Home ActueelPersberichten Mars, Mondelez en Nestlé laten vrouwen in cacao-industrie in de steek

Mars, Mondelez en Nestlé laten vrouwen in cacao-industrie in de steek

  • 8 maart 2013

Oxfam voert op Internationale Vrouwendag actie bij hoofdkantoren van chocolademakers.

Den Haag, 8 maart. Uit onderzoek in 4 landen waar Mars, Mondelez en Nestlé hun cacao kopen blijkt dat veel boerinnen lagere lonen ontvangen en honger lijden. Het sociale beleid van deze bedrijven om dit aan te pakken is zwak en moet verbeteren zo stelt Oxfam Novib.

Oxfam voert op 8 maart, Internationale Vrouwendag, campagne bij de internationale hoofdkantoren van deze bedrijven Zij moeten de grote ongelijkheid tussen vrouwen en mannen in hun toeleveringsketen aanpakken. De drie bedrijven beheersen 40 procent van de chocolademarkt en kopen een derde van de jaarlijkse mondiale cacaoproductie in.

Cacao wordt voornamelijk door kleine boeren en boerinnen in ontwikkelingslanden geproduceerd. Oxfam’s onderzoek toont aan dat Mars, Mondeléz en Nestlé bitter weinig doen om de omstandigheden aan te pakken waaronder vrouwen cacao telen.

“De drie bedrijven hebben grote projecten opgezet om de duurzaamheid van cacao te verbeteren en willen het aandeel eerlijke cacao in hun aankopen verhogen,” aldus Farah Karimi, algemeen directeur Oxfam Novib. “Dat is goed. Maar de aandacht voor de vrouwen in hun productieketen is minimaal. Mars, Mondeléz en Nestlé richten zich al jarenlang op vrouwen in hun advertenties om chocolade te verkopen. Het wordt tijd dat zij zich ook inzetten voor de vrouwen die hun cacao produceren.”

Oxfam Novib’s onderzoek naar de toeleveringsketens voor cacao in Brazilië, Indonesië, Nigeria en Ivoorkust onthult dat:

  • Cacaoboerinnen krijgen vaak minder betaald dan mannen, hoewel zij van groot belang voor de kwaliteit en productiviteit van cacao zijn.
  • De meeste mensen die in de toeleveringsketen voor cacao werken, leven nog steeds in armoede. Ondervoeding is wijd verspreid in ’s werelds cacao producerende regio’s.
  • Vrouwen die op de cacaoplantages en in de verwerking werken hebben te maken met forse discriminatie en ongelijkheid. Bijvoorbeeld, een arbeidster in Indonesië vertelde Oxfam dat zij zonder contract moet werken en door haar leidinggevende ‘een beest’ wordt genoemd, zonder dat zij ergens een klacht kan indienen. Een arbeidster in een andere fabriek in Indonesië waar cacao verwerkt wordt, vertelde Oxfam dat alle vrouwelijke arbeiders werden ontslagen toen een aantal van hen om gelijke behandeling en betaling vroeg.
  • Cacaoboerinnen hebben minder toegang dan mannen tot land, krediet, trainingen, kunstmest, irrigatiestelsels, en dergelijke.

“De boerinnen die cacao verbouwen voor de chocolade waar we allemaal van houden, worden in de steek gelaten,” zegt Karimi, “Mars, Mondeléz en Nestlé hebben de macht en de verantwoordelijkheid om betere en eerlijker voorwaarden te scheppen voor deze vrouwen. De drie bedrijven zeggen dat zij meer gaan doen om hun producten duurzamer te maken. Nu moeten ze deze beloftes nakomen.“

Hoewel de bedrijven niet direct cacao-boerinnen in dienst hebben roept Oxfam Novib Mars, Mondeléz en Nestlé op zich sterk maken voor de rechten van miljoenen vrouwen die de voor hen broodnodige cacao produceren. De acties vandaag zijn onderdeel van de wereldwijde Oxfam Behind the Brands-campagne. Daarmee bindt Oxfam Novib met andere Oxfam-organisaties de strijd aan met de misstanden in de voedselproductie.

Noot voor redacties:

De volledige briefing Mars, Mondelez and Nestlé and the Fight for Women’s Rights en de campagne Behind the Brands is te vinden op: www.oxfamnovib.nl/behindthebrands . Onder het motto: Van chocola worden vrouwen niet gelukkig vestigt Oxfam Novib door een opvallende fotoreeks van fotograaf Carli Hermès met Sylvana Simons, Dieuwertje Blok, Ricky Koole en Paula Udondek in Nederland de aandacht op de slechte positie van vrouwen in de cacaoproductie in ontwikkelingslanden. De foto’s zijn vanaf deze week te zien op abri’s door het hele land en worden massaal verspreid via social media. Bovendien worden de foto’s ondersteund door een radiospot op meerdere landelijke radiostations.

Tom van der Lee, directeur campagnes Oxfam Novib, is beschikbaar voor interviews en verdere toelichting. Contact: Jules van Os, persvoorlichting Oxfam Novib, 06-51573683

Bron: Oxfam Novib, 8 maart 2013

We gebruiken cookies. Dit doen we om je gepersonaliseerde content en aanbiedingen te tonen, delen via social media mogelijk te maken en om bezoekgedrag te analyseren.