
Eerlijke handel nu, help de boer
Eerlijke prijzen voor boeren
Wij werken aan een wereld waarin iedereen genoeg te eten heeft. Want met een lege maag kun je niet werken, niet leren en niet zorgen. Daarom pleiten wij voor een eerlijk voedselsysteem, met goede werkomstandigheden voor landarbeiders en eerlijke prijzen voor de producten van boeren.
Boeren verdienen eerlijke prijs
Een goed product verdient immers een goede prijs. Toch krijgen sommige kleinschalige boeren in ontwikkelingslanden een hongerloon voor hun harde werken. Wij laten zien waar het mis gaat en spreken bedrijven daar op aan. We maken boeren weerbaarder tegen uitbuiting en geven trainingen over duurzaam produceren, marktkennis en onderhandelen.


Eerlijke prijs voor boer Eugenio
Hoe hard Eugenio en Luisa ook werkten, er was nooit genoeg geld om iedereen met een gevulde maag naar bed te laten gaan. Letterlijk een hongerloontje dus. Dat is nu wel anders.

Campagne: Behind the Barcodes
Achter de streepjescodes in de supermarkt gaat te veel mensenleed schuil. De makers van ons eten werken te vaak onder erbarmelijke omstandigheden en verdienen te weinig om van te leven. Supermarkten hebben de macht om dit te helpen veranderen. Zij bepalen wat er in hun schappen ligt en hebben daardoor veel invloed op de omstandigheden waaronder ons eten wordt gemaakt.
Met onze campagne Behind the Barcodes eisen we eerlijke producten in de schappen. Zodat jij boodschappen kunt doen zonder nare bijsmaak.
Campagne: Behind the Brands
Met de campagne Behind the Brands hebben we aangeklopt bij de 10 grootste voedselproducenten ter wereld. Deze multinationals hebben veel invloed en kunnen door hun productieketen te wijzigen honger wereldwijd tegengaan. Samen met honderdduizenden consumenten vroegen we aandacht voor eerlijke handel, het stoppen van landroof en toegang tot water, maar ook voor vrouwenrechten, arbeidsomstandigheden, klimaatverandering en transparantie over dit alles. Mede dankzij ruim 700.000 steunbetuigingen voor de campagne hebben de voedselgiganten hun beleid veranderd en geïnvesteerd in eerlijke producten.
Multinationals verbeteren hun beleid
De afgelopen jaren hebben we met de campagne Behind the Brands veel resultaten bereikt.
- 100.000 chocoladeliefhebbers zorgden ervoor dat cacaogiganten Mars, Nestlé en Mondelez de positie van vrouwen in de cacaosector gaan verbeteren.
- 273.000 supporters voerden publieke druk uit op multinationals Coca-Cola en PepsiCo, die toezegden landjepik in hun productieketens uit te bannen.
- Vervolgens volgen ook multinational Nestlé en daarna Afrika’s grootste suikerfabrikant Illovo, die beide toezegden landjepik in de productieketen uit te bannen.
- Na publieke druk pakken zowel multinational General Mills als ontbijgranengigant Kellogg de uitstoot van broeikasgassen in hun ketens aan.


Investeren in eerlijke producten
Negen van de 10 voedselgiganten verbeterden tussen 2013 en 2016 hun scores als het gaat om eerlijke handel. Kellogg en Unilever boekten de meeste vooruitgang op alle thema’s samen. ‘Deze voedselgiganten laten allemaal zien dat ze naar consumenten willen luisteren door het maken van beter beleid en het investeren in eerlijke producten. We hopen dat nu ook de rest van de voedselsector volgt’, zegt Tom van der Lee, voormalig directeur campagnes van Oxfam Novib.
Doe mee: versla armoede
De afgelopen 15 jaar is extreme armoede gehalveerd. Met jouw hulp kunnen we armoede voorgoed verslaan.