Kritiek moment voor crisis Somalië

  • 7 mei 2014

Het leek net weer wat beter te gaan. Maar de nieuwe cijfers over armoede en honger in Somalië zijn alarmerend. Het rapport 'Risk of Relapse' waarschuwt voor een mogelijke terugval. Extra fondsen zijn hard nodig.

 

De kans dat een baby overlijdt op de dag van zijn geboorte is in Somalië het grootst ter wereld. Foto:Oxfam

Sinds de ernstige droogte in 2011 en de daaropvolgende hongersnood gaat het langzaam wat beter met de bevolking van Somalië. Steeds minder mensen lijden onder honger en armoede. Toch tonen de statistieken nog geen succes. Met het rapport ‘Risk of Relapse’ wijzen wij samen met 19 andere organisaties op een mogelijke terugval voor miljoenen Somaliërs:

Enkele cijfers:
  • Een derde van de Somalische bevolking is nog steeds afhankelijk van noodhulp.
  • Door de aanhoudende droogte en de langlopende conflicten moeten 2,9 miljoen mensen dagelijks proberen te overleven.
  • Slechts 30 procent van de bevolking heeft schoon drinkwater.
  • Miljoenen mensen zijn ontheemd.
  • Zo’n 50.000 kinderen zijn ernstig ondervoed.
Noodhulp broodnodig

Er is momenteel te weinig geld om iedereen van water en voedsel te voorzien en te helpen een duurzaam bestaan op te bouwen. Het rapport ‘Risk of Relapse’ voorspelt dat de situatie binnen 2 à 3 maanden ernstig kan verslechteren als wij en de 19 andere organisaties (waaronder Save the Children en Care) ons werk niet snel uitbreiden.

Help mee

Lees meer over Somalië en help mee de nood te verzachten.

Bron: Oxfam, 7 mei 2014

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies