Behind the Barcodes: zo scoorde jouw supermarkt
Met onze Behind the Barcodes-campagne legden we de vijf grootste supermarktketens in Nederland jaarlijks langs de meetlat. Wat doen ze om uitbuiting in hun productieketens te voorkomen? Bar weinig, is de conclusie. Maar we zien ook vooruitgang sinds we onze campagne zijn begonnen in 2018.
4 jaar Behind the Barcodes: een overzicht
Video
Op deze plek staat een YouTube video. YouTube plaatst cookies.
Als je die hier wilt bekijken, kies dan bij cookie-instellingen dat je social media cookies accepteert.
Of bekijk de video buiten deze site op YouTube.
Onder de naam Behind the Barcodes voerden we de afgelopen jaren campagne voor eerlijke boodschappen. Een greep uit onze resultaten:
- Albert Heijn en Jumbo hebben onder druk van onze campagne belangrijke publieke toezeggingen gedaan op het gebied van mensenrechten. Na nog meer actievoeren sloot ook Lidl zich aan bij Jumbo en Albert Heijn.
- Mede dankzij een sms-actie, waarbij onze supporters de supermarkten bestookten met berichtjes, hebben Jumbo, Lidl en Albert Heijn toegezegd vrouwenrechten te integreren in hun mensenrechtenbeleid.
- AH en Jumbo maakten de namen bekend van al hun directe leveranciers.
- AH, Aldi, Jumbo en Lidl beloven te zorgen voor een leefbaar loon voor arbeiders in de bananensector.
- Supermarkten onderzoeken samen de arbeidsomstandigheden in de Italiaanse tomatensector.
Behind the Barcodes is afgerond, maar we blijven strijden tegen uitbuiting in de schappen. Meer over onze strijd lees je hier.
De laatste Behind the Barcodes-ranglijst
Wat we onderzochten bij supermarkten
-
transparantie en verantwoording
-
rechten van arbeiders
-
rechten van boeren
-
rechten van vrouwen
Onvoldoende voor de meeste grote supers
Bij alle supermarkten die we hebben onderzocht, loop je een te grote kans om producten te kopen waar uitbuiting in zit verstopt. Met deze jaarlijkse ranglijst moedigden we supermarkten aan elkaar niet alleen op prijs te beconcurreren, maar ook op eerlijke boodschappen.
We keken wat supermarkten op papier en in de praktijk doen om uitbuiting te voorkomen. Dat deden we op vier thema’s. Zoals transparantie en verantwoording – zijn supermarkten open en eerlijk over hoe producten worden geproduceerd? En wat ze doen om dat te verbeteren? Verder keken we wat supermarkten concreet doen om arbeiders, kleinschalige boeren en vrouwen achter ons voedsel te beschermen.
Op onze laatste Behind the Barcodes-ranglijst scoorde alleen Lidl een nipte voldoende.
Wat kunnen supermarkten doen?
Onderzoeken wat er misgaat in de keten;
- Zorgen voor transparantie, ook richting de consument;
- Samenwerken met leveranciers om uitbuiting te stoppen;
- Een fatsoenlijke prijs betalen;
- Anderen aanmoedigen om hetzelfde te doen.
Eerlijkere verdeling
Uit ons onderzoek blijkt dat het voor kleinschalige producenten en arbeiders heel goed mogelijk is om een eerlijk inkomen te verdienen. En als het geld binnen de keten eerlijker verdeeld wordt, dan kan de prijs van jouw boodschappen gelijk blijven.
Winst maken is prima. Maar niet over de ruggen van de meest kwetsbare mensen.
Nederlandse supermarkten vs. supermarkten in andere landen
We hebben niet alleen de Nederlandse supermarkten langs de meetlat gelegd. Onze Britse en Duitse collega’s hebben ook gekeken hoe hun supermarkten het doen. Lees hier meer (in het Engels) over hun laatste scorecard.