Wij willen eerlijke boodschappen
Te veel producten in jouw supermarkt bevatten een verborgen ingrediënt: uitbuiting. Samen strijden we voor uitbuitingsvrije boodschappen. In élke supermarkt.
Wat is het probleem?
Er schuilt veel leed achter producten die je in de supermarkt tegenkomt. Aan de verpakking is dat niet te zien. Neem bijvoorbeeld koffie uit Brazilië, of vis uit Thailand. Om jouw boodschappen in je supermarkt te krijgen, werken veel arbeiders in lage- en middeninkomenslanden onder mensonterende omstandigheden. Ze maken extreem lange dagen. Worden op straat gezet bij zwangerschap. En verdienen soms nauwelijks genoeg om hun gezin te kunnen onderhouden. Vooral vrouwen zijn de dupe: zij verdienen structureel nog minder dan hun mannelijke collega's.
Supermarkten willen vaak de beste kwaliteit voor de allerlaagste prijs. Die prijs betalen de mensen achter ons voedsel. Supermarkten investeren goed in zichzelf, maar een stuk minder in de arbeiders aan het begin van de keten. Hun rechten worden nauwelijks gewaarborgd.
Hoe lossen we dit op?
De meeste mensen willen geen uitbuiting in hun eten. Ze willen dat de mensen achter hun voedsel fatsoenlijk worden behandeld en een loon ontvangen waar van kunnen rondkomen.
Supermarkten hebben de macht om dit waar te maken. Door in gesprek te gaan met hun leveranciers. En door na te gaan onder welke omstandigheden de producten in hun schappen worden geproduceerd.
Om actie van de supermarkten te eisen, is Oxfam in 2018 begonnen met campagnevoeren. Onze boodschap: supermarkten, zorg voor een fatsoenlijk verhaal achter de streepjescodes. Met deze campagne dragen we bij aan de verbetering van het lot van vele kwetsbare arbeiders en kleinschalige boeren in lage- en middeninkomenslanden.
Zo helpen wij uitbuiting de schappen uit
Campagnevoeren werkt!
- Duizenden Nederlanders lieten via onze petitie weten dat ze eerlijke boodschappen eisen.
- Albert Heijn, Jumbo en Lidl hebben onder druk van onze campagne belangrijke publieke toezeggingen gedaan op het gebied van mensenrechten.
- Na nog meer actievoeren beloofden zij ook werk te maken van vrouwenrechten in hun ketens.
Carlos
Video
Op deze plek staat een YouTube video. YouTube plaatst cookies.
Als je die hier wilt bekijken, kies dan bij cookie-instellingen dat je social media cookies accepteert.
Of bekijk de video buiten deze site op YouTube.
Over de mangoplukkers die zelf geen mango kunnen betalen
De mango in je supermarkt legde al een hele reis af voordat hij in jouw winkelmandje eindigde. Die begon bij de arbeider die hem plukte, maar daar zelf niet genoeg geld mee verdient voor een goede lunchpauze. En de reis ging verder via de inkoop door supermarkten, die te weinig kritische vragen stellen over hoe deze mango is geproduceerd.
De Braziliaanse vakbondsleider Cadu stelt die vragen wél. Hij vertelt wat we samen hebben bereikt in de strijd tegen uitbuitingsvrije boodschappen én wat er nog moet gebeuren.
Video strijd voor gelijkheid
4 jaar campagnevoeren: wat we samen bereikten
De afgelopen jaren voerden we campagne voor eerlijke boodschappen onder de naam Behind the Barcodes. In deze video zie je wat we samen met jou bereikt hebben.
Video
Op deze plek staat een YouTube video. YouTube plaatst cookies.
Als je die hier wilt bekijken, kies dan bij cookie-instellingen dat je social media cookies accepteert.
Of bekijk de video buiten deze site op YouTube.
Nieuws rond de campagne
-
17 juni 2024 BlogEuropese ‘antiwegkijkwet’: mijlpaal of niet? “Met één wet is niet alles opgelost
Een grote stap in de juiste richting: de ‘antiwegkijkwet’ die onlangs is aangenomen door het Europees Parlement moet ervoor zorgen dat bedrijven verantwoordelijkheid nemen voor de schade die ze toebrengen aan mens en milieu. Wie hebben er wat aan deze wet? En is het een mijlpaal, of valt het tegen? Eline Achterberg, expert mensenrechten & bedrijfsleven bij Oxfam Novib, legt uit.
Lees meer
-
1 februari 2024 BlogSupermarkten onderzoeken hun impact op mensenrechten – wat moet er beter?
Terwijl supermarkten in 2023 recordomzetten draaiden, zagen de mensen die onze boodschappen produceren daar bar weinig van terug. Dat moet anders. Al jaren volgen wij supermarkten en hun mensenrechtenbeleid met als doel: uitbuitingsvrije boodschappen. Onder druk van onze campagne beloofden supermarkten onder meer om te onderzoeken op welke manier hun bedrijfsvoering en die van hun toeleveranciers negatieve gevolgen heeft voor de mensen die ons voedsel produceren. Maar komen ze die belofte ook na?
Lees meer
-
16 mei 2023 Nieuws7 grote supermarkten in Nederland maken te weinig werk van mensenrechten
Géén van de grote supermarkten in Nederland doet genoeg tegen de uitbuiting van de mensen die jouw boodschappen produceren. Zowel Albert Heijn, Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl als PLUS scoren een onvoldoende op hun mensenrechtenbeleid in hun toeleveringsketens. Concrete acties om dit te verbeteren blijven uit, hoewel Lidl het nog het best doet. Dat blijkt uit onze nieuwe Superlijst Sociaal.
Lees meer
-
20 december 2022 BlogNederlandse supermarkten, kom op voor de arbeiders achter onze boodschappen!
De mango in je supermarkt legde al een hele reis af voordat hij in jouw winkelmandje eindigde. Die begon bij de arbeider die hem plukte, maar daar zelf niet genoeg geld mee verdient voor een goede lunchpauze. En de reis ging verder via de inkoop door supermarkten, die te weinig kritische vragen stellen over hoe deze mango is geproduceerd. De Braziliaanse vakbondsleider Cadu stelt die vragen wél. Hij vertelt wat we samen hebben bereikt in de strijd tegen uitbuitingsvrije boodschappen én wat er nog moet gebeuren.
Lees meer
-
19 december 2022 NieuwsZo streden we samen voor gelijkheid in 2022
2022 – het jaar zit er bijna op. Het jaar van het klimaatschadefonds, waarmee er eindelijk erkenning komt voor kwetsbare landen die lijden onder de klimaatcrisis. Maar ook een pijnlijk jaar, waarin talloze mensen te maken kregen met de verwoestende gevolgen van de oorlog in Oekraïne. Maar 2022 was ook het jaar dat jij je luid en duidelijk liet horen. Voor gelijke rechten, ongeacht gender of geaardheid. Voor eerlijke boodschappen. Voor veiligheid voor iedereen. In 2022 stond jij achter de mensen die streden voor gelijkheid. En daarvoor willen we je ontzettend bedanken. Dit hebben we samen bereikt.
Lees meer
-
23 mei 2022 Persbericht62 nieuwe miljardairs in voedselsector terwijl extreme honger wereldwijd toeneemt
Terwijl voor burgers de kosten voor energie en voedsel enorm stijgen neemt het vermogen van miljardairs in de voedsel- en energiesector elke dag met bijna $ 600 miljoen toe.
Lees meer