Oxfam Novib persreactie over toename geweld Jeruzalem

• 10 mei 2021

In reactie op het escalerende geweld in Jeruzalem, zegt Dirk Jan Jalvingh, beleidsadviseur bij Oxfam Novib:
"Oxfam Novib maakt zich grote zorgen over het geweld in Jeruzalem van de afgelopen dagen en over de mogelijke verdere escalatie. Palestijnse families die al generaties lang in Jeruzalem wonen, dreigen hun huizen uitgezet te worden en hebben te maken met systemische discriminatie. Dit komt ten goede aan de agenda van de kolonisten, waardoor het conflict verder wordt aangewakkerd.

"Geen enkele Palestijn voelt zich veilig in zijn eigen huis of in zijn gebedshuis. Het gebrek aan concrete actie door de internationale gemeenschap helpt de situatie niet - het maakt de situatie erger voor alle betrokkenen. Palestijnen voelen zich niet gehoord en niet gesteund.

"Alle partijen moeten onmiddellijk actie ondernemen om de spanningen te verminderen en het geweld doen verminderen. Daarnaast moeten Nederland en de EU concrete actie nemen en duidelijk maken aan de Israëlische overheid dat geweld door kolonisten en politie onacceptabel is en dat de gedwongen uitzettingen van Palestijnse families in Sheikh Jarrah moeten stoppen.”

“We veroordelen geweld tegen burgers van alle partijen.”

Voor meer informatie zie het Oxfam International persbericht.

Noot voor de redactie:
Contact Oxfam Novib persvoorlichting: Jules van Os, jules.van.os@oxfamnovib.nl, +31 651573683