Erik Bos winnaar 1ste Simon Jelsma Award

• 25 mei 2012

Den Haag, 24 mei 2012. Erik Bos, oprichter van de Libre Foundation, wint de eerste Simon Jelsma Award van Oxfam Novib. Vanmiddag ontving hij , uit de handen van Jury-voorzitter Herman Tjeenk Willink, de Award en een geldbedrag van 3000 euro. De prijs is ingesteld door Oxfam Novib en bedoeld om jong talent op het gebied van internationale samenwerking te stimuleren. Na een brede nominatieronde en een spannende publieke strijd viaTwitter en Facebook bleven vier kanshebbers over: Erik Bos, Sanne Vroom, Tom van de Beek en Tabitha Gerrets. Na uitvoerig beraad besloot de jury Erik Bos tot winnaar uit te roepen. Het was de eerste keer dat de Award werd uitgereikt.

Winnaar Erik Bos: “ Waanzinnig dat ik op de zeepkist mag staan in de voetsporen van Simon Jelsma. Ik ben heel trots op deze prijs. Het geldbedrag stop ik zijn geheel in mijn stichting. “

Erik Bos is de oprichter van Libre Foundation. Libre Foundation biedt opleidingen aan voor leiders van kleinschalige NGO's in ontwikkelingslanden. Het bijzondere is dat Libre Foundation in Nederland werkt voor marktconform betalende opdrachtgevers zoals AkzoNobel, Gemeente Den Haag en SITA. De 60 aangesloten professionele trainers bieden een deel van hun tijd aan. De opdrachtgever krijgt hoge kwaliteit training en coaching. Zo verdient Libre haar eigen geld voor de projecten, zonder subsidie. Libre Foundation is actief in  Zambia, Perú, Zuid-Afrika, Rwanda, Kenia, Oeganda, Gambia, Ghana en Sierra Leone.

Farah Karimi, algemeen directeur Oxfam Novib en 1 van de 3 jury-leden : “. Allereerst wil ik Erik Bos natuurlijk van harte feliciteren. Het was niet gemakkelijk voor de jury om tot 1 winnaar te komen omdat alle kandidaten een verfrissende kijk op de toekomst van internationale samenwerking  hebben en daar aantoonbaar al mee bezig zijn. Bij Erik Bos gaf de doorslag dat door de koppeling van ondernemerschap aan een goed doel zijn activiteiten in het zuiden gefinancierd worden. Echt in de geest van Simon Jelsma. “

De Simon Jelsma Award is ingesteld door Oxfam Novib en een aanmoedigingsprijs voor jonge getalenteerde Nederlanders die zich net als Oxfam Novib oprichter Simon Jelsma (1918 – 2011), met hart en ziel inzetten voor een rechtvaardige wereld zonder armoede. De tweejaarlijkse prijs bestaat uit een geldbedrag van 3000 euro, de winnaar treedt automatisch toe tot de jury voor de 2e Simon Jelsma Award in 2014.

Noot voor redactie:

De prijsuitreiking vond plaats op 24 mei, van 16.00 tot 18.00, in het Museum voor Communicatie, Den Haag. Aanwezig waren de vier kanshebbers en de juryleden van de Simon Jelsma Award (Naast Herman Tjeenk Willink zijn dit Marius Ernsting, adviseur Goede Doelen Loterijen en Farah Karimi algemeen directeur Oxfam Novib).

Voor nadere informatie, interview-aanvragen of beeldmateriaal, 1 foto van de winnaar is bijgevoegd, zie hieronder, Erik Bos ontvangt hier de prijs uit handen van jury-voorzitter Tjeenk Willink, fotograaf is Hans Paul Alting von Geusau.

Jules van Os, Jules.van.Os@oxfamnovib.nl, persvoorlichter Oxfam Novib, 070- 3421644 /06 5157 3683

Bron: Oxfam Novib, 24 mei 2012