Albert Heijn volgt Jumbo en Lidl en komt in actie voor vrouwenrechten

  • 8 juli 2021

Albert Heijn volgt Jumbo en Lidl en komt in actie voor vrouwenrechten

Actievoeren werkt! Na Jumbo en Lidl belooft nu ook Albert Heijn om uitbuiting van vrouwen in hun ketens serieus aan te pakken. En dat succes is voor een groot deel te danken aan de acties van onze supporters richting de supermarkten.  

De afgelopen weken bestookten duizenden van jullie de grootste supermarkten in Nederland met sms’jes, die wij vervolgens omzetten in telefoontjes. Daarnaast kochten jullie zendtijd op de radio om ook via spotjes de supermarkten te bereiken. De boodschap: stop uitbuiting van vrouwen in de productieketen. Uit ons onderzoek blijkt namelijk dat veel supermarkten hun omzet flink hebben zien stijgen tijdens de coronapandemie, terwijl de vrouwen in arme landen die onze boodschappen produceren vaak onder afschuwelijke omstandigheden werken en in veel gevallen nauwelijks genoeg verdienen om rond te komen.

Albert Heijn komt in actie

Mede dankzij jullie acties ziet Albert Heijn nu in dat dat anders moet. De grootste supermarktketen van Nederland heeft een verklaring gepubliceerd waarin ze onder meer beloven vrouwenrechtenschendingen in hun keten systematisch in kaart te brengen en daarover jaarlijks te rapporteren. Jumbo en Lidl publiceerden eerder al soortgelijke concrete stappen. Daarmee gaan de 3 grootste supermarkten van Nederland, die 67% van de markt in handen hebben, nu actie ondernemen om vrouwenrechten in hun ketens te verbeteren. 

‘Deze toezeggingen zijn heel belangrijk, maar waar het uiteindelijk om gaat is dat de rechten van arbeidsters en boerinnen in ontwikkelingslanden gerespecteerd worden en dat zij genoeg verdienen om bijvoorbeeld hun kinderen naar school te kunnen sturen. Daarom gaan we bij Albert Heijn, Jumbo en Lidl nauwgezet volgen hoe de mooie woorden op papier in actie worden omgezet,’ zegt Ioan Nemes, hoofd private sector werk bij Oxfam Novib.  

Dit hebben we bereikt 

Deze successen laten zien dat supermarkten naar hun klanten luisteren. Zo beloven Jumbo en Lidl in actie te komen, maar ook andere supermarkten zijn dankzij jou al eerder in beweging gekomen. Lees hier hoe we strijden voor eerlijke boodschappen en wat we samen hebben bereikt.

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies