Home ActueelNieuws Kamerleden, hou belastingwedloop tegen!

Kamerleden, hou belastingwedloop tegen!

  • 6 november 2014

De voortdurende internationale belastingwedloop tussen landen – gericht op het binnenhalen van buitenlandse investeringen en bedrijven – vormt een grote bedreiging voor de strijd tegen extreme ongelijkheid en armoede.

Ook Nederland geeft veel belastingvoordelen aan grote internationale bedrijven. Minstens 80% van de grootste bedrijven ter wereld heeft een brievenbusfirma in Nederland.

Extreme ongelijkheid

Oxfam Novib roept de Nederlandse overheid op extreme ongelijkheid in de wereld aan te pakken door de Nederlandse belastingregels voor bedrijven op zo’n manier vorm te geven dat ze niet misbruikt kunnen worden door bedrijven die hier niet tot nauwelijks aanwezig zijn.

Eerlijk belastingsysteem

Op woensdag 5 november riep Oxfam Novib’s algemeen directeur Farah Karimi leden van commissies Financiën, Buitenlandse handel en Ontwikkelingssamenwerking op om de zich in te zetten voor een eerlijk belastingsysteem. Bekijk de foto’s.

Marianne Thieme, fractievoorzitter Partij Voor de Dieren, neemt de oproep van Oxfam Novib tegen belastingwedloop in ontvangst van Farah Karimi, directeur Oxfam Novib. Klik hier voor de vergrote versie. Foto:ANP

Farah Karimi overhandigt de oproep aan Bram van Ojik, fractievoorzitter GroenLinks. Klik hier voor de vergrote versie. Foto:ANP

Tweede Kamerlid Ed Groot, woordvoerder financiën PvdA, neemt de oproep van Oxfam Novib in ontvangst. Klik hier voor de vergrote versie. Foto:ANP

Belastingwedloop

Nederland kan de belastingwedloop tegengaan, zegt Karimi: “Om armoede en ongelijkheid te bestrijden zijn belastingen onmisbaar. Maar door de belastingwedloop tussen landen wereldwijd hoeven bedrijven relatief steeds minder belasting te betalen. De rekening belandt uiteindelijk bij de burger. Met haar actieve rol binnen de OESO en de VN kan Nederland ervoor zorgen dat de wereld in 2015 actie onderneemt.”

Bron: Oxfam Novib, 6 november 2014

We gebruiken cookies. Dit doen we om je gepersonaliseerde content en aanbiedingen te tonen, delen via social media mogelijk te maken en om bezoekgedrag te analyseren.