Home ActueelNieuws In gesprek met Coca-Cola

In gesprek met Coca-Cola

  • 17 oktober 2013

Coca-Cola opende vandaag de deuren voor Oxfam Novib ambassadeur Dolf Jansen en lobbyist Madelon Meijer tijdens de stunt bij het hoofdkantoor van Coca-Cola Nederland. Een positief teken in de strijd tegen landjepik.

Oxfam Novib voert actie voor het Coca-Cola hoofdkantoor.
Foto:Arie Kievit/Oxfam Novib

Coca-Cola scoort, net als PepsiCo en ABF, slecht op landbeleid. Alle 3 de bedrijven worden in verband gebracht met landjepik en –conflicten in hun toeleveringsketen. Suiker in onze favoriete drankjes is te vaak afkomstig van grond die is ingepikt van boeren in ontwikkelingslanden. Guido van Alphen, Director Corporate Identity, Public Affairs and Communications van the Coca-Cola Company Nederland ontving uit handen van Oxfam Novib de Behind the Brands scorekaart.

Coca-Cola kan beter

In een gesprek met Dolf Jansen en Madelon Meijer liet Coca-Cola weten dat zij de problemen rondom landrechten erkent. Zij vragen hun leveranciers om de rechten van lokale gemeenschappen te erkennen en waarborgen. Nobel, maar dit komt volgens Oxfam Novib nog niet in de buurt van goed beleid. Coca-Cola moet ervoor zorgen dat lokale gemeenschappen worden geraadpleegd als belanghebbenden, effectrapportages publiceren en transparant maken waar en van wie ze de suiker opkopen. Deze punten zal Coca-Cola Nederland doorgeven aan hun hoofdkwartier in Atlanta, Verenigde Staten.

Goede hoop

‘Ik heb met één van de grote bedrijven der aarde gesproken, Coca-Cola. Ik heb goede hoop dat ze ermee aan de slag gaan. Er moet nog veel gebeuren om landjepik uit te bannen. De bal ligt nu in Atlanta,’ zo stelt Dolf Jansen. ‘En daar staat Oxfam ook voor de deur!’

Oxfam blijft actie voeren

Zolang Coca-Cola geen concrete toezeggingen doet om hun beleid op landrechten te verbeteren, blijven wij wereldwijd actie voeren. Onze collega’s van Oxfam Amerika en Oxfam Canada staan ook voor de deur bij onder meer het hoofdkantoor van Coca-Cola in Atlanta.

Laat van je horen

Met de actie The Bitter Taste of Sugar roept Oxfam Novib Coca- Cola, PepsiCo en ABF op om hun beleid aan te scherpen om landroof en landconflicten in hun leveringsketen tegen te gaan. Doe ook mee! Want deze giganten luisteren naar jou als consument!

Bekijk het filmpje RTV Rijnmond 


Bron: Oxfam Novib, 17 oktober 2013