Foto: Arie Kieviet / Oxfam Novib

Behind the Brands

Hoe zetten grote internationale voedselbedrijven zich in voor arbeidsrechten, landrechten en het milieu? Tijdens de internationale campagne Behind de Brands rangschikt Oxfam Novib de 10 grootste voedselgiganten. Samen met consumenten pleiten we overtuigend voor een ommezwaai.

Top 10

De drie jaar durende internationale campagne Behind the Brands richt zich op grote bedrijven in de voedselindustrie. Samen met consumenten en ambassadeur Dolf Jansen sporen we aan tot een beter beleid op arbeidsrechten, landrechten en klimaat. De top 10 bestaat uit Associated British Foods (ABF), Coca Cola, Danone, General Mills, Kellogg, Mars, Mondelez, Nestlé, PepsiCo en Unilever. De score van de grote bedrijven op hun beleid wordt voortdurend in de gaten gehouden en bijgewerkt.

Eisen van de consument

De campagne laat zien dat geen enkel bedrijf te groot is om de eisen van consumenten naast zich neer te leggen. Hetzelfde geldt voor hun leveranciers, landbouwproducenten en handelaren. Sinds de introductie van de Behind the Brands ranglijst maken de 10 voedselgiganten duidelijk meer werk van maatschappelijke en milieuvraagstukken.

In 2014 verbeteren al 8 van de 10 grootste voedselgiganten hun totale score met ten minste 10 procent. Kellogg (stijging van 30 procent) en Unilever (stijging van 26 procent) boeken de meeste vooruitgang op alle thema’s samen sinds de start van Behind the Brands. Het Franse Danone en het Britse ABF zijn de hekkensluiters van de top-10 ranglijst.

 OxfamNovib-btb-cover-image-1-1170x500

Positie kleine boeren

‘De positie van kleine boeren is het thema waar de bedrijven het laagst op scoren’, zegt voormalig directeur campagnes Oxfam Novib Tom van der Lee. ‘Zes van de tien bedrijven doen het heel slecht op dit thema, en de meerderheid van de bedrijven sluit nog steeds de ogen voor de boeren in hun leveringsketen. Extreem weer komt steeds vaker voor en vernietigt het levensonderhoud van boeren overal ter wereld. Juist nu moeten bedrijven arbeiders en boeren in hun leveringsketens ondersteunen zodat zij de gevolgen van klimaatverandering aankunnen.’

700.000 steunbetuigingen

Meer dan 700.000 steunbetuigingen voor de Behind the Brands-campagne zorgen ervoor dat de ‘Big 10’ hun beleid veranderen, vooral op punten gelijkheid voor vrouwen, het beschermen van landrechten en het aanpakken van broeikasgassen in landbouwketens. Vanaf 2013 verbeteren de bedrijven hun beleid op papier aanzienlijk, al hebben ze nog een lange weg te gaan als gaat om de praktische uitvoering van nieuw beleid. Langzaam zetten de bedrijven in de jaren daarna de eerste concrete stappen voor een beter beleid op arbeidsrechten, landrechten en klimaat.

Oxfam-Novib-Behind-the-Brands-Chris-de-Bode-Oxfam-Novib-9861

Beweging in juiste richting

‘Na twee jaar van aanhoudende druk door honderdduizenden supporters van de Oxfam Novib Behind the Brands-campagne, beweegt een groot deel van de top 10 zich nu in de juiste richting’, zegt Van der Lee. ‘Maar de echte uitdaging begint nu: het beloofde nieuwe beleid moet daadwerkelijk in praktijk worden gebracht. Alleen dan kunnen zij echte veranderingen voor miljoenen kleinschalige boeren en landarbeiders mogelijk maken.’

Terug naar Geschiedenis van Oxfam Novib

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies