Home ActueelNieuws Klimaatverandering leidt tot honger

Klimaatverandering leidt tot honger

  • 24 september 2013

Klimaatverandering zal leiden tot lagere inkomens, stijgende voedselprijzen en slechtere kwaliteit van voedsel. Het effect zal dramatisch zijn, stelt Oxfam Novib in een rapport.

Met lokale partners en gemeenschappen
werken we aan duurzame oplossingen voor
de klimaatverandering.
Foto:Heather McClintock/Oxfam Novib

Het nieuwe rapport ‘Growing Disruption’ van Oxfam Novib laat het verband zien tussen klimaatverandering en de vele oorzaken van honger. De gevolgen strekken verder dan verminderde oogsten. Het rapport verschijnt in de aanloop naar het nieuwe Klimaatrapport van de Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) dat aanstaande vrijdag verschijnt.

Minder eten, slechtere kwaliteit

Een op de acht mensen gaat nu al met honger naar bed. De vraag naar voedsel stijgt. Klimaatverandering vermindert niet alleen de productie van eten, maar beïnvloedt ook de voedingswaarde van gewassen. Het gevolg is dat steeds meer mensen niet voldoende te eten hebben. Vooral de gebieden die nu al geen voedselzekerheid kennen, zullen de dupe worden.

Lager inkomen

Neem Zulekhan Mumtaz uit Pakistan. Ze verkoopt kamelenmelk. Door de hittegolf in mei 2013 die drie weken aanhield, bedierf de melk sneller. Haar verkoop ging omlaag. ‘Hoe kan ik mijn kinderen te eten geven als ik geen geld meer verdien?’ vraagt zij zich wanhopig af. Ook werd haar kameel ziek door uitdroging, waardoor hij tot zeventig procent minder melk gaf. 

Duurzame oplossingen

Daarom werken we samen met lokale partners en gemeenschappen aan duurzame oplossingen voor de klimaatverandering. In Myanmar bijvoorbeeld beperken we de gevolgen van cyclonen met het project ‘Bomen keren het tij’. En met onze wereldwijde campagne GROW richten we ons op verschillende thema’s om bij te dragen aan een wereld waarin iedereen genoeg te eten heeft. 

Lees meer over klimaatverandering.

Bron: Oxfam Novib, 24 september 2013

We gebruiken cookies. Dit doen we om je gepersonaliseerde content en aanbiedingen te tonen, delen via social media mogelijk te maken en om bezoekgedrag te analyseren.