Albert Heijn zet mensenrechtenstappen
Actievoeren werkt. Dankzij de campagne Behind the Barcodes van Oxfam Novib introduceert Albert Heijn nieuw beleid op mensenrechten en duurzaamheid. Supermarktketen Jumbo en het moederbedrijf van Albert Heijn, Ahold Delhaize, blijven vooralsnog achter.
Supermarktketen Albert Heijn belooft met het nieuwe beleid flinke stappen te zetten op onder andere vrouwenrechten, leefbaar loon en transparantie over de oorsprong van producten. Albert Heijn is de eerste supermarkt ter wereld die zulke vergaande toezeggingen doet als reactie op de campagne Behind the Barcodes van Oxfam Novib.
We hebben de afgelopen acht maanden intensieve onderhandelingen met Albert Heijn gevoerd. De beloftes zien er goed uit.
Michiel Servaes, algemeen directeur Oxfam Novib
Uitbuiting aanpakken
Met de internationale campagne Behind the Barcodes, die in Nederland in juni 2018 van start ging, vertelt Oxfam Novib wat supermarkten kunnen doen om uitbuiting van arbeiders in ontwikkelingslanden te helpen oplossen. In Nederland focust Oxfam Novib op hoe de vijf grootste supermarkten Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus omgaan met de arbeiders en boeren die ons voedsel produceren in ontwikkelingslanden.
Het is mooi om te zien dat Albert Heijn als grootste Nederlandse supermarkt eindelijk verantwoordelijkheid neemt voor de mensen in hun productieketen, inclusief die in ontwikkelingslanden. Albert Heijn laat zien dat het wél kan.
Michiel Servaes, algemeen directeur Oxfam Novib
Beloften
Albert Heijn belooft onder meer:
- mensenrechtenschendingen te voorkomen en arbeidsomstandigheden te verbeteren
- eerst verantwoordelijkheid te nemen voor huismerkproducten en later ook voor andere merken
- zelfonderzoek te doen naar leefbaar loon, vrouwenrechten en arbeidsomstandigheden in overleg met lokale arbeiders, boeren, vakbonden en ngo’s
In de gaten houden
Oxfam Novib zal het nieuwe beleid van Albert Heijn gaan monitoren en kijken of de supermarktketen inderdaad doet wat ze zegt. Want het gaat er nu om dat deze beloften ook in de praktijk worden gebracht.
Jumbo en Ahold Delhaize blijven achter
Moederbedrijf Ahold Delhaize zou het goede voorbeeld van haar dochteronderneming moeten volgen. Want dan wordt de impact op de levens van arbeiders en boeren in ontwikkelingslanden nog veel groter. Ahold Delhaize is namelijk niet alleen het moederbedrijf van Albert Heijn, maar ook van vele andere supermarkten in de wereld.
Oxfam Novib hoopt dat andere Nederlandse supermarktketens zoals Jumbo het goede voorbeeld van Albert Heijn volgen. De onderhandelingen met Jumbo hebben tot nu toe te weinig concrete resultaten opgeleverd. Oxfam Novib beseft dat deze campagne een kwestie van lange adem is. Ze zal de vijf grootste Nederlandse supermarktketens blijven aansporen tot duurzame verbeteringen om de uitbuiting van arbeiders in ontwikkelingslanden te helpen oplossen.
Tijdlijn
-
23 mei 2022 Persbericht62 nieuwe miljardairs in voedselsector terwijl extreme honger wereldwijd toeneemt
Terwijl voor burgers de kosten voor energie en voedsel enorm stijgen neemt het vermogen van miljardairs in de voedsel- en energiesector elke dag met bijna $ 600 miljoen toe.
Lees meer
-
5 april 2022 NieuwsLidl en Aldi meest vooruitgegaan op de supermarktranglijst, Jumbo, AH en PLUS blijven achter
Hij is er weer: onze jaarlijkse supermarktranglijst. Lidl en Aldi hebben veel vooruitgang geboekt en voeren de lijst dit jaar aan. Dat betekent dat ze van de 5 grootste Nederlandse supermarkten het best scoren op het respecteren van mensenrechten in hun productieketens. Daar kunnen Jumbo, Albert Heijn en PLUS, die nog steeds ruim onvoldoende scoren, een voorbeeld aan nem
Lees meer
-
5 april 2022 PersberichtLidl en Aldi scoren beter op Oxfam Novib supermarktenranglijst, AH en Jumbo blijven achter
Lidl en Aldi scoren allebei beter en staan nu ruim bovenaan in de Nederlandse Oxfam Novib supermarktenranglijst. Jumbo en Albert Heijn scoren nog steeds ruim onvoldoende. PLUS blijft de grote achterloper.Dit blijkt uit de nieuwe supermarktenranglijst van Oxfam Novib die vandaag voor de vierde keer gepubliceerd wordt.
Lees meer
-
8 december 2021 NieuwsDit hebben we samen met jou bereikt in 2021
Hoe zou jij het afgelopen jaar in één zin samenvatten? Grote kans dat ‘corona’ in die zin voorkomt. De coronacrisis bracht ons grote tegenslagen, in Nederland en vooral in de kwetsbaarste landen. Maar wat ons betreft hoort in die zin ook het woord ‘veerkracht’ thuis. Want we zagen hoe mensen zoals jij zich verzetten tegen de grote ongelijkheid die ook deze crisis weer blootlegde. Een terugblik op het afgelopen jaar en alles wat we samen met jou en onze partners hebben bereikt.
Lees meer
-
27 juli 2021 NieuwsAldi zet stappen tegen vrouwenuitbuiting, maar gaat niet ver genoeg
Uitbuiting van vrouwen, dat is niet te verkopen. Dat was de boodschap waarmee onze supporters de grootste Nederlandse supermarkten de afgelopen weken telefonisch bestookten. Onder druk van jullie berichtjes maakt Aldi in navolging van Albert Heijn, Jumbo en Lidl een aantal belangrijke toezeggingen op het gebied van vrouwenrechten. Al zijn deze toezeggingen nog niet voldoende, zonder jullie steun waren we nooit zover gekomen. Ontzettend bedankt!
Lees meer
-
8 juli 2021 NieuwsAlbert Heijn volgt Jumbo en Lidl en komt in actie voor vrouwenrechten
Actievoeren werkt! Na Jumbo en Lidl belooft nu ook Albert Heijn om uitbuiting van vrouwen in hun ketens serieus aan te pakken. En dat succes is voor een groot deel te danken aan de acties van onze supporters richting de supermarkten.
Lees meer