Kosten klimaatverandering rijzen de pan uit
- 19 september 2014
De kosten van rampen door klimaatverandering rijzen de pan uit. Wereldleiders moeten onmiddellijk in actie komen. ‘Zij doen alsof er geen haast is, terwijl het om mensenlevens gaat’, zegt Oxfam Novib-directeur Farah Karimi.
Foto:Pablo Tosco/Oxfam |
De laatste 5 jaar stegen de kosten van rampen die worden veroorzaakt door klimaatverandering tot bijna 500 miljard dollar. Dit is 3 keer zo veel als de totale kosten in de jaren ’70. Op de komende Klimaattop in New York zijn nieuwe afspraken hard nodig.
Karimi: ‘Klimaatverandering vindt nu plaats, eist levens en laat steeds meer mensen honger lijden. Verder uitstel maakt de situatie alleen maar erger.’
Opwarming van de aarde
In ons nieuwe rapport The Summit that Snoozed (PDF) lees je dat sinds 2009 ruim 650 miljoen mensen zijn getroffen door weerrampen. Ruim 112.000 levens gingen verloren. In 2050 kunnen er nog eens 25 miljoen kinderen ondervoed raken als gevolg van klimaatveranderiing. Arme mensen worden als eerste en het hardst getroffen. Hun oogsten en levensonderhoud worden vernield, waardoor voedselprijzen stijgen en miljoenen mensen honger lijden.
Van de wereldleiders verwachten we weinig nieuws op de aanstaande Klimaattop. Hun bijdragen om klimaatverandering aan te pakken blijven ernstig achter bij hun toezeggingen. En hun afspraken om de broeikasgasuitstoot te verminderen, bleken niet genoeg om de opwarming van de aarde onder de 2 graden te houden. We gaan nu naar een opwarming van 4 graden aan het eind van deze eeuw. Met honger en klimaatrampen als gevolg.
Oproep
We doen een oproep aan de deelnemers aan de Klimaattop, waaronder Nederland, om:
- zich opnieuw vast te leggen op maximaal 2 graden opwarming;
- hun doelen voor minder uitstoot van broeikasgas te verhogen;
- de uitstoot van fossiele brandstoffen tegen 2050 geheel te stoppen;
- hun bijdrage aan klimaatfondsen te verhogen.
Karimi: ‘Van de 3 Nederlandse bewindslieden op de Klimaattop verwacht ik dat Nederland concrete acties en financiële bijdragen aankondigt om klimaatverandering aan te pakken.’
Kom in actie
Wij roepen de 10 grootste voedselproducenten op om honger te voorkomen. Sluit je aan bij de Behind the Brands-campagne en strijd samen met honderdduizenden anderen tegen honger door klimaatverandering! Jouw mening telt namelijk zwaar voor deze bedrijven. Zo veranderde General Mills na publieke druk haar klimaatbeleid om uitstoot van broeikasgassen te verminderen.
Bron: Oxfam Novib, 18 september 2014