Home ActueelPersberichten Oxfam: Amerikaanse bedrijven lobbyen vooral voor belastingverlaging

Oxfam: Amerikaanse bedrijven lobbyen vooral voor belastingverlaging

  • 12 april 2018

Maatschappelijk engagement of belastingverlagingen: de prioriteiten van Amerikaanse bedrijven in het Trump-tijdperk

Op thema’s als klimaatverandering, migratie of homohuwelijk namen sommige van de grootste Amerikaanse bedrijven in 2017 progressieve standpunten in als reactie op het beleid van President Trump. Maar zoals blijkt uit het nieuwe rapport van Oxfam, zetten diezelfde bedrijven hun lobbycapaciteit vooral in voor de verlaging van hun belastingfactuur. Grote multinationals in Amerika zoals Apple, Exxon, JP Morgan, Nike en Pfizer lieten van zich horen door openlijk hun onvrede te uiten over het beleid en de retoriek van president Trump tijdens zijn eerst ambtsjaar. Maar uit nieuw onderzoek van Oxfam, dat 70 bedrijven uit 7 verschillende sectoren onder de loep neemt, blijkt vandaag dat deze bedrijven ondertussen hun lobbywerk vooral inzetten voor lagere belastingen.

Het Oxfam-rapport Dollars and Sense, vergelijkt het publieke discours van de 70 grootste bedrijven uit 7 verschillende sectoren w.b. belastingen, klimaatverandering, diversiteit en sociale inclusie, gebaseerd op hun gerapporteerde lobbyactiviteiten. Samen hebben ze in 2017 meer dan $280 miljoen uitgegeven om op meer dan 3.000 momenten het Congres te belobbyen. Daarbij ging het lobbywerk 19 keer over klimaatverandering, 138 keer over diversiteit en sociale inclusie en maar liefst 552 keer over belasting. Dit vertaalt zich in een lobbybudget van $1.5 miljoen voor het klimaat, bijna $11 miljoen voor diversiteit en sociale inclusie, en bijna $44 miljoen voor belastingen.

“Het Amerikaanse bedrijfsleven lobbyt al jarenlang voor een eenmalige belastingkorting op geparkeerde winsten in belastingparadijzen, en dat lobbywerk heeft zijn vruchten afgeworpen”, zegt Oxfam belasting-expert Johan Langerock. “Net als in Nederland hebben de Verenigde Staten besloten om mee te gaan in de fiscale race naar de bodem. De vennootschapsbelasting daalt in de VS van 35% naar 21%. Een gevaarlijke trend die de druk op andere landen en dan vooral ontwikkelingslanden, die erg afhankelijk zijn van vennootschapsbelastingen, zal opvoeren om hetzelfde te doen. In plaats van elkaar te beconcurreren moeten regeringen samenwerken en zorgen dat multinationals een eerlijke belastingbijdrage betalen.” 

De kloof tussen arm en rijk groeit jaar na jaar, terwijl bedrijven nieuwe belastingverlagingen worden toegekend. Dit is een oneerlijk systeem want als belastingen voor bedrijven dalen, compenseren overheden dat vaak door te snoeien in sociale uitgaven of door regressieve belastingen als de BTW te doen stijgen. De meest kwetsbaren worden hier disproportioneel door getroffen.

“Het is op zich bemoedigend dat deze grote bedrijven zich uitspreken over maatschappelijke thema’s”, aldus Langerock. “De privésector kan een belangrijke rol spelen om wereldwijd armoede en ongelijkheid te verminderen. Maar wanneer ze haar invloed en middelen vooral aanwendt om de belastingfactuur te verlagen, heeft dat nadelige gevolgen voor de gehele maatschappij. Woorden tellen, maar daden nog meer.”

Noot voor de redactie:
Johan Langerock, Oxfam belasting-expert, is beschikbaar voor interviews. Het rapport is bijgesloten, contact Jules van Os, persvoorlichting Oxfam Novib, 0651573683

De 70 door Oxfam opgelijste bedrijven zijn respectievelijk de 10 grootste in 7 verschillende sectoren, volgens de Forbes-lijst van de grootste Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven: https://www.forbes.com/top-public-companies/list. De sectoren zijn: kleding, banken & financiën, grondstoffen, voeding en drank, de farmaceutische sector, retail, en technologie.

De volledige lijst van de 70 bedrijven, per sector:
KLEDING: Burlington Coat company, Foot Locker, Gap, Hanesbrands, L Brands, Nike, PVH, Ralph Lauren, Ross Stores, VF

BANKEN & FINANCIËLE SECTOR : AIG, Bank of America, Berkshire Hathaway, Citigroup, JPMorgan Chase, MetLife, Morgan Stanley, Prudential, State Farm, Wells Fargo

GRONDSTOFFEN: Anadarko Petroleum, Chevron, ConocoPhillips, Exxon Mobil, Marathon Petroleum, Phillips 66, Valero Energy, Andeavor, Occidental Petroleum, EOG Resources

VOEDING EN DRANK: Archer Daniels Midland, Cargill, Coca-Cola, General Mills, Kellogg, Mars, Incorporated, McDonald’s, Mondelez International, PepsiCo, Tyson Foods

FARMACEUTISCHE SECTOR: Abbot Laboratories, AbbVie, Amgen, Biogen, Bristol-Myers Squibb, Eli Lilly, Gilead Sciences, Johnson & Johnson, Merck, Pfizer

RETAIL : Albertsons, Costco, Home Depot, Kroger, Lowe's, Publix, Target, Walgreens Boots Alliance, Walmart, Whole Foods

TECHNOLOGIE: Alphabet, Amazon, Apple Inc, Cisco, Facebook, HP Inc., IBM, Intel, Microsoft, Oracle

Voor de thema’s diversiteit en inclusie heeft Oxfam de volgende bronnen bestudeerd: de beschikbare publieke verklaringen en de acties en reacties die verband hebben met: het inreisverbod vanuit verschillende moslimlanden, de hervorming van de migratiewetgeving, LGBTQ thema’s, gendergelijkheid, en het geweld in Charlottesville. Voor het thema: de beschikbare publieke verklaringen die steun uitspraken voor de strijd tegen klimaatverandering in het algemeen of voor het Klimaatakkoord van Parijs in het bijzonder. Voor het thema fiscaliteit: de beschikbare publieke verklaringen over fiscale thema’s.

 

 

Ja, ik wil per e-mail informatie ontvangen over activiteiten, producten en manieren om Oxfam Novib te steunen.
privacy

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies