Zwarte lijst EU niet voldoende om belastingparadijzen aan te pakken

• 22 november 2016

De voorgestelde maatregelen van de Europese Unie zijn niet voldoende om belastingparadijzen aan te pakken, zo stelt Oxfam Novib vandaag.

De Europese Unie heeft al aangegeven dat op haar zwarte lijst geen Europese lidstaten voorkomen terwijl landen als Luxemburg, Nederland en Cyprus volgens Oxfam Novib zeker daarvoor in aanmerking komen.

Belastingparadijzen

Oxfam Novib belastingexpert Esmé Berkhout: “ Belastingparadijzen maken het mogelijk dat landen en de inwoners daarvan miljarden dollars aan belastingen mislopen doordat multinationals geen of te weinig belastingen betalen. Hierdoor wordt wereldwijd ongelijkheid en armoede aangewakkerd doordat minder geld ingezet kan worden voor onderwijs, gezondheidszorg en het creëren van banen. “

Zwarte lijst

De mogelijkheid bestaat zelfs dat op de zwarte lijst van de EU beruchte belastingparadijzen zoals Bermuda niet zullen voorkomen omdat EU-lidstaten het niet eens worden over de criteria voor deze lijst. Onderzoek door Oxfam laat zien dat grote Amerikaanse multinationals 80 miljard dollar aan winsten in Bermuda rapporteren, dat is meer dan hun gezamenlijke winsten in Japan, China, Duitsland en Frankrijk tesamen.

Eerlijke criteria

“Als de EU echt werk wil maken van een zwarte lijst voor belastingparadijzen dan moet de EU objectieve en begrijpelijke criteria hanteren zodat bijvoorbeeld landen die een nultarief voor bedrijfswinsten hanteren zoals Bermuda, ook onderdeel hiervan zijn“, aldus Berkhout.

Zie voor meer informatie het Engelstalige persbericht.
Contact: Jules van Os, persvoorlichter Oxfam Novib, 0651573683.

Bron: Oxfam Novib, 7 november 2016