Home ActueelNieuws Voedingsindustrie verbetert beleid voor aanpak armoede

Voedingsindustrie verbetert beleid voor aanpak armoede

  • 31 maart 2015

De voedingsindustrie komt in beweging. Met z’n 700 duizenden duwen we ’s werelds grootste voedselbedrijven in de goede richting. Zij verbeterden hun beleid op onder meer klimaatverandering, vrouwenrechten en transparantie.

Ruim 700.000 Oxfam-supporters voerden de afgelopen 2 jaar de druk op de 10 grootste levensmiddelenbedrijven op met acties. Onder deze druk verbeterden de Big Ten hun aanpak om armoede te bestrijden. Wij houden bij hoe zij scoren op de onderwerpen: transparantie, steun aan boeren, vrouwenrechten, arbeidsrechten, watergebruik, landgebruik en klimaatverandering.

Smaakt jouw ijsje beter?

Hoe hebben de makers van jouw favoriete koffie, ijsje of ontbijtpap het gedaan? Kijk hieronder op de nieuwe ranglijst van onze campagne Behind the Brands. Klik op de afbeelding om 'm groter te maken.

Liefst 8 van de 10 levensmiddelenbedrijven hebben stappen vooruit gezet sinds de laatste  score, in februari vorig jaar. En... er is een nieuwe leider: Unilever heeft Nestlé ingehaald en staat nu aan de top. Danone en Coca-Cola hebben het afgelopen jaar geen vooruitgang geboekt. Danone haalt de laagste score op een thema: een 1 vanwege zijn gebrek aan steun voor boerinnen en landarbeidsters.

Beleid moet praktijk worden

‘Bedrijven bewegen in de goede richting. Maar het echte werk moet nog beginnen’, zegt Tom van der Lee, directeur Campagnes Oxfam Novib. ‘De bedrijven moeten nu hun beleid in praktijk brengen. Het is hoog tijd dat ze doen wat ze zeggen.’

In het rapport ‘Walking the Talk’  lees je wat multinationals nog moeten doen om hun toezeggingen na te komen. En dat is niet weinig!

Wat jij kan doen

Met jouw steun blijven we de voedingsindustrie onder druk zetten om een eerlijk voedselsysteem te realiseren. Doneer nu, zodat we deze acties kunnen blijven voeren.

Meer weten?

Bron: Oxfam Novib, 31 maart 2015

We gebruiken cookies. Dit doen we om je gepersonaliseerde content en aanbiedingen te tonen, delen via social media mogelijk te maken en om bezoekgedrag te analyseren.