Home ActueelNieuws Wil jouw partij kinderarbeid en slavernij uitbannen?

Wil jouw partij kinderarbeid en slavernij uitbannen?

  • 26 januari 2017
In deze kledingfabriek verdienen medewerkers $1 per uur. Foto: Eleanor Farmer / Oxfam

Moeten bedrijven kinderarbeid en moderne slavernij voorkomen? En moeten bedrijven meer openheid van zaken geven in de strijd tegen belastingontwijking? Daar denken politieke partijen verschillend over. Met de MVO Kieswijzer ontdek je het standpunt van jouw partij.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Als bedrijf kun je ondernemen en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Steeds meer bedrijven doen het laatste. Ze willen winst maken, maar niet ten koste van alles. Het MVO Platform vindt dat de overheid bedrijven moet stimuleren om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Hier, maar ook in de landen om ons heen.

De MVO Kieswijzer

Welke politieke partijen maken zich hard voor maatschappelijk verantwoord ondernemen? het MVO Platform en Oxfam Novib namen de partijprogramma's onder de loep. Lang niet alle partijen willen bedrijven wijzen op hun verantwoordelijkheid om eerlijke lonen te betalen en kinderarbeid te voorkomen.

Een paar conclusies

  • De ChristenUnie, GroenLinks en de Partij voor de Dieren laten er geen misverstand over bestaan: de tijd van vrijblijvendheid in maatschappelijk verantwoord ondernemen is voorbij. Zij willen maatschappelijk verantwoord ondernemen wettelijk vastleggen.
  • D66, die ook zegt voor duurzaamheid te zijn, wil juist niets aan bedrijven opleggen.
  • Alle partijen hebben voorstellen om belastingontwijking aan te pakken. Behalve VVD, PVV en 50Plus.

Check je eigen partij

 Kijk hoe jouw partij scoort als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen:

Check je partij

Ook weten hoe humaan jouw partij is?

Hoe jouw partij kijkt naar de vluchtelingensituatie, zou je wel eens kunnen verrassen. De Humanity Checker geeft je een glashelder overzicht:

Hoe humaan is jouw partij?

Bron: Oxfam Novib, 26 januari 2017

We gebruiken cookies. Dit doen we om je gepersonaliseerde content en aanbiedingen te tonen, delen via social media mogelijk te maken en om bezoekgedrag te analyseren.