Home ActueelPersberichten PepsiCo zegt toe landroof in leveringsketen uit te bannen

PepsiCo zegt toe landroof in leveringsketen uit te bannen

  • 18 maart 2014

Frisdrankenreus verandert beleid onder publieke druk van succesvolle campagne Oxfam Novib.

PepsiCo, op 1 na het grootste levensmiddelenbedrijf ter wereld, zegt vandaag toe landroof in zijn leveringsketen uit te bannen. Ruim 272.000 mensen ondertekenden de Oxfam Novib Behind the Brands petitie die internationale levensmiddelenbedrijven aanspoorde landroof tegen te gaan.
 
Het bedrijf gaat diepgaand onderzoek instellen naar haar sociale- en milieueffecten in de hele leveringsketen, om te beginnen met het Brazilië, waar PepsiCo de meeste suiker inkoopt, gevolgd door Mexico, Thailand en de Filipijnen. De levensmiddelengigant maakt ook voor het eerst de namen bekend van haar grootste toeleveranciers van palmolie, soja en suikerriet en uit welke drie landen het bedrijf de meeste van haar grondstoffen koopt. Palmolie, soja en suikerriet zijn drie van de belangrijkste grondstoffen die de wereldwijde strijd om land aanwakkeren.
 
‘De macht van consumenten heeft wederom van zich doen spreken'‘, zegt Farah Karimi, algemeen directeur Oxfam Novib. ‘Deze internationale levensmiddelenreus zegt toe een einde te gaan maken aan landroof in zijn leveringsketen. Toeleveranciers die hun ingrediënten willen verkopen voor de productie van Lays-chips, Doritos en Pepsi-cola, moeten er nu voor gaan zorgen dat zij hun land op verantwoorde wijze verkregen hebben.’
 
De aankondiging van PepsiCo volgt in de voetsporen van de toezeggingen die Coca Cola in november 2013 deed. Associated British Foods (ABF), die ook door de Behind the Brands campagne werd aangesproken, kondigde onlangs nieuw beleid af waarin zij het principe van vooraf, geïnformeerde en in vrijheid gegeven toestemming (FPIC) onderschrijft. Hierdoor worden de landrechten van lokale gemeenschappen beter beschermd.
 
‘Dit zou nooit gebeurd zijn als honderdduizenden mensen hun stem niet hadden laten horen om bedrijven op te roepen de landrechten van mensen in hun leveringsketen te respecteren. Geen bedrijf is te groot om niet naar zijn klanten te hoeven luisteren. De voedselindustrie kan verbeteren als consumenten dat eisen, ‘ aldus Karimi.
 
PepsiCo zegt toe landroof in zijn keten uit te bannen, inclusief de volgende toezeggingen:
 

Zich te houden aan het principe van vooraf, geïnformeerd en in vrijheid gegeven toestemming (FPIC ) in de gehele bedrijfsketen, en de eis aan zijn leveranciers, om dat ook te doen.

  • Onmiddellijk de namen vrij te geven van de top drie landen waar en de top drie leveranciers van wie het suikerriet, palmolie en soja inkoopt.
  • Onafhankelijk onderzoek te laten doen naar de effecten op maatschappij, milieu en mensenrechten, waaronder landconflicten, in 4 landen in Latijns-Amerika en Azië waar het bedrijf de meeste grondstoffen koopt.
  • Met overheden en internationale organisaties in gesprek te treden en haar invloed te gebruiken voor beter beleid over landrechten.
  • Met de toeleveranciers in gesprek te treden over de gevallen die Oxfam meldt in het rapport Nothing Sweet About It (PDF), om tot goede oplossingen te komen die rekening houden met de zorgen van de getroffen gemeenschappen.
     
    PepsiCo heeft als het op 1 na grootste levensmiddelenbedrijf ter wereld, veel invloed op leveranciers en de voedselsector. Deze stappen zullen leiden tot meer transparantie binnen de leveringsketen van PepsiCo en betere preventieve maatregelen om landconflicten tegen te gaan. De hele verklaring is in te zien op pepsico.com.
     
    ‘We verwelkomen de stappen die PepsiCo nu heeft gezet. We gaan nauwlettend volgen hoe de toezeggingen van PepsiCo in praktijk worden gebracht. En wij blijven ons, samen met lokale partners, inzetten voor goede oplossingen voor de gemeenschappen in bijvoorbeeld Brazilië en Cambodja, die nog steeds vechten voor toegang tot hun land’, zo stelt Karimi.

Noot voor redactie:
Farah Karimi, algemeen directeur Oxfam Novib, is beschikbaar voor verdere toelichting en interviews.
Contact Jules van Os, persvoorlichting Oxfam Novib, 06-51573683.
Meer info op behindthebrands.org

Bron: Oxfam Novib, 18 maart 2014