Doorbraak: ook Jumbo zet in op mensenrechten

  • 8 april 2019

Melati
Foto: Adrian Mulya/Oxfam

Opnieuw een doorbraak in onze supermarktcampagne! Ook Jumbo gaat aan de slag met mensenrechten en duurzaamheid. Na Albert Heijn is dit de tweede supermarkt die gehoor geeft aan onze dringende oproep voor uitbuitingsvrije boodschappen.

Jumbo introduceert voor het eerst beleid om mensenrechten en duurzaamheid in de productieketens aan te pakken. De supermarkt volgt hierin Albert Heijn, die in februari al reageerde op de Behind the Barcodes campagne van Oxfam Novib.

Na maanden van actievoeren en onderhandelen brengt onze campagne supermarkten daadwerkelijk in beweging – Michiel Servaes, algemeen directeur Oxfam Novib

Petitie-overhandiging Jumbo

In juli 2018 overhandigden we een winkelkar vol petities aan Jumbo. Foto: Maartje Geels/Oxfam Novib

In de internationale campagne spraken we de vijf grootste Nederlandse supermarkten – Albert Heijn, Jumbo, Aldi, Lidl en PLUS – aan op de slechte arbeidsomstandigheden van arbeiders en boeren in ontwikkelingslanden die ons voedsel produceren.

Dit belooft Jumbo

Na maandenlange, intensieve onderhandelingen tussen Oxfam Novib en Jumbo belooft de supermarktketen het volgende:

  • Jumbo erkent verantwoordelijkheid voor mensenrechten.
  • De supermarkt is begonnen met het systematisch in kaart brengen van mensenrechtenschendingen in haar ketens en gaat daarover jaarlijks publiekelijk rapporteren.
  • Jumbo wordt transparant over haar productieketens: op een wereldkaart gaat de supermarkt aangeven wie haar leveranciers zijn en waar ze gevestigd zijn, te beginnen bij haar eigen merkproducten.
  • Jumbo gaat minstens drie onderzoeken per jaar uitvoeren in ontwikkelingslanden. Daarbij is specifieke aandacht voor de behandeling van vrouwen in de voedselproductie en of werknemers een loon verdienen waarvan ze fatsoenlijk kunnen leven.
  • Jumbo erkent dat het verantwoordelijkheid moet nemen voor mensenrechten in haar productieketens, maar ook dat ze dit niet alleen kan. Jumbo geeft daarom gehoor aan een belangrijke eis van Oxfam Novib, namelijk om in gesprek te gaan met leveranciers en met lokale arbeiders, boeren, vakbonden en maatschappelijke organisaties over hoe arbeidsrechten beter zullen worden gerespecteerd.

Deze beloftes zijn heel belangrijk, maar waar het uiteindelijk om gaat is dat arme fabrieksarbeiders, boerinnen en boeren in ontwikkelingslanden genoeg verdienen om hun kinderen naar school te kunnen sturen. Daarom gaan we ook bij Jumbo nauwgezet volgen hoe de mooie woorden op papier in actie worden omgezet – Michiel Servaes, algemeen directeur Oxfam Novib

We gaan door

Deze doorbraak is nog maar het begin van ons werk. Langdurige en duurzame verbetering vraagt om een lange adem. Ook op de andere supermarktketens blijven we druk uitoefenen.

Aldi, Lidl en PLUS kunnen niet langer achterblijven. Dat geldt ook voor het moederbedrijf van Albert Heijn, Ahold Delhaize. Ahold Delhaize is wereldwijd actief en heeft daarmee een vele malen groter effect op mensenrechten – Anouk Franck, mensenrechten- en bedrijfslevenexpert Oxfam Novib

Tijdlijn

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies