Oxfam Novib: Over mensenlevens maak je geen deals

Den Haag, 31 augustus. Sinds het begin van de Europese vluchtelingencrisis verdrinken er elke dag gemiddeld 11 mensen in de Middellandse Zee. Dat zijn de doden die we kennen. Maar er sterven ook mensen buiten ons zicht: in Libië vinden mensen de dood door marteling en uithongering en vluchtelingen die de weg door de levensgevaarlijke Sahara moeten afleggen, sterven door water- of voedselgebrek. Dit is het resultaat van de deals die Europa met landen sluit met als belangrijkste doel vluchtelingen zover mogelijk van ons weg te houden.

Oxfam Novib-directeur Farah Karimi: “Dit is volstrekt onacceptabel. Iedere dag dat de partijleiders aan het onderhandelen zijn over een nieuw kabinet vallen er dodelijke slachtoffers op de routes naar Europa. De Turkije-EU deal zorgde ervoor dat de belangrijkste vluchtroutes nu door de grootste woestijn ter wereld, via het onveilige Libië en over de Middellandse Zee lopen. De nieuwe Nederlandse regering moet niet akkoord gaan met nieuwe vluchtelingendeals die alleen maar tot doel hebben om mensen af te schrikken. De partijen moeten zich inzetten voor veilige vluchtroutes. Want hoeveel mensen moeten er nog sterven - zichtbaar in de Middellandse Zee of onzichtbaar in de woestijn?”

Er is nu bijna geen mogelijkheid om op een veilige manier asiel aan te vragen in Europa. Nederland geeft jaarlijks slechts 500 reisvisa af aan vluchtelingen. En dat terwijl er nooit eerder zoveel vluchtelingen waren. Opvang in de regio, waar al 90 procent van de vluchtelingen gehuisvest wordt, is voor de meest kwetsbare en getraumatiseerde vluchtelingen niet een veilige oplossing,  evenmin als de barre reis naar Europa. Daarom moet Nederland, samen met de andere Europese landen, zorgen dat diegenen die daarvoor in aanmerking komen, veilig naar Europa kunnen reizen. Dat kan op verschillende manieren: via hervestiging, humanitaire of studievisa of via gezinshereniging.

Daar moeten de onderhandelaars van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie de oplossing zoeken. Met name D66 en ChristenUnie hebben een naam hoog te houden: deze twee partijen scoorden hoog in Oxfam Novib’s Humanity Checker, waarin verkiezingsprogramma’s langs de humanitaire meetlat werden gelegd. D66 kwam als beste uit de bus met een 9, en was daar uitermate trots op en gebruikte dit in haar eigen campagne;  de ChristenUnie scoorde een 8.

“Nieuwe deals met Libië en andere Afrikaanse landen leiden er niet toe dat vluchtelingen afzien van hun zoektocht naar veiligheid. Wat wel het resultaat is van deze deals is dat wij de bewaking van onze grenzen uitbesteden aan landen die het niet zo nauw nemen met mensenrechten. De partijleiders, zeker die van D66 en CU, zouden daar niet hun naam onder moeten willen zetten. Veilige vluchtroutes zijn een noodzaak, zodat er geen mensen meer sterven op zee, in de Sahara of in de martelkamers van Libië,“ aldus Karimi.

Contact: Jules van Os, persvoorlichting Oxfam Novib, 0651573683.