Oxfam Novib campagne boekt opnieuw succes voor cacaoboerinnen

• 23 april 2013

Chocolademaker Mondeléz pakt ongelijkheid van vrouwen in productieketen aan

Den Haag, 23 april. De grootste chocoladefabrikant ter wereld – bekend van Milka en Toblerone - Mondeléz International, doet concrete toezeggingen om de ongelijkheid, honger en armoede van cacaoboerinnen in hun leveringsketen aan te pakken. Ruim 100.000  mensen ondertekenden de petitie van de Oxfam Behind the Brands campagne, die Mondeléz, Mars en Nestlé opriep hier een einde aan te maken. Dit gebeurde ook via oproepen aan de 3 bedrijven via Twitter en Facebook.

De aankondiging van Mondeléz komt na de toezeggingen vorige maand van Mars en Nestlé om de positie van vrouwen in hun cacaoketens te verbeteren. Samen kopen Mars, Mondeléz en Nestlé 30 procent van de wereldwijde cacao-productie op.

‘Als Mondeléz, Mars en Nestlé hun beloftes nakomen, dan wordt dat in de hele cacaoketen merkbaar,’ zegt Farah Karimi, algemeen directeur Oxfam Novib. ‘Als cacaoboerinnen een betere en sterkere positie krijgen dan kan dat direct effect hebben op de levens van miljoenen mensen. Mensen die vaak minder dan 2 dollar per dag verdienen.’

‘Mondeléz moet nu doorzetten en het voortouw nemen zodat de cacaoboerinnen het bestaan krijgen waar zij recht op hebben. Oxfam Novib blijft kritisch volgen of Mondeléz, Mars en Nestlé hun plannen daadwerkelijk omzetten in concrete en meetbare resultaten’, aldus Karimi.

Mondeléz zegt toe:
  • Gericht onderzoek te zullen gaan doen naar de positie van vrouwen in hun cacaoketens. Deze onderzoeken starten dit jaar in Ghana en Ivoorkust, onderzoeken in andere productielanden volgen hierna. Onafhankelijke onderzoekers zullen de onderzoeken uitvoeren.
  • Per 1 april 2014 een actieplan te zullen opstellen om de slechte omstandigheden voor vrouwen aan te pakken in Ghana en Ivoorkust;de belangrijkste landen waar Mondeléz cacao koopt. In 2018 zal Mondelez in de vier belangrijkste herkomstlanden actieplannen hebben opgesteld en gepubliceerd.
  • De VN-beginselen ter versterking van de positie van vrouwen op 26 april 2013 te ondertekenen. Mondeléz is eerste van de 3 grote chocoladefabrikanten die deze ondertekent. Deze principes leggen vast dat een bedrijf tot op het hoogste niveau toezegt zich sterk te maken voor de verbetering van de positie van de vrouw in hun hele bedrijfsvoering onder meer door te publiek te rapporteren over de voortgang
  • Zich met andere grote spelers in de cacaosector te zullen inzetten voor de ontwikkeling van sectorbrede programma’s die de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen aanpakken en te gaan werken volgens de certificatie-aanpak van Rainforest Alliance en Fairtrade.

‘Dat ook Mondeléz akkoord is, laat zien dat geen enkel bedrijf, hoe groot dan ook, de oproepen van consumenten en maatschappelijke organisaties naast zich neer kan leggen. Drie van ‘s werelds grootste voedselgiganten passen nu hun bedrijfsvoering aan omdat consumenten hen stimuleren in een race to the top,’ zegt Karimi.

‘Mondeléz, Mars en Nestlé laten zien dat ze luisteren naar hun consumenten en willen veranderen, de hele voedselindustrie kan hier een voorbeeld aan nemen. Vrouwen zijn veel te lang als laatste aan bod gekomen in deze sector, met honger, armoede en ongelijkheid tot gevolg. Alle grote voedselgiganten zouden stappen moeten zetten, zoals het tekenen van de VN principes ter versterking van de positie van de vrouw’, zo stelt Karimi. ‘ Via de Oxfam-campagne Behind the Brands laten consumenten zien dat zij begaan zijn met deze vrouwen en de impact die bedrijven op hen hebben.’

Noot voor de redactie:

De volledige briefing Mars, Mondelez and Nestlé and the Fight for Women’s Rights en de campagne Behind the Brands is te vinden op: oxfamnovib.nl/behindthebrands .

Met de recente wereldwijde lancering van het Oxfam Behind the Brands rapport en de gelijknamige campagne, bindt Oxfam Novib met andere Oxfam-organisaties de strijd aan met de misstanden in de voedselproductie.

Farah Karimi algemeen directeur Oxfam Novib, is beschikbaar voor interviews en verdere toelichting.
Contact: Jules van Os, persvoorlichting Oxfam Novib, 06-51573683

Bron: Oxfam Novib, 23 april 2013