record langste videoclip gevestigd!

• 10 oktober 2011

1 uur en 38 minuten

Edet, Libresse, Oxfam Novib en Desray bedanken publiek voor deelname

Zeist, 10 oktober 2011 – Het record van de langste videoclip is in handen van de SCA-merken Edet en Libresse en ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib. De clip heeft een totale lengte van 1 uur, 38 minuten en 17 seconden. Op zaterdag 15 oktober, Global Handwashing Day, vieren de partijen het record publiekelijk in Amsterdam. Edet, Libresse en Oxfam Novib riepen het Nederlandse publiek op een gooi te doen naar het record om zo aandacht te vragen voor de hygiëneproblematiek in Zuid-Sudan. Onder begeleiding van zangeres Desray, bekend van 2 Brothers on the 4th Floor, kon iedereen online meezingen met het nummer ‘Trip down the map of Africa’. Van deze publieksbijdragen is een compilatie gemaakt, die de langste videoclip ooit vormt.

swingende viering record

Op zaterdag 15 oktober om 14.00 uur bedankt Desray samen met de deelnemende partijen alle deelnemers aan de recordpoging voor hun inzet. Het record wordt gevierd tijdens het NS Try Out Festival op en rond NS-station Amsterdam Zuid. Met twee optredens vraagt Desray iedereen om nogmaals mee te zingen en te dansen om de aandacht te vestigen op de hygiëneproblematiek in Zuid-Sudan. Desray verzorgt ook twee workshops over zang en bewegen. De videoclip is tijdens de optredens te zien op een groot scherm.

Global Handwashing Day

De datum van de viering van het record is met zorg uitgekozen. Op 15 oktober is het Global Handwashing Day, de dag waarop wereldwijd actie wordt gevoerd voor hygiëne, zodat meer mensen en kinderen hun handen (kunnen) gaan wassen. “Een beter moment om dit record te vieren is er niet! De ruim anderhalf uur durende videoclip is een prachtige mijlpaal. Het past helemaal bij de manier waarop SCA en Oxfam Novib samenwerken. We benaderen de problemen in Zuid-Sudan op een positieve manier,” aldus Gertie Eikenaar van SCA. “Inmiddels hebben we al 40 toiletunits gebouwd bij scholen en zo’n 1000 meisjes voorzien van maandverband en een schoolbeurs. Dit aantal willen we natuurlijk blijven uitbreiden!”

samenwerken voor betere hygiëne

Sinds 2010 werken SCA en Oxfam Novib samen in het project Hygiëne Helpt. Zij verbeteren met behulp van lokale partnerorganisaties de hygiëne-omstandigheden op scholen in Zuid-Sudan. Zo bouwt Edet toiletten en voorziet Libresse meisjes van maandverband en schoolbeurzen. Met een scholentour door heel Nederland eerder dit jaar hebben Edet, Libresse, Oxfam Novib en Desray de ogen van Nederlandse kinderen gericht op de situatie van hun leeftijdsgenootjes in Zuid-Sudan. Desray bezocht eerder ook scholen in Zuid-Sudan. Samen met Nederlandse en Afrikaanse kinderen nam zij het nummer ‘Trip down the map of Africa’ op. Zie voor meer informatie www.hygienehelpt.nl en www.oxfamnovib.nl. De videoclip is te zien op YouTube.

ziekenhuizen

Tork, ook een merk van SCA, brengt woensdag 12 oktober het belang van handen wassen en hygiëne in ziekenhuizen onder de aandacht. Tork geeft om 14.00 uur een workshop zeepjes maken op de kinderafdeling van het Amstelland Ziekenhuis in Amsterdam.

SCA

SCA is een internationaal consumenten- en papierproductenbedrijf. De onderneming ontwikkelt, produceert en vermarkt absorberende hygiënematerialen, verpakkings-oplossingen, kranten- en tijdschriftenpapier en hardhoutproducten. SCA-producten worden verkocht in meer dan 100 landen en geproduceerd in ruim 40 landen. De jaaromzet is netto circa 11 miljard euro. Bij SCA heeft rond 45.000 mensen in dienst. Het aandeel SCA is genoteerd op de beurzen van Stockholm, Londen en New York. Zie ook www.hygienehelpt.nl en www.sca.com.

Oxfam Novib

Twee miljard mensen voeren dagelijks een harde strijd om uit de greep van de armoede te komen. Oxfam Novib zet zich voor hen in. Armoede is oplosbaar, zolang mensen maar de mogelijkheid krijgen om te werken aan een zelfstandig bestaan, het zélf te doen. Bij alles wat we doen, gaan we uit van de kracht en mogelijkheden van mensen zelf. Daarom steunen we lokale partners en ontwikkelingsprojecten. Ook lobbyen we bij overheden en bedrijven, en voeren we campagnes om het publiek bij ons werk te betrekken. Samen met burgers, bedrijven en veertien Oxfam-organisaties wereldwijd werken we aan een rechtvaardige wereld, zonder armoede. Zie www.oxfamnovib.nl.

Bron: SCA en Oxfam Novib, 10 oktober 2011