Paradise Papers: opnieuw grote rol voor belastingparadijs Nederland.

• 6 november 2017

paradise papers belastingontwijking paradijs nederland

De nieuwste onthullingen uit de Paradise Papers vanavond geven wederom aan hoe belangrijk de rol die Nederland inneemt als internationaal belastingparadijs. Wereldwijd lopen landen financiële schade op doordat winsten onbelast kunnen doorstromen naar belastingparadijzen.

Grote bedrijven en hun aandeelhouders zijn de grote winnaars

Mede dankzij belastingstructuren via Nederland lukt het grote internationale bedrijven om hun effectieve belastingtarief enorm omlaag te brengen. In 2005 was het belastingtarief voor Nike nog 34,9%, in 2014 was het tarief al gezakt naar circa 22% en nu naar 13.2% in 2016.

Tot 2015 sluisde Nike de winsten via Nederland door naar het belastingvrije Bermuda. Vanaf 2015 konden de winsten belastingvrij tussen Nederland en de VS blijven hangen doordat de Nederlandse regering een anti-misbruikmaatregel in het belastingverdrag met de VS nooit in werking heeft gesteld. Het voorbeeld van Nike laat zien dat de aangekondigde maatregelen tegen het doorsluizen van royalties onvoldoende zijn.

Esmé Berkhout, belastingexpert Oxfam Novib: 'Het lek in het belastingverdrag met de VS moet worden gedicht, anders stappen multinationals gewoon over op een andere manier om via Nederland belasting te ontwijken.'

Oude belastingontwijking-routes worden vervangen door nieuwe

Uit de Paradise Papers blijkt ook weer hoe oude belastingontwijkingroutes steeds weer worden vervangen door nieuwe routes. 'De politiek neemt ons in de maling. De internationale aanpak van belastingontwijking valt nauwelijks serieus nemen als daar steeds weer nieuwe belastingontwijkingroutes tegenover worden gesteld', aldus Berghout.

De politiek neemt ons in de maling

Oxfam Novib roept de Nederlandse overheid en andere landen op deze nieuwe publicaties aan te grijpen om krachtigere maatregelen te nemen. Belangrijk is onder meer een publieke rapportageverplichting voor alle grote bedrijven – per land, wereldwijd – over activiteiten en belastingafdrachten; een publiek register met de namen van de werkelijke eigenaren van alle bedrijven, waaronder brievenbusfirma’s; en een aanpak van de internationale belastingrace naar de bodem.

Meer weten?

Lees alles over belastingontwijking