dan onze petitie!

Woensdag 6 November 2019

Vandaag maakten Nederlandse supermarkten op “The Only Way is Up” conferentie bekend dat ze samen gaan werken om een leefbaar inkomen in de bananenindustrie te bewerkstelligen. Het doel is om binnen vijf jaar voornamelijk bananen te verkopen die zijn opgekocht van plantages die een “leefbaar loon” aan de arbeiders betalen.

Ook wij vragen in onze campagne aan supermarkten om zich te committeren aan het behalen van een leefbaar loon in verschillende ketens. We zien de bovenstaande toezegging dan ook als een mooie stap in de juiste richting om arbeiders te voorzien van een salaris waarvan ze fatsoenlijk kunnen leven. Ondanks dat het een complex probleem is zien wij graag dat het ambitieniveau hoger ligt. Zo is het belangrijk dat vakbonden bij loonafspraken en onderhandelingen betrokken worden en waar nodig versterkt worden. Dit zorgt ervoor dat arbeiders samen sterker staan. Daarnaast moeten andere organisaties de supermarkten verantwoordelijk kunnen houden om deze ambitie daadwerkelijk te halen, wat alleen kan als supermarkten regelmatig over de voortgang publiceren. De supermarkten hebben toegezegd over 5 jaar 75% van het gat gedicht te hebben tussen de huidige lonen en een leefbaar loon. Om ervoor te zorgen dat dit initiatief ook op lange termijn impact heeft is het belangrijk dat supermarkten goede afspraken maken om de macht in de ketens te herverdelen en ervoor te zorgen zij zelf ook bijdragen aan het verhogen van het loon, niet alleen de producent. Als de supermarkt meer gaat betalen betekent dat nog niet automatisch dat het extra geld bij de arbeider terechtkomt. Tot slot; Leefbaar loon is een mensenrecht. Uiteindelijk willen we natuurlijk dat alle bananenarbeiders een eerlijk loon ontvangen, wanneer gaan de supermarkten zich committeren aan de 100%?

Ondanks dat we het ambitieniveau graag nog iets hoger zien, is deze toezegging een mooie stap. Helaas hebben van de 5 supermarkten die onderdeel zijn van de campagne alleen Albert Heijn, Jumbo en PLUS getekend. Aldi en Lidl hebben vooralsnog verstek laten gaan. We roepen ook deze supermarkten op zich te committeren om arbeiders een leefbaar loon te betalen!

Maandag 28 oktober 2019

We zijn vandaag op gesprek geweest bij PLUS om te praten over hun mensenrechtenbeleid. Wil je weten hoe dit ging? Kijk hieronder het filmpje.


 

Video

Op deze plek staat een YouTube video. YouTube plaatst cookies.
Als je die hier wilt bekijken, kies dan bij cookie-instellingen dat je social media cookies accepteert.
Of bekijk de video buiten deze site op YouTube.


Vrijdag 25 oktober 2019

Ook in Nederland zijn meer dan 10.000 petities ondertekend! Dat moet toch een duidelijk signaal zijn aan Aldi, Lidl en PLUS dat ze echt in actie moeten komen op mensenrechten.

Donderdag 24 oktober 2019

Ook in Groot-Brittannië wordt er campagne gevoerd om ervoor te zorgen dat leed uit de schappen van Lidl verdwijnt. Vandaag staan Oxfam collega’s bij het hoofdkantoor van Lidl in Groot-Brittannië om te laten zien dat er al meer dan 10.000 Britse consumenten veranderingen eisen van deze supermarkt. Dit kan Lidl niet zomaar naast zich neerleggen. Onze beleidsmedewerkers hebben een gesprek in Duitsland, Nederland en Groot-Brittannië met Lidl gehad, maar Oxfam’s campagne stopt pas wanneer er voldoende publieke toezeggingen worden gedaan om arbeidsrechten in de voedingsmiddelenketens te verbeteren.

Lidl heeft gezegd continue in dialoog te blijven met Oxfam. We zien graag snel een vervolggesprek om verder op de hoogte gesteld te worden van de stappen die Lidl zegt aan het zetten te zijn.

Het is nog onduidelijk bij welke supermarkt wij als eerste kunnen gaan aankondigen dat ze op de goede weg zijn. Wordt het Lidl, of toch Aldi of PLUS?

Woensdag 23 oktober 2019

Het Business and Human Rights Resource Center heeft alle bedrijven die genoemd worden in onze publicaties gevraagd om een reactie.

Aldi is met een verklaring gekomen. Daarin geven ze aan dat ze zich “bewust zijn van de uitdagingen in de productie van thee” en dat ze zich “hebben gecommitteerd aan het naleven van mensenrechten als een kernprincipe voor de bedrijfsstrategie”. Helaas is dit nergens terug te vinden. Wij spreken graag verder met Aldi hoe ze deze uitdagingen het best kunnen aanpakken.

Lidl en PLUS hebben het laten afweten en onthielden zich van een publieke reactie.

Maandag 21 oktober 2019

De reacties op ons verzoek voor een gesprek zijn tot nu toe lauwtjes. We hebben dus nog geen idee over hoe Lidl en PLUS de door hen benoemde volgende stappen (zie RetailNews) gaan zetten. Laat staan dat we weten of Aldi überhaupt de problemen in haar ketens onderkent.

De ondertekening van onze petitie en de reacties op onze campagne laten ondertussen maar weer eens zien dat veel mensen samen met Oxfam Novib willen dat de supermarkten in actie komen. Ondertussen bedenken we nieuwe campagneacties waar we je op de hoogte van gaan houden!

Vrijdag 18 oktober 2019

Een nieuw SER rapport laat zien dat bedrijven in Nederland nog ver weg staan van VN-doelen. Dit onafhankelijke onderzoek heeft ook gekeken naar Oxfam’s Behind the Barcodes campagne en geeft net als wij aan dat bedrijven meer moeten doen om aan hun internationale mensenrechtenverplichtingen te voldoen. Goed om dit nog eens te bevestigd te zien in een rapport van de SER.

Woensdag 16 oktober 2019

Vandaag is het Wereldvoedseldag! En vanwege deze gelegenheid is Anouk te gast bij “Ask me Anything”, het BNR radioprogramma van Jörgen Raymann. Wil je het programma terugluisteren? Klik dan hier!

Quote Jörgen Raymann: “Dames en heren, het is wereldvoedseldag. Laten we vandaag even gebruiken om even te bezinnen en na te denken over wat er allemaal met ons voedsel gebeurd, waar het allemaal vandaan komt en is het wel eerlijk dat die theeboer in India maar 3 cent krijgt van die 1,16 euro die u betaalt voor uw pakje thee. Denk er even over na.”

Dinsdag 15 oktober 2019

De petities blijven binnenstromen, maar behalve de reacties in Retailnews en een publiek statement op de website van Lidl hebben we nog geen uitnodiging ontvangen van de supermarkten om over Oxfam’s campagne en aanbevelingen te praten. Daarom mailen we de supermarkten vandaag met een concreet voorstel voor een (vervolg)gesprek.

Maandag 14 oktober 2019

Het campagneteam bij Oxfam Novib heeft goed bijgeslapen dit weekend, het was een intensieve week! Bij onze koffie in de ochtend slaan we de NRC open, waarin een artikel staat over de herkomst van onze producten. “hoe meer je weet, hoe ongeruster je wordt”, kopt het stuk waarvoor Anouk Franck, onze expert op bedrijfsleven en mensenrechten is geïnterviewd.

Vrijdag 11 oktober 2019

De tweede dag van de campagne breekt aan. We hebben ook Tweede Kamerleden, Ministeries, financiële instellingen en andere partijen geïnformeerd over onze campagne en de bevindingen in de publicaties. De petities stromen binnen. Heb jij de petitie nog niet getekend? Doe dat dan (en krijg een leuke boodschappentas cadeau!).

In Engeland geeft Lidl aan dat het de VN Women’s Empowerment Principles gaat ondertekenen. Er verschijnt daarover een bericht op de Lidl UK website. Waarom Lidl in Nederland, of beter nog, het internationale hoofdkantoor van Lidl in Duitsland hier niets over zeggen, is onduidelijk. En onbegrijpelijk: want de rechten van vrouwen respecteren, dat doe je toch niet alleen in Engeland? Een uitleg hierover heeft Oxfam nog niet gekregen.

Donderdag 10 oktober 2019

Vandaag is een nieuwe stap in de wereldwijde Behind the Barcodes campagne gelanceerd! In Nederland roepen we Aldi, Lidl en PLUS op om meer te doen tegen uitbuiting, want zij bungelen nog onderaan onze ranglijst. Onze petitiepagina staat live en ook staan alle publicaties online. Via social media zoals Facebook en Twitter proberen we zo veel mogelijk mensen te bereiken met onze oproep en druk te zetten op de bedrijven. En ook onze radiospot wordt op meerdere zenders afgespeeld!

Wat zeggen de media?

Ons bericht is door meerdere media opgepikt, zoals RTV Utrecht, Distrifood en Retailnews. Ook internationaal koppen verschillende mediakanalen met Oxfam’s oproep aan supermarkten, zoals bijvoorbeeld op de website van de BBC , Le Monde, Der Spiegel en een Zweedse krant.

En hoe reageren de supermarkten op Oxfam’s campagne launch?

We zijn al ruim 2 jaar in gesprek met Nederlandse supermarkten. Nog kort voordat we onze campagne nu specifiek op Aldi, Lidl en PLUS richten, hebben we gesprekken gehad met Lidl en PLUS. We hebben uitgebreid gesproken over hoe de supermarkten bezig zijn met het identificeren en het helpen aanpakken van risico’s in de voedselketens. Dit waren constructieve gesprekken, maar uiteindelijk gaat het om publieke toezeggingen zoals Albert Heijn en Jumbo vorig jaar ook gedaan hebben. Ook jij als consument moet weten hoe de supermarkt ervoor zorgt dat je onbezorgd boodschappen kan doen. In het artikel in Retailnews staan reacties van Lidl en PLUS. PLUS geeft aan teleurgesteld te zijn in Oxfam’s nieuwe rapport, dat volgens hen te weinig recht doet aan PLUS’ inspanningen, die vooral gebaseerd zijn op het aanbieden van Fairtrade producten. Waarom PLUS méér moet doen, lees je hier. PLUS zegt in haar reactie gelukkig ook dat het zich zal blijven inzetten om verdere stappen te zetten op het gebied van mensenrechten en ketentransparantie. Ook Lidl beschrijft eerst wat het al wél doet, maar geeft eveneens aan dat er nog stappen gemaakt moeten worden. Van Aldi overigens geen woord!

Toch hebben we van geen van de drie de supermarkten vandaag een uitnodiging ontvangen om hierover verder te praten. Wordt vervolgd... 

 

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies