Home ActueelPersberichten Oxfam Novib campagne boekt eerste winst voor cacaoboerinnen

Oxfam Novib campagne boekt eerste winst voor cacaoboerinnen

  • 26 maart 2013

Mars en Nestlé akkoord met maatregelen om ongelijkheid cacaoboerinnen aan te pakken.

Den Haag, 26 maart. Mede omdat 60.000 mensen de Oxfam petitie ondertekend hebben zeggen Mars en Nestlé vandaag concrete stappen toe om de ongelijkheid, honger en armoede van cacaoboerinnen in hun leveringsketen aan te pakken. Van Mondeléz International, die 15% van de mondiale chocolademarkt in handen heeft, is nog geen toezegging gekomen, daarom word de actie in hun richting voortgezet.

“De stem van cacaoboerinnen en oproepen van consumenten wereldwijd worden nu gehoord door Mars en Nestlé,” zegt Farah Karimi, algemeen directeur Oxfam Novib. “De bedrijven zetten nu belangrijke eerste stappen om te laten zien dat zij begaan zijn met de cacaoboerinnen en hun problemen zoals lage lonen, discriminatie en ongelijkheid. Dit is ook een signaal naar consumenten en andere voedingsmiddelenbedrijven dat zij bereid zijn om zich te verbeteren.” 

“Veel te lang kwamen vrouwen als laatste aan bod in de levensmiddelensector. Het achterstellen van vrouwen draagt bij aan honger, armoede en ongelijkheid in deze wereld. Via de Oxfam-campagne Behind the Brands laten consumenten zien dat zij begaan zijn met deze vrouwen en de impact die bedrijven op hen hebben. Mars en Nestlé luisteren nu wel!“ aldus Karimi.

Mars en Nestlé zeggen toe dat zij:

1) Gericht onderzoek zullen gaan doen naar de positie van vrouwen in hun leveringsketens voor cacao. Deze onderzoeken starten dit jaar in Ivoorkust, vervolgonderzoeken in de rest van hun productieketens volgen hierna. Een onafhankelijke organisatie zal de onderzoeken uitvoeren.
2) Een actieplan zullen opstellen om de slechte omstandigheden voor vrouwen aan te pakken,
3) Werk zullen maken van de ondertekening en naleving van de VN-principes ter versterking van de positie van vrouwen.
4) Zich met andere grote spelers in de cacaosector zullen inzetten voor de ontwikkeling van sectorbrede programma’s die de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen aanpakken.

Details over de toezeggingen van beide bedrijven zijn hier in te zien (LINK naar websites bedrijven ).

“Wij zijn tevreden met de toezeggingen van Mars en Nestlé,” zegt Karimi. “Maar alleen daden kunnen echte en duurzame veranderingen teweegbrengen. Wij blijven deze bedrijven nauwlettend volgen om ervoor te zorgen dat zij hun beloftes waarmaken.”

“Het beleid van Mondeléz loopt nu duidelijk achterop. Vrouwen die produceren voor Mondeléz krijgen nog steeds minder betaald dan mannen en hebben te maken met discriminatie en oneerlijke werkomstandigheden. Het is de hoogste tijd dat Mondolez nu ook concrete stappen zet” aldus Karimi.

Noot voor de redactie:

De volledige briefing Mars, Mondelez and Nestlé and the Fight for Women’s Rights en de campagne Behind the Brands is te vinden op: www.oxfamnovib.nl/behindthebrands .

Met de wereldwijde lancering van het Behind the Brands rapport en de gelijknamige campagne, bindt Oxfam Novib met andere Oxfam-organisaties de strijd aan met de misstanden in de voedselproductie.

Farah Karimi algemeen directeur Oxfam Novib, is beschikbaar voor interviews en verdere toelichting.
Contact: Jules van Os, persvoorlichting Oxfam Novib, 06-51573683