Mogelijk meer dan 2 miljoen mensen getroffen op Sulawesi

  • 1 oktober 2018

 

Oxfam schaalt actie op om 500.000 mensen te helpen

Oxfam breidt de hulpactie voor de slachtoffers van de aardbeving en tsunami op Sulawesi uit, nu gebleken is dat mogelijk meer dan 2 miljoen mensen getroffen zijn en de schade veel groter is dan gedacht. Het officiële dodental ligt op 840, maar volgens de Indonesische autoriteiten ligt dat getal in werkelijkheid veel hoger.

De schade op het eiland is enorm en de vrees is dat er nog honderden mensen bedolven liggen onder het puin van de ingestorte huizen en gebouwen. ‘Omdat veel gebieden nog onbereikbaar zijn, is de omvang van de ramp nog niet duidelijk,’ zegt Elselijn Mulder, projectleider Humanitaire Hulp bij Oxfam Novib. ‘In de komende dagen zal blijken dat de schade veel groter is dan we nu denken.’ 

Oxfam wil 500.000 mensen bereiken in de Palu-stad en het district Donggala. 
De focus ligt op de eerste behoeften zoals kant-en-klaar maaltijden, waterzuiveringskits en noodopvang.

Ruim 300.000 mensen zijn dakloos en hebben dringend behoefte aan hulp die niet overal beschikbaar is vanwege de enorme schade aan het infrastructuur. De hoofdweg tussen Palau en de rest van Centraal Sulawesi is geblokkeerd door een aardverschuiving. Het vliegveld in Palu werkt op halve capaciteit.

Lokale partners van Oxfam proberen de schade en de behoefte aan hulp verder in kaart te brengen. 

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
Voor vragen neem contact op met Tahmina Akefi: 06-82809639

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies