Home ActueelNieuws teken voor onderwijs!

teken voor onderwijs!

  • 9 april 2013

Een slecht plan: de Nederlandse regering wil haar steun aan onderwijs in ontwikkelingslanden stoppen. Teken het manifest ‘Eerst naar school’ van de Global Campaign for Education.

Nog steeds krijgen 250 miljoen kinderen van
schoolgaande leeftijd geen of onvoldoende onderwijs.
Foto:Alakananda Nag/Oxfam Novib

Als het aan minister Ploumen ligt, wordt in 2017 de Nederlandse steun aan onderwijs in ontwikkelingslanden nagenoeg geschrapt.  Haar nieuwe beleid legt het accent op handel en economische ontwikkeling.  Die zijn echter ondenkbaar zonder een goed opgeleide (beroeps)bevolking.

fundament voor ontwikkeling

Zeker in de armste landen is onderwijs het fundament voor ontwikkeling en vooruitgang op alle andere fronten: economische ontwikkeling, landbouw, gezondheid, gelijke rechten voor meisjes en vrouwen, veiligheid en democratie. Nog steeds krijgen 250 miljoen kinderen van schoolgaande leeftijd geen of onvoldoende onderwijs.

steun Nederlandse bevolking

Daarnaast heeft onderwijssteun het meeste draagvlak onder de Nederlandse bevolking. Ook zijn vele grote en kleine organisaties, scholen en bedrijven en vele duizenden particulieren zelf betrokken bij onderwijsactiviteiten in ontwikkelingslanden.

teken het manifest

De Nederlandse regering moet zich in blijven zetten voor onderwijs. Door zich sterk te maken voor voldoende steun via de EU en internationale organisaties. En door onderwijs deel uit te laten maken van de speerpunten van het nieuwe beleid. Kom ook in actie en onderteken het manifest ‘Eerst naar School’.

Het manifest zal vóór het Tweede Kamerdebat over het nieuwe beleid van Ploumen, dat voorlopig
geagendeerd staat in mei, aan de minister en Tweede Kamerleden worden aangeboden.

Oxfam Novib maakt deel uit van de Global Campaign for Education.

Bron: Oxfam Novib, 9 april 2013

We gebruiken cookies. Dit doen we om je gepersonaliseerde content en aanbiedingen te tonen, delen via social media mogelijk te maken en om bezoekgedrag te analyseren.