Home BlogDilemma's en oplossingen Volg Behind the Barcodes campagne op de voet!

Volg Behind the Barcodes campagne op de voet!

Maandag 11 november 2019

Vandaag zijn we bij het hoofdkantoor van Lidl in Nederland langs geweest. Bekijk dit filmpje om te horen hoe dit ging!

Video

Op deze plek staat een YouTube video. YouTube plaatst cookies.
Als je die hier wilt bekijken, kies dan bij cookie-instellingen dat je social media cookies accepteert.
Of bekijk de video buiten deze site op YouTube.

Volgende week zetten we het gesprek met Lidl voort in Duitsland. We hopen dat het mensen- en arbeidsrechtenbeleid op hoofdkantoor niveau sterk wordt verbeterd.

Inmiddels heeft Aldi ons ook beloofd dat we binnenkort langs mogen komen in Duitsland op hun hoofdkantoor, wordt vervolgd!

Donderdag 7 November 2019

Uitbuiting is niet alleen een ingrediënt in producten uit verre landen. Maar ook een stuk dichterbij huis: tomaten uit Italië. Vanavond bij de Keuringsdienst van Waarde een aflevering over de mensonterende omstandigheden in de productie van tomaten in blik, met onze expert Mensenrechten en Bedrijfsleven, Anouk Franck.

“In de tomatenindustrie werken vooral migranten die worden uitgebuit. Ze krijgen hele lage lonen, maar 22 tot 30 euro per dag, waarvoor ze 12 uur en 7 dagen per week werken, zonder pauzes. Ook zijn ze afhankelijk van bendes, die alles bepalen in het leven van zo’n migrant. Het is de vraag of je dit nog als betaalde arbeid kan zien. Ze leven vaak onder slechte omstandigheden, in bijvoorbeeld getto’s.”

Het is belangrijk dat supermarkten systematisch onderzoek doen naar mensenrechtenschendingen in de producten die in de schappen liggen en kijken hoe zij hun eigen inkooppraktijken kunnen verbeteren om dit aan te pakken. Vind jij dit ook? Teken dan onze petitie!

Woensdag 6 November 2019

Vandaag maakten Nederlandse supermarkten op “The Only Way is Up” conferentie bekend dat ze samen gaan werken om een leefbaar inkomen in de bananenindustrie te bewerkstelligen. Het doel is om binnen vijf jaar voornamelijk bananen te verkopen die zijn opgekocht van plantages die een “leefbaar loon” aan de arbeiders betalen.

Ook wij vragen in onze campagne aan supermarkten om zich te committeren aan het behalen van een leefbaar loon in verschillende ketens. We zien de bovenstaande toezegging dan ook als een mooie stap in de juiste richting om arbeiders te voorzien van een salaris waarvan ze fatsoenlijk kunnen leven. Ondanks dat het een complex probleem is zien wij graag dat het ambitieniveau hoger ligt. Zo is het belangrijk dat vakbonden bij loonafspraken en onderhandelingen betrokken worden en waar nodig versterkt worden. Dit zorgt ervoor dat arbeiders samen sterker staan. Daarnaast moeten andere organisaties de supermarkten verantwoordelijk kunnen houden om deze ambitie daadwerkelijk te halen, wat alleen kan als supermarkten regelmatig over de voortgang publiceren. De supermarkten hebben toegezegd over 5 jaar 75% van het gat gedicht te hebben tussen de huidige lonen en een leefbaar loon. Om ervoor te zorgen dat dit initiatief ook op lange termijn impact heeft is het belangrijk dat supermarkten goede afspraken maken om de macht in de ketens te herverdelen en ervoor te zorgen zij zelf ook bijdragen aan het verhogen van het loon, niet alleen de producent. Als de supermarkt meer gaat betalen betekent dat nog niet automatisch dat het extra geld bij de arbeider terechtkomt. Tot slot; Leefbaar loon is een mensenrecht. Uiteindelijk willen we natuurlijk dat alle bananenarbeiders een eerlijk loon ontvangen, wanneer gaan de supermarkten zich committeren aan de 100%?

Ondanks dat we het ambitieniveau graag nog iets hoger zien, is deze toezegging een mooie stap. Helaas hebben van de 5 supermarkten die onderdeel zijn van de campagne alleen Albert Heijn, Jumbo en PLUS getekend. Aldi en Lidl hebben vooralsnog verstek laten gaan. We roepen ook deze supermarkten op zich te committeren om arbeiders een leefbaar loon te betalen!

