Home ActueelNieuws Nederland, pak die laatste kans!

Nederland, pak die laatste kans!

  • 20 mei 2016
Hoe wilt u dat het Nederlands EU-voorzitterschap herinnerd wordt, minister Dijsselbloem?

Nog vijf dagen voor één van de belangrijkste momenten in het Nederlands voorzitterschap van de EU. Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem heeft nog één kans om geschiedenis te schrijven door belastingontwijking op Europees niveau aan te pakken. Oxfam Novib schrijft hem een open brief.

Geachte minister Dijsselbloem,

Het Nederlandse EU-voorzitterschap komt bijna ten einde. Op 25 mei heeft u een laatste kans om geschiedenis te schrijven in de Europese strijd tegen belastingontwijking door multinationals. U zit dan de laatste onderhandelingen voor tussen ministers van Financiën over de EU-Richtlijn tegen belastingontwijking.

Hoe wilt u dat het Nederlandse voorzitterschap wordt herinnerd? Als een voorbeeld van sterk leiderschap dat een doorbraak markeert voor een eerlijker belastingsysteem, dankzij de krachtige rol van de Nederlandse minister van Financiën? Of als een zoveelste mislukking om overeenstemming te bereiken tussen lidstaten, door Nederland aangewend als excuus om haar eigen schadelijke belastingpraktijken voort te zetten?

U kunt het verschil maken. We roepen u op om landen op één lijn te brengen voor robuuste regels tegen het parkeren van winsten in belastingparadijzen. Daarmee bedoelen we, technisch uitgedrukt, zogenaamde CFC-regels van het type dat is voorgesteld door de Europese Commissie. Niet het type waarbij Europese belastingdiensten eerst moeten aantonen dat winsten in Bermuda of de Kaaiman Eilanden kunstmatig zijn. Dat is onbegonnen werk, dus zulke regels gaan het verschil niet maken en dat weet u.

Laat deze historische kans niet schieten. Stop belastingontwijking!

Doe aangifte!

Vind je ook dat belastingontwijking moet stoppen? Doe aangifte tegen de Nederlandse overheid! Je steunt dan meteen ook onze wereldwijde strijd tegen belastingontwijking met een eenmalige gift van 3 euro.

We gebruiken cookies. Dit doen we om je gepersonaliseerde content en aanbiedingen te tonen, delen via social media mogelijk te maken en om bezoekgedrag te analyseren.