Nederland moet als grootste Europese belastingparadijs nu verantwoordelijkheid nemen

• 8 november 2017

belastingontwijking
Vorig jaar presenteerden we nog de handtekeningen die waren opgehaald tegen belastingontwijking aan de Tweede Kamer.

Uit de Paradise Papers is opnieuw gebleken welke belangrijke spilfunctie Nederland heeft als belastingparadijs. Als grootste belastingparadijs van Europa moet Nederland nu actie ondernemen om toekomstige belastingontwijking-schandalen tegen te gaan.

Zo voorkomt Nederland belasting-schandalen

Naast de aanbevelingen  uit de nieuwe Oxfam media briefing 'Stopping the Scandals' die vandaag wordt gepubliceerd, kan Nederland nu werk maken om soortgelijke schandalen in de toekomst te voorkomen door:

• het lek te dichten in het belastingverdrag tussen Nederland en de VS;
  • de rulingpraktijk van de Nederlandse belastingdienst aan te passen;
  • de invoer van zwaardere 'substance-eisen'
  • het verlagen van de winstbelasting en de dividendbelasting te schrappen.

Rutte III kiest voor belastingverlaging voor bedrijven

Esmé Berkhout, Oxfam Novib belastingexpert: 'Helaas kiest Rutte III voor een uitgebreid pakket aan belastingverlaging voor bedrijven. Zo wordt bijvoorbeeld het tarief voor de winstbelasting verlaagd en wordt de dividendbelasting geschrapt terwijl totaal niet duidelijk is welk voordeel dit Nederland oplevert. Daarmee zijn de winnaars van dit regeerakkoord de grote bedrijven. Het schrappen van de dividendbelasting is een cadeau aan aandeelhouders, die de Nederlandse positie als koploper in Europa, als het gaat om belastingparadijzen, alleen maar verder bevestigt.'

Ook lijkt dit kabinet de Nederlandse steun terug te trekken aan de eis van publieke transparantie van bedrijven over hun belastingafdracht zodat duidelijk is waar zij actief zijn en waar zij belasting betalen (per land, wereldwijd). Dit is een zwaar verlies: zeker wat betreft transparantie verwachten we leiderschap van Nederland. Die publieke transparantie is vooral voor ontwikkelingslanden enorm belangrijk want dat zijn de grootste verliezers bij belastingontwijking. Meer informatie in bijgevoegde media briefing.

Hoe werkt belastingontwijking?

Lees alles over belastingontwijking

Meer informatie?

Noot voor redactie: Esmé Berkhout, Oxfam Novib belastingexpert, is beschikbaar voor interviews, contact Jules van Os, persvoorlichting Oxfam Novib, 0651573683. Zie Oxfam Media briefing.

Gisteren kwam uit de Paradise Papers naar voren hoe o.m. Nike, Tesla en Uber gebruik maken van Nederlandse belastingontwijkingsmogelijkheden en werd duidelijk hoe het Amerikaanse bedrijf Procter & Gamble (P&G) van de Nederlandse belastingdienst toestemming, een zogenaamde ruling, verkreeg waardoor het bedrijf 169 miljoen dollar aan belasting niet hoefde te betalen. Deze ruling is op verkeerde wijze verstrekt, zo gaf het ministerie van Financiën toe. Samen met andere leden van Tax Justice Nederland heeft Oxfam Novib eerder dit jaar de concrete maatregelen opgesomd die Nederland kan nemen. Positiepaper Tax Justice Nederland: http://www.taxjustice.nl/publications/van-de-race-naar-de-bodem-naar-eerlijke-belastingen/