Help uitbuiting de schappen uit
Foto: Tatiana Cardeal / Oxfam

Wij willen eerlijke boodschappen

Te veel producten in jouw supermarkt bevatten een verborgen ingrediënt: uitbuiting. Met onze Behind the Barcodes-campagne strijden we voor uitbuitingsvrije boodschappen. In élke supermarkt.

Wat is het probleem? 

Er schuilt veel leed achter producten die je in de supermarkt tegenkomt. Aan de verpakking is dat niet te zien. Neem bijvoorbeeld koffie uit Brazilië, of vis uit Thailand. Om jouw boodschappen in je supermarkt te krijgen, werken veel arbeiders in lage- en middeninkomenslanden onder mensonterende omstandigheden. Ze maken extreem lange dagen. Worden op straat gezet bij zwangerschap. En verdienen soms nauwelijks genoeg om hun gezin te kunnen onderhouden. Vooral vrouwen zijn de dupe: zij verdienen structureel nog minder dan hun mannelijke collega's.

Supermarkten willen vaak de beste kwaliteit voor de allerlaagste prijs. Die prijs betalen de mensen achter ons voedsel. Supermarkten investeren goed in zichzelf, maar een stuk minder in de arbeiders aan het begin van de keten. Hun rechten worden nauwelijks gewaarborgd.

Hoe lossen we dit op?

De meeste mensen willen geen uitbuiting in hun eten. Ze willen dat de mensen achter hun voedsel fatsoenlijk worden behandeld en een loon ontvangen waar van kunnen rondkomen.

Supermarkten hebben de macht om dit waar te maken. Door in gesprek te gaan met hun leveranciers. En door na te gaan onder welke omstandigheden de producten in hun schappen worden geproduceerd. 

Om actie van de supermarkten te eisen, is Oxfam in 2018 de wereldwijde campagne Behind the Barcodes gestart. De boodschap: supermarkten, zorg voor een fatsoenlijk verhaal achter de streepjescodes. Met deze campagne dragen we bij aan de verbetering van het lot van vele kwetsbare arbeiders en kleinschalige boeren in lage- en middeninkomenslanden.

Zo helpen wij uitbuiting de schappen uit

Petitie-overhandiging 'Wij willen eerlijke boodschappen' aan Lidl
Foto: Arie Kievit
Publieke druk

Campagnevoeren werkt!

 

Maria uit Brazilië verdient nauwelijks aan de koffie die zij plukt
Foto: Tatiana Cardeal / Oxfam Brasil
Meer resultaten

Supermarkten verbeteren hun beleid

Een greep uit hun toezeggingen:

  • AH en Jumbo maakten de namen bekend van al hun directe leveranciers.
  • AH, Aldi, Jumbo en Lidl beloven te zorgen voor een leefbaar loon voor arbeiders in de bananensector.
  • Supermarkten onderzoeken samen de arbeidsomstandigheden in de Italiaanse tomatensector.

4 jaar Behind the Barcodes: dit hebben we samen bereikt

Video

Op deze plek staat een YouTube video. YouTube plaatst cookies.
Als je die hier wilt bekijken, kies dan bij cookie-instellingen dat je social media cookies accepteert.
Of bekijk de video buiten deze site op YouTube.

 

Meer info & veelgestelde vragen 

Nieuws rond de campagne

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies