Oxfam Novib reactie op de nieuwe cijfers van het jaarlijkse VN-Wereldvoedselrapport

  • 12 juli 2023

De FAO, de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN, publiceerde zojuist haar nieuwste rapport, de “State of Food Security and Nutrition in the World 2023". De FAO stelt dat maar liefst 783 miljoen mensen in 2022 honger leden. Verder blijkt uit de cijfers dat in 2030 600 miljoen mensen chronisch ondervoed zullen zijn. Oxfam Novib slaat alarm over verdere gevolgen van de wereldwijde voedselcrisis als overheden hier geen werk van maken.

Madelon Meijer, Oxfam Novib landbouwexpert: “Het is niet uit te leggen dat miljoenen mensen hongerlijden terwijl er in de wereld genoeg voedsel is voor iedereen. De nieuwe FAO-cijfers maken ook duidelijk dat wereldwijde ongelijkheid een steeds groter probleem is. Niet de belangen van de meest kwetsbare mensen staan voorop maar die van grote bedrijven. In 2021 en 2022 haalden 722 van ’s werelds grootste bedrijven, zoals de agribedrijven, samen jaarlijks een extra megawinst van $ 1 biljoen, dat is $1000 miljard per jaar. Deze extra winst was voornamelijk het gevolg van de oorlog in Oekraïne en de daarmee sterk opgelopen energie- en voedselprijzen, niet omdat bedrijven beter zijn gaan presteren. Tegelijkertijd kunnen 3 miljard mensen zich niet eens één fatsoenlijke maaltijd per dag veroorloven. De ongelijkheidskloof neemt buitenproportionele vormen aan, zo zijn extreme rijkdom en extreme armoede voor het eerst in 25 jaar gelijktijdig toegenomen. “

Ondertussen overtreffen de vele mondiale crises het vermogen van de humanitaire hulpsystemen om adequaat te reageren.

"Somalië, één van de landen die het minst verantwoordelijk is voor de klimaatcrisis, wordt al jaren geteisterd door extreme droogte, en 1 op de 3 mensen heeft te maken met acute honger”, zo stelt Nienke Hiemstra, projectleider noodhulp van Oxfam Novib. “Een hele generatie ondervoede kinderen in de Hoorn van Afrika lijdt aan chronische ziektes. Ze doen het daarom slecht op school. Alleen al in Oost-Afrika kampen meer dan 8 miljoen kinderen onder de vijf jaar – bijna net zoveel als alle inwoners van Zwitserland- met acute honger. Maar de VN komt al jaren chronisch geld te kort om voldoende hulp te bieden in deze regio omdat rijke landen te weinig bijdragen’

Oxfam Novib pleit onder meer voor een permanente extra belasting, een zogenaamde windfall tax. voor alle bedrijfssectoren op excessieve winsten. Een belasting van 90% op de extra, buitensporige winsten van vorig jaar kan $ 941 miljard opleveren, geld dat gebruikt kan worden om wereldwijd armoede, honger en klimaatverandering aan te pakken. Multinationals die profiteren van welke crisis dan ook – pandemie, oorlog of klimaatverandering – moeten veel zwaarder belast worden.

Noot voor redactie

Nienke Hiemstra, Oxfam Novib projectleider noodhulp (reist regelmatig naar Somalië) en Oxfam Novib landbouwexpert Madelon Meijer zijn beschikbaar voor interviews. Contact Wilma van der Maten, Oxfam Novib persvoorlichting, 0651287965.

  • Meer dan 3 miljard mensen kunnen zich volgens FAO et al. geen adequaat dieet veroorloven;
  • Winstgegevens van voedings- en energiebedrijven uit het Oxfam-rapport Survival of the Richest uit januari 2023;
  • Cijfers over de extra megawinsten van 's werelds grootste bedrijven uit recente Oxfam-analyse;
  • Ondervoedingscijfers kinderen Somalië, Kenia, Ethiopië en Zuid Soedan van UNICEF, mei 2023;
  • In Somalië is het aantal mensen dat acute honger lijdt (IPC3+) opgelopen tot 6,5 miljoen mensen, dat is 38% van de totale bevolking van 16,8 miljoen. Bron: GRFC

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies