Oxfam Novib start klimaatcampagne: Sta op en loop mee voor klimaatrechtvaardigheid

• 16 september 2021

Terwijl mensen wereldwijd worstelen met de gevolgen van klimaatverandering en steeds luider hun stem laten horen voor actie tegen klimaatverandering, lijken politici en grootvervuilers doof voor hun oproep. Ondertussen wordt de klimaatcrisis steeds nijpender en betalen de kwetsbaarste mensen in ontwikkelingslanden nu al de prijs. Daarom start Oxfam Novib vandaag haar nieuwe klimaatcampagne in aanloop naar de VN-klimaattop in Glasgow met de eis: politici en grootvervuilers moeten nu lef tonen en hun verantwoordelijkheid nemen om aan de bak te gaan en echt werk te maken van de klimaatcrisis.

Wereldwijd zijn de gevaren van de klimaatcrisis steeds zichtbaarder. Nederland had vorig jaar zomer te maken met ernstige watertekorten en tijdens deze zomer overstroomden in Limburg de rivieren en zorgden voor een miljoenenschade. In Azië, Afrika en Zuid-Amerika ervaren mensen al veel langer de verwoestende gevolgen van klimaatverandering. Oogsten mislukken door extreme droogte, terwijl bosbranden of juist grote overstromingen mensen hun huis uitjagen. Miljoenen mensen lijden honger en worden in hun bestaan bedreigd, terwijl zij het minst aan de klimaatcrisis hebben bijgedragen. En financiële reserves om zich te weren tegen extreem weer en mislukte oogsten hebben ze niet.

Terwijl veel Nederlanders hun afval scheiden, minder vliegen en kiezen voor een dagje zonder vlees, durven politici geen echte keuzes te maken en blijven vervuilende bedrijven winst boven mensen stellen. De levens van miljoenen mensen, en de toekomst van ons allemaal, staan op het spel.

‘Het is onrechtvaardig dat mensen die het minst bijdragen aan klimaatverandering het hardst worden geraakt. Het is een voorbeeld en onderdeel van wereldwijde ongelijkheid. Dit is oneerlijk. We kennen allemaal de uitspraak: ‘Een beter milieu begint bij jezelf’. Dit is absoluut achterhaald. Natuurlijk kunnen we allemaal ons steentje bijdragen, maar uiteindelijk is grote, structurele verandering nodig. Een beter milieu begint bij politieke wil en concrete actie van grootvervuilers,’ zo stelt Marita Hutjes, klimaatexpert Oxfam Novib.

Begin november 2021 komen wereldleiders in Glasgow opnieuw bijeen tijdens de VN-klimaattop. Maar de tijd van praten is voorbij. Als onderdeel van de Klimaatcrisis Coalitie eist Oxfam Novib klimaatactie. Samen met onze supporters gaan we wereldwijd de straat op, virtueel én in het echt tijdens de Klimaatmars op zaterdag 6 november in Amsterdam.

Onze eisen

• Nederland moet belofte klimaatsteun nakomen

Rijke landen hebben op de klimaattop van 2015 in Parijs beloofd om ontwikkelingslanden financieel te ondersteunen. Zo kunnen ook arme landen zich wapenen tegen klimaatverandering. Maar dan moeten die rijke landen zich wel aan die afspraken houden - en dat gebeurt lang niet altijd. Nederland levert tot nu toe onvoldoende steun en moet snel actie ondernemen om vanaf 2020 de beloofde klimaatsteun te bieden.

• Het klimaatbeleid moet ambitieuzer

Als we de stijging van de temperatuur kunnen beperken tot maximaal 1,5 graad kunnen we de gevolgen net aan, denken de meeste wetenschappers. Maar met de huidige afspraken over hoe landen het Parijs-akkoord willen naleven, stevenen we echter af op 3 graden opwarming. Met desastreuze gevolgen. Het Nederlandse en internationale klimaatbeleid moet ambitieuzer en streven naar maximaal 1,5 graden opwarming.

• Bedrijven moeten verantwoordelijkheid nemen

Bedrijven moeten bijdragen aan het beperken van klimaatverandering door minder CO2 uit te stoten. Overheden moeten deze ontwikkeling ondersteunen met strengere regels voor het bedrijfsleven om klimaatverandering te beperken. Het wordt de hoogste tijd dat de financiële sector de overgang van fossiele naar duurzame energie financiert.

Sta op en loop virtueel mee met de klimaatmars op www.oxfamnovib.nl/virtueleklimaatmars

De Klimaatcrisis Coalitie is een samenwerkingsverband van Oxfam Novib, Fridays For Future, Greenpeace, Extinction Rebellion, FNV, Fossielvrij NL, Milieudefensie, Grootouders voor het Klimaat en Code Rood en wordt gesteund door tientallen andere organisaties.

Noot voor redacties:
Marita Hutjes, Oxfam Novib klimaatexpert, is beschikbaar voor interviews, contact Jules van Os, Oxfam Novib persvoorlichting 06-51573683

20 september. Nieuwe Oxfam-analyse van wereldwijde klimaatfinanciering. Oxfam publiceert op maandag 20 september haar nieuwe analyse van de wereldwijde klimaatfinanciering. De analyse focust op in hoeverre rijke landen hun belofte uit 2009 om $ 100 miljard per jaar te beschikbaar te stellen voor klimaatfinanciering, zijn nagekomen en in hoeverre rijke landen de klimaatcrisis serieus nemen. In 2020 was de werkelijke waarde van het bedrag aan klimaatfinanciering slechts een derde was van het gerapporteerde bedrag door rijke landen. Dit bleek uit het derde Oxfam Climate Finance Shadow Report van oktober 2020. De nieuwe analyse is eerder onder embargo beschikbaar.

Voor meer informatie over de Klimaatcrisis Coalitie en de Klimaatmars: https://klimaatmars2021.nl/