Albert Heijn zet mensenrechtenstappen
Actievoeren werkt. Dankzij de campagne Behind the Barcodes van Oxfam Novib introduceert Albert Heijn nieuw beleid op mensenrechten en duurzaamheid. Supermarktketen Jumbo en het moederbedrijf van Albert Heijn, Ahold Delhaize, blijven vooralsnog achter.
Supermarktketen Albert Heijn belooft met het nieuwe beleid flinke stappen te zetten op onder andere vrouwenrechten, leefbaar loon en transparantie over de oorsprong van producten. Albert Heijn is de eerste supermarkt ter wereld die zulke vergaande toezeggingen doet als reactie op de campagne Behind the Barcodes van Oxfam Novib.
We hebben de afgelopen acht maanden intensieve onderhandelingen met Albert Heijn gevoerd. De beloftes zien er goed uit.
Michiel Servaes, algemeen directeur Oxfam Novib
Uitbuiting aanpakken
Met de internationale campagne Behind the Barcodes, die in Nederland in juni 2018 van start ging, vertelt Oxfam Novib wat supermarkten kunnen doen om uitbuiting van arbeiders in ontwikkelingslanden te helpen oplossen. In Nederland focust Oxfam Novib op hoe de vijf grootste supermarkten Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus omgaan met de arbeiders en boeren die ons voedsel produceren in ontwikkelingslanden.
Het is mooi om te zien dat Albert Heijn als grootste Nederlandse supermarkt eindelijk verantwoordelijkheid neemt voor de mensen in hun productieketen, inclusief die in ontwikkelingslanden. Albert Heijn laat zien dat het wél kan.
Michiel Servaes, algemeen directeur Oxfam Novib
Beloften
Albert Heijn belooft onder meer:
- mensenrechtenschendingen te voorkomen en arbeidsomstandigheden te verbeteren
- eerst verantwoordelijkheid te nemen voor huismerkproducten en later ook voor andere merken
- zelfonderzoek te doen naar leefbaar loon, vrouwenrechten en arbeidsomstandigheden in overleg met lokale arbeiders, boeren, vakbonden en ngo’s
In de gaten houden
Oxfam Novib zal het nieuwe beleid van Albert Heijn gaan monitoren en kijken of de supermarktketen inderdaad doet wat ze zegt. Want het gaat er nu om dat deze beloften ook in de praktijk worden gebracht.
Jumbo en Ahold Delhaize blijven achter
Moederbedrijf Ahold Delhaize zou het goede voorbeeld van haar dochteronderneming moeten volgen. Want dan wordt de impact op de levens van arbeiders en boeren in ontwikkelingslanden nog veel groter. Ahold Delhaize is namelijk niet alleen het moederbedrijf van Albert Heijn, maar ook van vele andere supermarkten in de wereld.
Oxfam Novib hoopt dat andere Nederlandse supermarktketens zoals Jumbo het goede voorbeeld van Albert Heijn volgen. De onderhandelingen met Jumbo hebben tot nu toe te weinig concrete resultaten opgeleverd. Oxfam Novib beseft dat deze campagne een kwestie van lange adem is. Ze zal de vijf grootste Nederlandse supermarktketens blijven aansporen tot duurzame verbeteringen om de uitbuiting van arbeiders in ontwikkelingslanden te helpen oplossen.
Tijdlijn
-
27 juli 2020 PersberichtOngelijkheid Latijns-Amerika door corona enorm gestegen
Oxfam Novib publiceert vandaag een nieuw rapport over de toename van extreme ongelijkheid in Latijns-Amerika ten gevolge van de coronacrisis.
Lees meer
-
30 juni 2020 NieuwsLIDL stijgt, PLUS blijft achter op ranglijst mensenrechtenbeleid
Supermarktketen Lidl is de grootste stijger op de supermarktenranglijst van Oxfam Novib, waarin supermarkten jaarlijks worden beoordeeld op hun mensenrechtenbeleid. Opnieuw scoren alle 5 beoordeelde Nederlandse supermarkten een dikke onvoldoende, met PLUS als grote achterblijver.
Lees meer
-
30 juni 2020 PersberichtLidl stijgt, PLUS blijft achter op supermarktenranglijst Oxfam Novib
Supermarktketen Lidl is de grootste stijger op de nieuwe ranglijst van Oxfam Novib’s Behind the Barcodes campagne die vandaag voor de derde keer gepubliceerd wordt.
Lees meer
-
23 april 2020 PersberichtLidl neemt mensenrechten serieus, Aldi en PLUS blijven achter
Lidl publiceert nieuw mensenrechtenbeleid in Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië.
Lees meer
-
10 oktober 2019 PersberichtAldi, Lidl en PLUS scoren onvoldoende op mensenrechten
Ruim een jaar na de lancering van Oxfams Behind the Barcodes campagne, doen alle Nederlandse supermarkten nog steeds te weinig om de uitbuiting tegen te gaan in hun toeleveringsketens.
Lees meer
-
3 juli 2019 PersberichtAldi, Lidl en PLUS scoren slecht op supermarktenranglijst Oxfam Novib
Aldi, Lidl en PLUS scoren opnieuw slecht op Oxfam Novibs Behind the Barcodes ranglijst. Albert Heijn en Jumbo maken de grootste stappen op de ranglijst sinds deze in 2018 werd geïntroduceerd. Dit komt door het nieuwe mensenrechtenbeleid, dat zij eerder dit jaar onder druk van Oxfam Novibs campagne hebben gepubliceerd.
Lees meer