palmoliebedrijf in beklaagdenbank

• 12 oktober 2011

Oxfam Novib eist van het Maleisische bedrijf Sime Darby dat het op korte termijn komt met oplossingen voor de misstanden op haar palmplantages op West-Kalimantan in Indonesië.

Vorige maand bracht het Oxfam-rapport Land & Power een slepend landconflict aan het licht op een plantage van Sime Darby. De illegale onteigeningen dateren van vóór de aankoop door het bedrijf, maar Sime Darby heeft de problemen nog steeds niet opgelost. Steeds vaker worden lokale bewoners en boeren van hun land verjaagd door landroof.

RSPO

Oxfam Novib neemt de misstanden op deze plantage zeer zwaar op. Als lid van de Rondetafel voor Duurzame Palmolie (RSPO) moet Sime Darby juist een voorbeeldrol spelen. De RSPO is een wereldwijd samenwerkingsverband van producenten, handelaren en merkproducenten, die de palmolie in hun producten verwerken. De leden hebben zich verplicht om de productie van palmolie te verduurzamen. Oxfam Novib is ook lid van de RSPO, om te zorgen dat de belangen van de lokale bevolking, kleine boeren en arbeiders niet van tafel verdwijnen.

klacht

Oxfam Novib heeft Sime Darby laten weten dat als het bedrijf niet binnen vier weken met een concreet actieplan komt, Oxfam Novib een klacht indient bij de RSPO. Sime Darby heeft eerder beloften gedaan en verwachtingen gewekt, die niet zijn nagekomen. Twee weken terug diende Oxfam Novib partner Forest Peoples Programme al een klacht in tegen Sime Darby, samen met Liberiaanse organisaties. Sime Darby wordt er van beschuldigd in Liberia land van lokale boeren oneigenlijk in beslag te hebben genomen, wat een schending is van de RSPO-regels voor de aanleg van nieuwe plantages.

Farah Karimi, algemeen directeur van Oxfam Novib: ‘Het is onacceptabel dat palmoliebedrijven de rechten van de lokale bevolking al jarenlang aan hun laars lappen. De RSPO-leden hebben zich verenigd omdat ze erkenden dat er in palmsector iets moet veranderen. Maar wat ons betreft is het nu echt tijd voor actie.’

druk

Oxfam Novib is al zeven jaar actief lid van de RSPO. Het heeft zich onder meer ingezet voor een klachtenprocedure, waar slachtoffers rechtstreeks kunnen klagen over misstanden. Dat is belangrijk, omdat noch de lokale overheid, noch de rechtspraak in de betreffende landen de juiste procedures hebben om de rechten van de slachtoffers te beschermen. Maar ook buiten de RSPO oefent Oxfam Novib druk uit op zowel bedrijven, handelaren en investeerders om landrechten te respecteren, zowel via lobby als publieke druk.

‘We hebben ons bij de RSPO aangesloten, omdat de slachtoffers geen andere mogelijkheid hadden hun recht te halen. Alle RSPO-leden hebben zich aan duurzaamheid gecommitteerd. Het is hoog tijd dat de partijen elkaar daaraan houden en leden die de afspraken schenden ter verantwoording roepen. Er is een klachtenprocedure en er zijn sanctiemechanismen. Als Sime Darby niet beweegt, moet het de consequenties voelen. De getroffen boeren hebben daar recht op.’

kritisch volgen

Sime Darby heeft laten weten de problemen te willen oplossen. Oxfam Novib zal het bedrijf kritisch volgen, samen met de andere leden van de RSPO. Daaronder bevindt zich ook de Indonesische niet-gouvernementele organisatie Sawit Watch, die de lokale bevolking in West- Kalimantan rechtstreeks ondersteunt.

meer over GROW

Bron: Oxfam Novib, 12 oktober 2011