Home ActueelNieuws Wereldwijde belastingontwijking moet stoppen. Nu!

Wereldwijde belastingontwijking moet stoppen. Nu!

  • 19 september 2014

Ontwikkelingslanden lopen per jaar 75 miljard euro mis door belastingontwijking. De G20-landen, die morgen bijeenkomen, moeten nu eindelijk werk maken van internationale belastinghervormingen.

Als de welvaart in handen blijft van een kleine elite, nemen economische en sociale problemen toe. Zo krijgen we armoede de wereld niet uit.
Foto:Kimlong Meng/Oxfam Novib

Tom van der Lee, directeur Campagnes van Oxfam Novib: ‘De arme landen hebben het geld dat zij nu mislopen keihard nodig. Bijvoorbeeld voor de opbouw van hun onderwijs, gezondheidszorg, veiligheid en infrastructuur.’

Eerlijk belastingstelsel

Zaterdag 20 september komen de 20 grootste economieën van de wereld bijeen in Australië. Oxfam Novib roept de deelnemers op om concrete stappen te maken voor een rechtvaardig belastingstelsel.

Er is hoop voor de top in Australië. De minister van Financiën, Joe Hockey, geeft aan dat zijn land de G20 zal leiden naar een eerlijker international belastingsysteem. Maar helaas is het onduidelijk welke maatregelen er nu op tafel liggen. Kunnen arme landen volwaardig meepraten over de hervorming? En worden zij wel beter van het nieuwe stelsel?

Nieuwe maatregelen zijn nodig. De G20 moet mulitinationals verplichten hun belastingafdracht openbaar te maken in ieder land waar zij werken. Dit helpt om bedrijven evenredige belasting te laten betalen in de landen waar de economische activiteiten daadwerkelijk plaatsvinden.

Ongelijkheid

‘De kloof tussen arm en rijk in de wereld neemt toe’, zegt Jo Pride van Oxfam Australië. ‘Deze ongelijkheid bedreigt de wereldwijde stabiliteit en de economische groei. De G20-landen negeren dit risico. Zíj moeten de extreme inkomensongelijkheid aanpakken. Als de welvaart in handen blijft van een kleine elite, nemen economische en sociale problemen toe. Zo krijgen we armoede de wereld niet uit.’

Bron: Oxfam Novib, 19 september 2014

We gebruiken cookies. Dit doen we om je gepersonaliseerde content en aanbiedingen te tonen, delen via social media mogelijk te maken en om bezoekgedrag te analyseren.