Help uitbuiting de schappen uit
Foto: Tatiana Cardeal / Oxfam

Wij willen eerlijke boodschappen

Te veel producten in jouw supermarkt bevatten een verborgen ingrediënt: uitbuiting. Samen strijden we voor uitbuitingsvrije boodschappen. In élke supermarkt.

Wat is het probleem? 

Er schuilt veel leed achter producten die je in de supermarkt tegenkomt. Aan de verpakking is dat niet te zien. Neem bijvoorbeeld koffie uit Brazilië, of vis uit Thailand. Om jouw boodschappen in je supermarkt te krijgen, werken veel arbeiders in lage- en middeninkomenslanden onder mensonterende omstandigheden. Ze maken extreem lange dagen. Worden op straat gezet bij zwangerschap. En verdienen soms nauwelijks genoeg om hun gezin te kunnen onderhouden. Vooral vrouwen zijn de dupe: zij verdienen structureel nog minder dan hun mannelijke collega's.

Supermarkten willen vaak de beste kwaliteit voor de allerlaagste prijs. Die prijs betalen de mensen achter ons voedsel. Supermarkten investeren goed in zichzelf, maar een stuk minder in de arbeiders aan het begin van de keten. Hun rechten worden nauwelijks gewaarborgd.

Hoe lossen we dit op?

De meeste mensen willen geen uitbuiting in hun eten. Ze willen dat de mensen achter hun voedsel fatsoenlijk worden behandeld en een loon ontvangen waar van kunnen rondkomen.

Supermarkten hebben de macht om dit waar te maken. Door in gesprek te gaan met hun leveranciers. En door na te gaan onder welke omstandigheden de producten in hun schappen worden geproduceerd. 

Om actie van de supermarkten te eisen, is Oxfam in 2018 begonnen met campagnevoeren. Onze boodschap: supermarkten, zorg voor een fatsoenlijk verhaal achter de streepjescodes. Met deze campagne dragen we bij aan de verbetering van het lot van vele kwetsbare arbeiders en kleinschalige boeren in lage- en middeninkomenslanden.

Video

Op deze plek staat een YouTube video. YouTube plaatst cookies.
Als je die hier wilt bekijken, kies dan bij cookie-instellingen dat je social media cookies accepteert.
Of bekijk de video buiten deze site op YouTube.

 

Over de mangoplukkers die zelf geen mango kunnen betalen

De mango in je supermarkt legde al een hele reis af voordat hij in jouw winkelmandje eindigde. Die begon bij de arbeider die hem plukte, maar daar zelf niet genoeg geld mee verdient voor een goede lunchpauze. En de reis ging verder via de inkoop door supermarkten, die te weinig kritische vragen stellen over hoe deze mango is geproduceerd.

De Braziliaanse vakbondsleider Cadu stelt die vragen wél. Hij vertelt wat we samen hebben bereikt in de strijd tegen uitbuitingsvrije boodschappen én wat er nog moet gebeuren. 

 

4 jaar campagnevoeren: wat we samen bereikten

De afgelopen jaren voerden we campagne voor eerlijke boodschappen onder de naam Behind the Barcodes. In deze video zie je wat we samen met jou bereikt hebben. 

Video

Op deze plek staat een YouTube video. YouTube plaatst cookies.
Als je die hier wilt bekijken, kies dan bij cookie-instellingen dat je social media cookies accepteert.
Of bekijk de video buiten deze site op YouTube.

Nieuws rond de campagne

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies