pleidooi voor nieuw beleid Somalië

• 22 februari 2012

Den Haag, 22 februari. Oxfam Novib roept de regeringen, die deze week in Londen bijeenkomen om over de toekomst van Somalië te praten, op om een duidelijke strategie voor Somalië te ontwikkelen. In plaats van alleen maar naar korte termijn veiligheid en terrorismebestrijding te kijken, moeten de belangen van de Somalische burgers voorop staan, zo stelt Oxfam Novib.

In het vandaag gepubliceerde rapport  A Shift in Focus – Putting the Interests of Somali People First, stelt Oxfam dat het internationale beleid ten aanzien van Somalië onsamenhangend is geweest. Militaire interventies hebben de humanitaire crisis verergerd en ondermijnen de noodhulp-inspanningen van de internationale gemeenschap.

“Het wordt tijd tot dat we een nieuwe visie voor Somalië ontwikkelen,” zegt beleidsexpert Eveline Rooijmans van Oxfam Novib. “We moeten uitgaan van de behoeften van Somaliërs en ruimte scheppen voor vredesonderhandelingen, zodat Somalië aan het herstel kan beginnen. De deelnemers van de Somalië conferentie in Londen moeten de oorzaken van het conflict aanpakken en het Somalische volk centraal stellen.”

Oxfam Novib stelt dat de verantwoordelijkheid voor de decennialange crisis in de eerste plaats bij de Somalische partijen in het land zelf ligt, maar dat de bemoeienis van de internationale gemeenschap de situatie heeft verergerd. Veel landen die momenteel bij militaire operaties in Somalië betrokken zijn doen dat om de veiligheid en stabiliteit te verbeteren, zowel in de buurlanden als in Somalië zelf. Maar berichten uit het land zelf vertellen een ander verhaal.

Een overzicht van vluchtelingenstromen toont aan dat bijna de helft van de mensen die in januari werden ontheemd, op de vlucht waren vanwege de onveiligheid, vooral uit streken waar de gevechten waren opgelaaid. Vluchtelingenkampen werden door de verschillende partijen van het conflict aangevallen, dit gebeurde ook met ziekenhuizen, voedingscentra en de kantoren van meerdere hulporganisaties.

Oxfam Novib stelt dat het succes van de Somalië conferentie in Londen afhangt van resultaten op de volgende terreinen:

• Regeringen in de regio, het Westen en de Islamitische wereld moeten de verschillende partijen in het conflict overhalen hulporganisaties toegang tot burgers te verschaffen.
  • Politieke en veiligheidsstrategieën moeten zo ontworpen worden dat ze de humanitaire hulp niet ondermijnen.
  • Prioriteit dient gegeven te worden aan niet-militaire en duurzame oplossingen voor het conflict en de humanitaire crisis, door een brede vertegenwoordiging van de Somalische bevolking bij dit proces te betrekken.

Einde bericht

noot voor de redactie
Het rapport van Oxfam is beschikbaar op: www.oxfamnovib.nl
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Jolanda van Santen, persvoorlichter Oxfam Novib, 06-2238 8699