Maandag 28 oktober 2019

We zijn vandaag op gesprek geweest bij PLUS om te praten over hun mensenrechtenbeleid. Wil je weten hoe dit ging? Kijk hieronder het filmpje.


 

Video

Op deze plek staat een YouTube video. YouTube plaatst cookies.
Als je die hier wilt bekijken, kies dan bij cookie-instellingen dat je social media cookies accepteert.
Of bekijk de video buiten deze site op YouTube.

Laat PLUS weten dat je eerlijke boodschappen eist!

Teken de petitie hier.


Vrijdag 25 oktober 2019

Ook in Nederland zijn meer dan 10.000 petities ondertekend! Dat moet toch een duidelijk signaal zijn aan Aldi, Lidl en PLUS dat ze echt in actie moeten komen op mensenrechten.

Donderdag 24 oktober 2019

Ook in Groot-Brittannië wordt er campagne gevoerd om ervoor te zorgen dat leed uit de schappen van Lidl verdwijnt. Vandaag staan Oxfam collega’s bij het hoofdkantoor van Lidl in Groot-Brittannië om te laten zien dat er al meer dan 10.000 Britse consumenten veranderingen eisen van deze supermarkt. Dit kan Lidl niet zomaar naast zich neerleggen. Onze beleidsmedewerkers hebben een gesprek in Duitsland, Nederland en Groot-Brittannië met Lidl gehad, maar Oxfam’s campagne stopt pas wanneer er voldoende publieke toezeggingen worden gedaan om arbeidsrechten in de voedingsmiddelenketens te verbeteren.

Lidl heeft gezegd continue in dialoog te blijven met Oxfam. We zien graag snel een vervolggesprek om verder op de hoogte gesteld te worden van de stappen die Lidl zegt aan het zetten te zijn.

Het is nog onduidelijk bij welke supermarkt wij als eerste kunnen gaan aankondigen dat ze op de goede weg zijn. Wordt het Lidl, of toch Aldi of PLUS?

Woensdag 23 oktober 2019

Het Business and Human Rights Resource Center heeft alle bedrijven die genoemd worden in onze publicaties gevraagd om een reactie.

Aldi is met een verklaring gekomen. Daarin geven ze aan dat ze zich “bewust zijn van de uitdagingen in de productie van thee” en dat ze zich “hebben gecommitteerd aan het naleven van mensenrechten als een kernprincipe voor de bedrijfsstrategie”. Helaas is dit nergens terug te vinden. Wij spreken graag verder met Aldi hoe ze deze uitdagingen het best kunnen aanpakken.

Lidl en PLUS hebben het laten afweten en onthielden zich van een publieke reactie.

Maandag 21 oktober 2019

De reacties op ons verzoek voor een gesprek zijn tot nu toe lauwtjes. We hebben dus nog geen idee over hoe Lidl en PLUS de door hen benoemde volgende stappen (zie RetailNews) gaan zetten. Laat staan dat we weten of Aldi überhaupt de problemen in haar ketens onderkent.

De ondertekening van onze petitie en de reacties op onze campagne laten ondertussen maar weer eens zien dat veel mensen samen met Oxfam Novib willen dat de supermarkten in actie komen. Ondertussen bedenken we nieuwe campagneacties waar we je op de hoogte van gaan houden!

Vrijdag 18 oktober 2019

Een nieuw SER rapport laat zien dat bedrijven in Nederland nog ver weg staan van VN-doelen. Dit onafhankelijke onderzoek heeft ook gekeken naar Oxfam’s Behind the Barcodes campagne en geeft net als wij aan dat bedrijven meer moeten doen om aan hun internationale mensenrechtenverplichtingen te voldoen. Goed om dit nog eens te bevestigd te zien in een rapport van de SER.

Woensdag 16 oktober 2019

Vandaag is het Wereldvoedseldag! En vanwege deze gelegenheid is Anouk te gast bij “Ask me Anything”, het BNR radioprogramma van Jörgen Raymann. Wil je het programma terugluisteren? Klik dan hier!

Quote Jörgen Raymann: “Dames en heren, het is wereldvoedseldag. Laten we vandaag even gebruiken om even te bezinnen en na te denken over wat er allemaal met ons voedsel gebeurd, waar het allemaal vandaan komt en is het wel eerlijk dat die theeboer in India maar 3 cent krijgt van die 1,16 euro die u betaalt voor uw pakje thee. Denk er even over na.”

