Doorbraak: ook Jumbo zet in op mensenrechten
Opnieuw een doorbraak in onze supermarktcampagne! Ook Jumbo gaat aan de slag met mensenrechten en duurzaamheid. Na Albert Heijn is dit de tweede supermarkt die gehoor geeft aan onze dringende oproep voor uitbuitingsvrije boodschappen.
Jumbo introduceert voor het eerst beleid om mensenrechten en duurzaamheid in de productieketens aan te pakken. De supermarkt volgt hierin Albert Heijn, die in februari al reageerde op de Behind the Barcodes campagne van Oxfam Novib.
Na maanden van actievoeren en onderhandelen brengt onze campagne supermarkten daadwerkelijk in beweging – Michiel Servaes, algemeen directeur Oxfam Novib
In juli 2018 overhandigden we een winkelkar vol petities aan Jumbo. Foto: Maartje Geels/Oxfam Novib
In de internationale campagne spraken we de vijf grootste Nederlandse supermarkten – Albert Heijn, Jumbo, Aldi, Lidl en PLUS – aan op de slechte arbeidsomstandigheden van arbeiders en boeren in ontwikkelingslanden die ons voedsel produceren.
Dit belooft Jumbo
Na maandenlange, intensieve onderhandelingen tussen Oxfam Novib en Jumbo belooft de supermarktketen het volgende:
- Jumbo erkent verantwoordelijkheid voor mensenrechten.
- De supermarkt is begonnen met het systematisch in kaart brengen van mensenrechtenschendingen in haar ketens en gaat daarover jaarlijks publiekelijk rapporteren.
- Jumbo wordt transparant over haar productieketens: op een wereldkaart gaat de supermarkt aangeven wie haar leveranciers zijn en waar ze gevestigd zijn, te beginnen bij haar eigen merkproducten.
- Jumbo gaat minstens drie onderzoeken per jaar uitvoeren in ontwikkelingslanden. Daarbij is specifieke aandacht voor de behandeling van vrouwen in de voedselproductie en of werknemers een loon verdienen waarvan ze fatsoenlijk kunnen leven.
- Jumbo erkent dat het verantwoordelijkheid moet nemen voor mensenrechten in haar productieketens, maar ook dat ze dit niet alleen kan. Jumbo geeft daarom gehoor aan een belangrijke eis van Oxfam Novib, namelijk om in gesprek te gaan met leveranciers en met lokale arbeiders, boeren, vakbonden en maatschappelijke organisaties over hoe arbeidsrechten beter zullen worden gerespecteerd.
Deze beloftes zijn heel belangrijk, maar waar het uiteindelijk om gaat is dat arme fabrieksarbeiders, boerinnen en boeren in ontwikkelingslanden genoeg verdienen om hun kinderen naar school te kunnen sturen. Daarom gaan we ook bij Jumbo nauwgezet volgen hoe de mooie woorden op papier in actie worden omgezet – Michiel Servaes, algemeen directeur Oxfam Novib
We gaan door
Deze doorbraak is nog maar het begin van ons werk. Langdurige en duurzame verbetering vraagt om een lange adem. Ook op de andere supermarktketens blijven we druk uitoefenen.
Aldi, Lidl en PLUS kunnen niet langer achterblijven. Dat geldt ook voor het moederbedrijf van Albert Heijn, Ahold Delhaize. Ahold Delhaize is wereldwijd actief en heeft daarmee een vele malen groter effect op mensenrechten – Anouk Franck, mensenrechten- en bedrijfslevenexpert Oxfam Novib
Tijdlijn
-
27 juli 2020 PersberichtOngelijkheid Latijns-Amerika door corona enorm gestegen
Oxfam Novib publiceert vandaag een nieuw rapport over de toename van extreme ongelijkheid in Latijns-Amerika ten gevolge van de coronacrisis.
Lees meer
-
30 juni 2020 NieuwsLIDL stijgt, PLUS blijft achter op ranglijst mensenrechtenbeleid
Supermarktketen Lidl is de grootste stijger op de supermarktenranglijst van Oxfam Novib, waarin supermarkten jaarlijks worden beoordeeld op hun mensenrechtenbeleid. Opnieuw scoren alle 5 beoordeelde Nederlandse supermarkten een dikke onvoldoende, met PLUS als grote achterblijver.
Lees meer
-
30 juni 2020 PersberichtLidl stijgt, PLUS blijft achter op supermarktenranglijst Oxfam Novib
Supermarktketen Lidl is de grootste stijger op de nieuwe ranglijst van Oxfam Novib’s Behind the Barcodes campagne die vandaag voor de derde keer gepubliceerd wordt.
Lees meer
-
23 april 2020 PersberichtLidl neemt mensenrechten serieus, Aldi en PLUS blijven achter
Lidl publiceert nieuw mensenrechtenbeleid in Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië.
Lees meer
-
10 oktober 2019 PersberichtAldi, Lidl en PLUS scoren onvoldoende op mensenrechten
Ruim een jaar na de lancering van Oxfams Behind the Barcodes campagne, doen alle Nederlandse supermarkten nog steeds te weinig om de uitbuiting tegen te gaan in hun toeleveringsketens.
Lees meer
-
3 juli 2019 PersberichtAldi, Lidl en PLUS scoren slecht op supermarktenranglijst Oxfam Novib
Aldi, Lidl en PLUS scoren opnieuw slecht op Oxfam Novibs Behind the Barcodes ranglijst. Albert Heijn en Jumbo maken de grootste stappen op de ranglijst sinds deze in 2018 werd geïntroduceerd. Dit komt door het nieuwe mensenrechtenbeleid, dat zij eerder dit jaar onder druk van Oxfam Novibs campagne hebben gepubliceerd.
Lees meer