Home ActueelNieuws Haïti: 5 jaar na de aardbeving

Haïti: 5 jaar na de aardbeving

  • 12 januari 2015

Op 12 januari 2010 werd de hoofdstad van Haïti, Port-au-Prince, door een gigantische aardbeving getroffen. Daarbij kwamen 220.000 mensen om, raakten 300.000 mensen gewond en werden grote delen van de stad verwoest.

In ons voortgangsrapport  Haiti Progress Report 2014 (PDF, Engels) staat wat Oxfam in 2014 heeft gedaan op het gebied van water, sanitaire voorzieningen en algemene gezondheidszorg, risicovermindering bij rampen, economische ontwikkeling en wederopbouw. Ook een samenvatting van de financiering en uitgaven van Oxfam’s hulp na de aardbeving in Haïti is terug te lezen in het rapport.

Dit deed Oxfam. Drie voorbeelden:
  1. Water en volksgezondheid
    Naast bewustmakingscampagnes over gezondheid, richtte Oxfam zich op de bouw van meer permanente watertoevoersystemen en op herstel van de bestaande infrastructuur. We hebben bestaande watersystemen gerepareerd en nieuwe aangelegd. Tegelijkertijd leerden we meer dan 200.000 mensen over het voorkomen van cholera en andere besmettelijke ziektes.
  2. Risicoverminderen bij rampen
    De aardbeving maakte 1,5 miljoen Haïtianen dakloos, verwoestte 105.000 woningen, beschadigde 188.383 huizen en liet 10 miljoen kubieke meter puin achter. Oxfam heeft 73.953 mensen getraind om zich voor te bereiden op eventuele rampen. Samen met het rampenteam van de Haïtiaanse overheid hebben we communicatiesystemen verbeterd, zodat gemeenschappen bij een ramp tijdig worden geïnformeerd over evacuatie.
  3. Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
    Oxfam leerde 69.939 boeren nieuwe landbouwtechnieken. We werkten samen met 249 vrouwen en mannen uit Carrefour Feuilles, een wijk in de hoofdstad, om 3 grote gemeenschapstuinen aan te leggen en vormden een boerencoöperatie die de leden betere toegang biedt tot voedzaam, lokaal geproduceerd voedsel.

Zie ook Giro 555

 

Bron: Oxfam Novib, 12 januari 2015

We gebruiken cookies. Dit doen we om je gepersonaliseerde content en aanbiedingen te tonen, delen via social media mogelijk te maken en om bezoekgedrag te analyseren.