Dinsdag 15 oktober 2019

De petities blijven binnenstromen, maar behalve de reacties in Retailnews en een publiek statement op de website van Lidl hebben we nog geen uitnodiging ontvangen van de supermarkten om over Oxfam’s campagne en aanbevelingen te praten. Daarom mailen we de supermarkten vandaag met een concreet voorstel voor een (vervolg)gesprek.

Maandag 14 oktober 2019

Het campagneteam bij Oxfam Novib heeft goed bijgeslapen dit weekend, het was een intensieve week! Bij onze koffie in de ochtend slaan we de NRC open, waarin een artikel staat over de herkomst van onze producten. “hoe meer je weet, hoe ongeruster je wordt”, kopt het stuk waarvoor Anouk Franck, onze expert op bedrijfsleven en mensenrechten is geïnterviewd.

Vrijdag 11 oktober 2019

De tweede dag van de campagne breekt aan. We hebben ook Tweede Kamerleden, Ministeries, financiële instellingen en andere partijen geïnformeerd over onze campagne en de bevindingen in de publicaties. De petities stromen binnen. Heb jij de petitie nog niet getekend? Doe dat dan hier (en krijg een leuke boodschappentas cadeau!).

In Engeland geeft Lidl aan dat het de VN Women’s Empowerment Principles gaat ondertekenen. Er verschijnt daarover een bericht op de Lidl UK website. Waarom Lidl in Nederland, of beter nog, het internationale hoofdkantoor van Lidl in Duitsland hier niets over zeggen, is onduidelijk. En onbegrijpelijk: want de rechten van vrouwen respecteren, dat doe je toch niet alleen in Engeland? Een uitleg hierover heeft Oxfam nog niet gekregen.

Donderdag 10 oktober 2019

Vandaag is een nieuwe stap in de wereldwijde Behind the Barcodes campagne gelanceerd! In Nederland roepen we Aldi, Lidl en PLUS op om meer te doen tegen uitbuiting, want zij bungelen nog onderaan onze ranglijst. Onze petitiepagina staat live en ook staan alle publicaties online. Via social media zoals Facebook en Twitter proberen we zo veel mogelijk mensen te bereiken met onze oproep en druk te zetten op de bedrijven. En ook onze radiospot wordt op meerdere zenders afgespeeld!

Wat zeggen de media?

Ons bericht is door meerdere media opgepikt, zoals RTV Utrecht, Distrifood en Retailnews. Ook internationaal koppen verschillende mediakanalen met Oxfam’s oproep aan supermarkten, zoals bijvoorbeeld op de website van de BBC , Le Monde, Der Spiegel en een Zweedse krant.

En hoe reageren de supermarkten op Oxfam’s campagne launch?

We zijn al ruim 2 jaar in gesprek met Nederlandse supermarkten. Nog kort voordat we onze campagne nu specifiek op Aldi, Lidl en PLUS richten, hebben we gesprekken gehad met Lidl en PLUS. We hebben uitgebreid gesproken over hoe de supermarkten bezig zijn met het identificeren en het helpen aanpakken van risico’s in de voedselketens. Dit waren constructieve gesprekken, maar uiteindelijk gaat het om publieke toezeggingen zoals Albert Heijn en Jumbo vorig jaar ook gedaan hebben. Ook jij als consument moet weten hoe de supermarkt ervoor zorgt dat je onbezorgd boodschappen kan doen. In het artikel in Retailnews staan reacties van Lidl en PLUS. PLUS geeft aan teleurgesteld te zijn in Oxfam’s nieuwe rapport, dat volgens hen te weinig recht doet aan PLUS’ inspanningen, die vooral gebaseerd zijn op het aanbieden van Fairtrade producten. Waarom PLUS méér moet doen, lees je hier. PLUS zegt in haar reactie gelukkig ook dat het zich zal blijven inzetten om verdere stappen te zetten op het gebied van mensenrechten en ketentransparantie. Ook Lidl beschrijft eerst wat het al wél doet, maar geeft eveneens aan dat er nog stappen gemaakt moeten worden. Van Aldi overigens geen woord!

Toch hebben we van geen van de drie de supermarkten vandaag een uitnodiging ontvangen om hierover verder te praten. Wordt vervolgd... 

 

Ja, ik wil per e-mail informatie ontvangen over activiteiten, producten en manieren om Oxfam Novib te steunen.
privacy

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies