Home ActueelNieuws ‘Ik heb mijn stem teruggevonden’

‘Ik heb mijn stem teruggevonden’

  • 20 juni 2014

Jongeren uit 8 landen kwamen in de week van 9 tot 13 juni bijeen in Den Haag voor het My Rights My Voice programma. Deelneemsters Fanta uit Niger en Sokona uit Mali doen verslag.

Sokona Tounkara uit Mali en Amadou Djibo Fanta uit Niger zijn zelfbewuster geworden door het programma My Rights My Voice.
Foto: Oxfam Novib

Tijdens het My Rights My Voice programma leren jongeren hun rechten kennen, in het openbaar te spreken en leiding te geven.

Fanta: ‘Een keer per jaar komen we bijeen om van elkaar te leren. We wisselen ideeën uit met jongeren uit bijvoorbeeld Pakistan, Nepal en Georgië. Heel leerzaam, vorig jaar waren we in Vietnam.Tegelijkertijd is de bijeenkomst het moment voor Oxfam om de voortgang van het programma te evalueren.’

Wat leerde je deze week?

Fanta: ‘De deelnemers uit andere landen hadden hele goede tips over hoe je fondsen kunt werven. Voor als je zelf activiteiten wil ontwikkelen met jongeren.’

Sokona: ‘Ik heb vooral geleerd hoe je onafhankelijk kunt opstellen en je rechten kunt claimen. En hoe je daarmee door kunt gaan, met of zonder My Rights My Voice.’

Waarom doe je mee aan My Rights My Voice?

Sokana: ‘Ik organiseerde al activiteiten voor jongeren. En nu doe ik dit nog steeds, maar dan onder begeleiding van MRMV. Dat is leuk. We zetten samen steeds meer jongerenclubs op, daar is echt behoefte aan in Mali. Met muziek trekken we mensen naar ons toe. We maken zelf dansen of spellen om bijvoorbeeld kindermishandeling of condoomgebruik onder de aandacht te brengen.’

Fanta: ‘Ik zat eerst bij een andere jongerengroep. Maar toen ik zag hoe veel My Rights My Voice doet vóór onafhankelijkheid en tégen onderdrukking, dacht ik: 'Here you are, girl'. Ik was heel timide en zat opgesloten in mezelf. Bij MRMV vond ik gewoon mijn stem terug.

Hoe staan jongeren ervoor in jouw land?

Fanta: ‘Het onderwijs in Niger is niet goed. Er zijn te weinig lokalen, te weinig tafels, te weinig goede leraren. En jongeren zijn zich nauwelijks bewust van hun rechten, zeker op het gebied van onderwijs, gezondheid en seksualiteit. Gedwongen of vroegtijdige huwelijken komen veel voor, net als hiv en aids. Door de jongerenclubs die we opzetten is dit minder geworden. Een van onze meisjes werd op haar 13e uitgehuwelijkt. Ze is naar de politie gegaan, en die heeft met haar vader heeft gepraat. Nu hoeft ze niet te trouwen en mag ze weer naar school.’

Sokana: ‘In Mali maakt bijna de helft van de jongeren hun school niet af. Ze hebben weinig kennis van seksualiteit en gezondheid. Op festivals, zoals laatst in Segou, promoten we het gebruik van condooms. Voor de grap, en om aandacht te vragen, bliezen we condooms op en lieten we ze door de lucht vliegen. Dat geeft veel commotie, want mensen zijn niet gewend dat jongeren zich zo openlijk uitspreken.’

Hoe ziet jouw toekomst eruit als je jongere af bent?

Fanta: ‘Er zijn wel jongerenorganisaties in Niger, maar er is geen samenwerking, geen synergie. Jongeren zijn nogal laks; geëngageerde meiden als Sokana en ik zijn een zeldzame verschijning. Het is mijn droom om een hechte jongerenbeweging op te zetten, een netwerk van jongeren. In heel Niger, met ambassadrices in iedere regio. Ik wil jongeren inspireren, in beweging brengen, wakker schudden! We moeten het zelf doen, van de politiek moeten we het niet hebben. In het parlement blokkeert alles, politici zijn alleen met elkaar bezig. We hebben een nieuwe politieke klasse nodig.

Sokana: ‘Ik heb bij MRMV een cursus leiderschap gevolgd. Daar wil ik meer mee. Ik ga de politiek in, ik wil als volksvertegenwoordiger zelf de nodige veranderingen teweegbrengen. Met MRMV hebben we presidentskandidaten en parlementsleden laten beloven dat ze zich inzetten voor goed onderwijs en seksuele en reproductieve rechten. We hebben dat op video vastgelegd, reken maar dat we ze eraan houden!’

Bekijk ook het filmpje van de workshop My Rights My Voice in Den Haag

Bron: Oxfam Novib, 20 juni 2014

We gebruiken cookies. Dit doen we om je gepersonaliseerde content en aanbiedingen te tonen, delen via social media mogelijk te maken en om bezoekgedrag te analyseren.