
Zo strijden we samen tegen uitbuiting in onze boodschappen
Behind the Barcodes
Te veel producten in de supermarktschappen bevatten een verborgen ingrediënt: uitbuiting. Onder de naam Behind the Barcodes voert Oxfam Novib daarom sinds 2018 actie richting supermarkten. En met resultaat.
Een succesvolle campagne
De boodschap: supermarkten, zorg voor een fatsoenlijk verhaal achter de streepjescodes. Het doel van de campage is het lot verbeteren van de kwetsbare arbeiders, kleinschalige boeren en vrouwen in lage-en middeninkomenslanden die onze boodschappen produceren. Inmiddels lieten duizenden Nederlanders via petities en sms-acties weten dat ze eerlijke boodschappen eisen. Met succes! Bekijk hier wat we de afgelopen jaren dankzij supporters zoals jij hebben bereikt:
Video
Op deze plek staat een YouTube video. YouTube plaatst cookies.
Als je die hier wilt bekijken, kies dan bij cookie-instellingen dat je social media cookies accepteert.
Of bekijk de video buiten deze site op YouTube.
Wat kan jij doen?
Onder druk van onze Behind the Barcodes-campagne beloven steeds meer supermarkten werk te maken van de rechten van de mensen die onze boodschappen produceren. Maar we zijn er nog niet: zolang uitbuiting in onze schappen voorkomt, blijven wij ertegen strijden. Jouw steun is hierbij onmisbaar.
Beloftes doen is mooi, maar ze in de praktijk brengen nog veel belangrijker. We volgen de supermarkten de komende tijd nauwgezet en checken of ze hun gemaakte plannen in de praktijk brengen. En daar hebben we jouw hulp hard bij nodig!
Een greep uit de resultaten:
- Albert Heijn, Jumbo en Lidl hebben onder druk van onze campagne belangrijke publieke toezeggingen gedaan op het gebied van mensenrechten en vrouwenrechten.
- AH, Jumbo en PLUS maakten de namen bekend van al hun directe leveranciers.
- AH, Aldi, Jumbo, Lidl en PLUS beloven te zorgen voor een leefbaar loon voor arbeiders in de bananensector.
Wij staan achter hen
Met onze campagne staan we achter de mensen die strijden voor een gelijke behandeling. Lees hier wat dat betekent voor de mensen die onze boodschappen produceren:
Quotes


Lilian Marques, vakbondsadviseur in Brazilië: ’De Oxfam campagne heeft ervoor gezorgd dat de arbeiders op de plantages nu een hoger salaris krijgen, dit betekent veel voor hun, ook al zijn er nog wel verbeteringen nodig’.
Word supporter
Met jou als donateur kunnen we in de toekomst blijven onderzoeken of de arbeiders, kleinschalige boeren en vrouwen die ons eten produceren eerlijk worden beloond voor hun werk en dragen we samen bij aan het stoppen van uitbuiting.