Lidl en Aldi meest vooruitgegaan op de supermarktranglijst, Jumbo, AH en PLUS blijven achter

  • 5 april 2022

De scorecard van dit jaar: Lidl en Aldi scoren het best, AH, Jumbo en PLUS blijven achter

Hij is er weer: onze jaarlijkse supermarktranglijst. Lidl en Aldi hebben veel vooruitgang geboekt en voeren de lijst dit jaar aan. Dat betekent dat ze van de 5 grootste Nederlandse supermarkten het best scoren op het respecteren van mensenrechten in hun productieketens. Daar kunnen Jumbo, Albert Heijn en PLUS, die nog steeds ruim onvoldoende scoren, een voorbeeld aan nemen.  

(Bijna) elk jaar leggen we de 5 grootste Nederlandse supermarkten langs de mensenrechtenmeetlat. Wat doen zij om de uitbuiting van kleine boeren, arbeiders en vrouwen die onze boodschappen produceren te voorkomen? Met deze ranglijst moedigen we supermarkten aan om elkaar niet op prijs te beconcurreren, maar juist op eerlijke boodschappen. De ranglijst is onderdeel van onze internationale Behind the Barcodes-campagne. 

Groot verschil met eerste ranglijst 

Charlotte Vollaard, expert mensenrechten en bedrijfsleven Oxfam Novib: ‘Voor het eerst sinds de lancering van de ranglijst in 2018, zien we dat enkele supermarkten voldoendes scoren. Het verschil met de eerste ranglijst is groot: toen scoorden alle Nederlandse supermarkten zeer slecht. Koplopers Lidl en Aldi moeten nu laten zien dat hun beleid en praktijk ook echt tot concrete verbetering leidt.’ 

De supermarkten publiceerden de afgelopen maanden veel nieuw beleid, rapportages en mensenrechtenonderzoek, zoals een gezamenlijk onderzoek naar arbeidsomstandigheden in de Italiaanse tomatenketen. Albert Heijn, Aldi, Jumbo en Lidl hebben bovendien toezeggingen gedaan om genderongelijkheid aan te pakken.  

Bekijk hier wat we de afgelopen jaren met jouw steun hebben bereikt: 

Video

Op deze plek staat een YouTube video. YouTube plaatst cookies.
Als je die hier wilt bekijken, kies dan bij cookie-instellingen dat je social media cookies accepteert.
Of bekijk de video buiten deze site op YouTube.

Hier lees je meer over onze campagne en wat we daarmee voor elkaar hebben gekregen. 

Er moet nog veel meer gebeuren 

Mooi nieuws dus, maar we zijn er nog niet. Mensenrechtenexpert Charlotte Vollaard: ‘Waar het ons uiteindelijk om gaat, is dat arbeiders, kleinschalige boeren en vrouwen die ons eten produceren, een leefbaar inkomen verdienen en niet meer worden uitgebuit. Nog geen enkele supermarkt kan dat laten zien, ondanks alle verbeteringen.’  

Vooral PLUS loopt steeds verder achter, een volwaardige mensenrechtenaanpak ontbreekt. ‘Middenmoters Jumbo en Albert Heijn moeten veel meer tempo maken en achterloper PLUS moet echt aan de bak om in het spoor van de rest te blijven. Maar voor elke supermarkt geldt dat zij nog véél meer moeten en kunnen doen om uitbuiting van arbeiders, kleinschalige boeren en vrouwen tegen te gaan.’ 

V5-FinalDutch-WithDisclaimer-2022-Scorecards-Full-19.jpg

Help jij mee? 

Beloftes zijn mooi, maar daden nog mooier. Wij blijven de supermarkten volgen, ze aan de gemaakte afspraken houden en we blijven de druk opvoeren voor beter mensenrechtenbeleid. Daar hebben we jou hard voor nodig! Met jouw support kunnen we in de toekomst blijven onderzoeken of de arbeiders, kleinschalige boeren en vrouwen die ons eten produceren eerlijk worden beloond voor hun werk en zetten we ons samen in om een einde te maken aan uitbuiting. 

Ik doe mee

Nog niet overtuigd?

In dit handige overzicht zie je meteen wat we de afgelopen jaren dankzij steun van mensen zoals jij hebben bereikt:

BTB Timeline Nl print-01.jpg

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies