
Wij willen eerlijke boodschappen
Te veel producten in jouw supermarkt bevatten een verborgen ingrediënt: uitbuiting. Met onze Behind the Barcodes-campagne strijden we voor uitbuitingsvrije boodschappen. In élke supermarkt.
Wat is het probleem?
Er schuilt veel leed achter producten die je in de supermarkt tegenkomt. Aan de verpakking is dat niet te zien. Neem bijvoorbeeld koffie uit Brazilië, of vis uit Thailand. Om jouw boodschappen in je supermarkt te krijgen, werken veel arbeiders in lage- en middeninkomenslanden onder mensonterende omstandigheden. Ze maken extreem lange dagen. Worden op straat gezet bij zwangerschap. En verdienen soms nauwelijks genoeg om hun gezin te kunnen onderhouden. Vooral vrouwen zijn de dupe: zij verdienen structureel nog minder dan hun mannelijke collega's.
Supermarkten willen vaak de beste kwaliteit voor de allerlaagste prijs. Die prijs betalen de mensen achter ons voedsel. Supermarkten investeren goed in zichzelf, maar een stuk minder in de arbeiders aan het begin van de keten. Hun rechten worden nauwelijks gewaarborgd.
Hoe lossen we dit op?
De meeste mensen willen geen uitbuiting in hun eten. Ze willen dat de mensen achter hun voedsel fatsoenlijk worden behandeld en een loon ontvangen waar van kunnen rondkomen.
Supermarkten hebben de macht om dit waar te maken. Door in gesprek te gaan met hun leveranciers. En door na te gaan onder welke omstandigheden de producten in hun schappen worden geproduceerd.
Om actie van de supermarkten te eisen, is Oxfam in 2018 de wereldwijde campagne Behind the Barcodes gestart. De boodschap: supermarkten, zorg voor een fatsoenlijk verhaal achter de streepjescodes. Met deze campagne dragen we bij aan de verbetering van het lot van vele kwetsbare arbeiders en kleinschalige boeren in lage- en middeninkomenslanden.
Zo helpen wij uitbuiting de schappen uit

Campagnevoeren werkt!
- Duizenden Nederlanders lieten via onze petitie weten dat ze eerlijke boodschappen eisen.
- Albert Heijn, Jumbo en Lidl hebben onder druk van onze campagne belangrijke publieke toezeggingen gedaan op het gebied van mensenrechten.
- Na nog meer actievoeren beloofden zij ook werk te maken van vrouwenrechten in hun ketens.

Supermarkten verbeteren hun beleid
Een greep uit hun toezeggingen:
- AH en Jumbo maakten de namen bekend van al hun directe leveranciers.
- AH, Aldi, Jumbo en Lidl beloven te zorgen voor een leefbaar loon voor arbeiders in de bananensector.
- Supermarkten onderzoeken samen de arbeidsomstandigheden in de Italiaanse tomatensector.
4 jaar Behind the Barcodes: dit hebben we samen bereikt
Video
Op deze plek staat een YouTube video. YouTube plaatst cookies.
Als je die hier wilt bekijken, kies dan bij cookie-instellingen dat je social media cookies accepteert.
Of bekijk de video buiten deze site op YouTube.
Meer info & veelgestelde vragen
- Heb je vragen over onze campagne, onze doelen en onze werkwijze? Lees hier onze antwoorden op veelgestelde vragen.
- Hier zetten we onze publicaties (onderzoeken en samenvattingen) over wat zich afspeelt achter de streepjescode voor je op een rij.
Nieuws rond de campagne
-
20 december 2022 BlogNederlandse supermarkten, kom op voor de arbeiders achter onze boodschappen!
De mango in je supermarkt legde al een hele reis af voordat hij in jouw winkelmandje eindigde. Die begon bij de arbeider die hem plukte, maar daar zelf niet genoeg geld mee verdient voor een goede lunchpauze. En de reis ging verder via de inkoop door supermarkten, die te weinig kritische vragen stellen over hoe deze mango is geproduceerd. De Braziliaanse vakbondsleider Cadu stelt die vragen wél. Hij vertelt wat we samen hebben bereikt in de strijd tegen uitbuitingsvrije boodschappen én wat er nog moet gebeuren.
Lees meer
-
19 december 2022 NieuwsZo streden we samen voor gelijkheid in 2022
2022 – het jaar zit er bijna op. Het jaar van het klimaatschadefonds, waarmee er eindelijk erkenning komt voor kwetsbare landen die lijden onder de klimaatcrisis. Maar ook een pijnlijk jaar, waarin talloze mensen te maken kregen met de verwoestende gevolgen van de oorlog in Oekraïne. Maar 2022 was ook het jaar dat jij je luid en duidelijk liet horen. Voor gelijke rechten, ongeacht gender of geaardheid. Voor eerlijke boodschappen. Voor veiligheid voor iedereen. In 2022 stond jij achter de mensen die streden voor gelijkheid. En daarvoor willen we je ontzettend bedanken. Dit hebben we samen bereikt.
Lees meer
-
23 mei 2022 Persbericht62 nieuwe miljardairs in voedselsector terwijl extreme honger wereldwijd toeneemt
Terwijl voor burgers de kosten voor energie en voedsel enorm stijgen neemt het vermogen van miljardairs in de voedsel- en energiesector elke dag met bijna $ 600 miljoen toe.
Lees meer
-
5 april 2022 NieuwsLidl en Aldi meest vooruitgegaan op de supermarktranglijst, Jumbo, AH en PLUS blijven achter
Hij is er weer: onze jaarlijkse supermarktranglijst. Lidl en Aldi hebben veel vooruitgang geboekt en voeren de lijst dit jaar aan.
Lees meer
-
5 april 2022 PersberichtLidl en Aldi scoren beter op Oxfam Novib supermarktenranglijst, AH en Jumbo blijven achter
Lidl en Aldi scoren allebei beter en staan nu ruim bovenaan in de Nederlandse Oxfam Novib supermarktenranglijst. Jumbo en Albert Heijn scoren nog steeds ruim onvoldoende. PLUS blijft de grote achterloper.Dit blijkt uit de nieuwe supermarktenranglijst van Oxfam Novib die vandaag voor de vierde keer gepubliceerd wordt.
Lees meer
-
8 december 2021 NieuwsDit hebben we samen met jou bereikt in 2021
Hoe zou jij het afgelopen jaar in één zin samenvatten? Grote kans dat ‘corona’ in die zin voorkomt. De coronacrisis bracht ons grote tegenslagen, in Nederland en vooral in de kwetsbaarste landen. Maar wat ons betreft hoort in die zin ook het woord ‘veerkracht’ thuis. Want we zagen hoe mensen zoals jij zich verzetten tegen de grote ongelijkheid die ook deze crisis weer blootlegde. Een terugblik op het afgelopen jaar en alles wat we samen met jou en onze partners hebben bereikt.
Lees meer