Home ActueelPersberichten toename gevaarlijk werk en huiselijk geweld door hoge voedselprijzen

toename gevaarlijk werk en huiselijk geweld door hoge voedselprijzen

  • 23 mei 2013

Den Haag, 23 mei. Hoge en instabiele voedselprijzen dwingen meer mensen in gevaarlijke beroepen en leiden ook tot een stijging van huiselijk geweld, alcohol- en drugsmisbruik. Dat stellen Oxfam Novib en het Institute of Development Studies (IDS) vandaag in een nieuw en gezamenlijk rapport.

Het rapport, Squeezed, laat zien dat lonen geen gelijke tred houden met de voedselprijsstijgingen van de afgelopen 5 jaar. Doordat de arbeidsmarkt sterk verandert verlaten mensen de landbouwsector en kiezen voor beter betaalde maar ook veel riskantere beroepen, zoals mijnbouw of zelfs de prostitutie. Het rapport stelt ook dat mensen maaltijden overslaan, goedkoop voedsel van mindere kwaliteit kopen of soms verontreinigd voedsel eten. Dit allemaal om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen.

Tom van der Lee, directeur campagnes Oxfam Novib: ‘Arme mensen over de hele wereld voelen de druk van hoge en instabiele voedselprijzen – van verplegers in Zambia die in de straathandel zitten om de eindjes aan elkaar te knopen, tot gezinnen in Nederland die geld moeten lenen, hun spaargeld aanspreken of bij voedselbanken hun eten halen. De voedselprijzen zijn nog steeds extreem hoog en instabiel. Wereldwijd worden vooral de allerarmsten die tot 80 procent van hun inkomsten aan voedsel uitgeven, het hardst getroffen.´

Het rapport onthult dat:
• Voedselveiligheid is een steeds grotere zorg voor gezinnen naarmate het budget voor voedsel door stijgende voedselprijzen wordt aangetast.
• De migratie van het platteland naar de stad, of naar andere landen, neemt toe. In Ethiopië worden de stijgende voedselprijzen als oorzaak gezien van de grote migratie naar het Midden-Oosten.
• Toenemende spanningen in gezinnen zorgen voor een toename van huiselijk geweld, alcohol- en drugsgebruik doordat veel mannen de grootste moeite hebben om hun traditionele rol als kostwinnaar te vervullen.
• Door onvoorspelbare opbrengsten en hogere kosten voor bijv. kunstmest of zaaigoed kiezen steeds meer boeren en boerinnen voor gevaarlijke beroepen zoals de goudwinning in Burkina Faso, vissen in junglegebieden in Bangladesh of zelfs prostitutie in Kenia en Zambia
• Gezinnen moeten bezuinigen op belangrijke evenementen, zoals trouwerijen en begrafenissen, om geld uit te sparen.
• Door de toenemende druk op het gezinsbudget gaan steeds meer vrouwen werken. Grootouders en oudste dochters moeten bijspringen om voor de jongere kinderen te zorgen.
• Gezinnen melden ook dat zij maaltijden overslaan of naar gratis voedsel zoeken.

Het rapport stelt dat beter beheer van voedselreserves en regulering van de internationale graanmarkt nodig zijn. Bovendien dient het werk in de landbouw aantrekkelijker te worden door investeringen in opleidingen, technologie en duurzaamheid. Squeezed is de eerste van 4 rapporten die ingaan op de effecten van hoge en instabiele voedselprijzen op stedelijke en plattelandsgemeenschappen in 10 landen: Bolivia, Guatemala, Bangladesh, Pakistan, Burkina Faso, Ethiopië, Kenia, Zambia, Indonesië en Vietnam.

Noten:
Squeezed is het eerste rapport in een vierjarig onderzoek, genaamd: Life in a Time of Food Price Volatility. Onderzoekers monitoren verschillende indicatoren voor voedselzekerheid over de hele wereld en bezoeken jaarlijks 23 stedelijke en plattelandsgemeenschappen.
 
Tom van der Lee, directeur campagnes Oxfam Novib is beschikbaar voor interviews.
Voor het rapport, click hier

Het Institute of Development Studies (IDS) is leidinggevend in onderzoek, opleiding en communicatie over internationale ontwikkeling. Ga naar www.ids.ac.uk voor meer informatie

Oxfam is een mondiale confederatie van 17 organisaties die samen werken aan een duurzame oplossing van armoede en onrecht. Oxfam voert met GROW campagne om het kapotte voedselsysteem te herstellen: www.oxfam.org/grow.

Bron: Oxfam Novib, 23 mei 2013

We gebruiken cookies. Dit doen we om je gepersonaliseerde content en aanbiedingen te tonen, delen via social media mogelijk te maken en om bezoekgedrag te analyseren.