Home ActueelNieuws Danone geeft bar weinig om klimaat

Danone geeft bar weinig om klimaat

  • 20 november 2015

'Danoontje powerrrrr?' Helaas is daadkracht niet wat we terugzien in het nieuwe klimaatbeleid van de Franse voedselgigant Danone. Hoewel Danone een groot aandeel heeft in wereldwijde klimaatverandering, zijn de plannen van het bedrijf om de uitstoot van CO2 de komende jaren te verminderen niet vergaand genoeg, vindt Oxfam Novib. Kleine boeren die aan Danone leveren, worden veel te weinig geholpen om zich weerbaar te maken tegen veranderende weersomstandigheden. Teleurstellend, voor een groot bedrijf uit het land dat gastheer is voor de historische klimaattop in Parijs, eind november.

Danone behoort tot de top tien van grootste levensmiddelenbedrijven ter wereld en staat vooral bekend om kwarkjes en yoghurtjes die zouden moeten bijdragen aan een gezond leven voor jong en oud. ‘Opgroeien doe je natuurlijk met Danoontje’, schrijft het bedrijf op haar website. Maar in wat voor wereld groeien kinderen dan op? Danone maakt te weinig werk van klimaatverandering. Onder andere kleine boeren zijn hier de dupe van en krijgen weinig steun, zo blijkt uit het klimaatbeleid dat Danone presenteerde.

Klimaatachterblijver

Aan de vooravond van de klimaattop in Parijs had Danone een statement kunnen maken. Het had een lichtend voorbeeld kunnen zijn voor concurrenten in de yoghurtbusiness, zoals levensmiddelengigant General Mills, bekend van bijvoorbeeld Haagen-Dasz ijs.

‘Danone maakt ronduit een slechte beurt’, aldus Tom van der Lee, Directeur Campagnes bij Oxfam Novib. ‘Zo vlak voor de klimaattop in Parijs zou je van de Franse voedselgigant ambitie verwachten. Maar Danone's nieuwe beleid verdient vooral het predicaat symbolisch.’

Klimaatklok tikt nu

De plannen zijn te weinig concreet. Daardoor kan de uitstoot van broeikasgassen tot 2025 groeien in plaats van afnemen. Maar klimaatverandering speelt NU, de wereld kan niet nog eens tien jaar wachten totdat bedrijven actie ondernemen. Wat dat betreft loopt Danone ver achter bij andere voedselbedrijven. Zo heeft General Mills vorig jaar toegezegd om doelen op te stellen die wereldwijde temperatuurstijging onder de twee graden Celsius te houden.

Van der Lee: ‘Vooruitlopend op de klimaattop in Parijs, had Danone de kans om echt leiderschap te tonen, maar ze kiezen ervoor om een achterblijver te zijn.’

Wat jij kunt doen

Overheden en bedrijven doen nog veel te weinig om klimaatverandering te stoppen. Dat kan en mag niet zo doorgaan. Oxfam gaat de strijd aan met wereldleiders en de machtigste voedselbedrijven ter wereld. Het uitbannen van landjepik, strijden voor eerlijke voedselprijzen en het tegengaan van klimaatverandering zijn de belangrijkste ingrediënten voor een eerlijk voedselsysteem.

We gebruiken cookies. Dit doen we om je gepersonaliseerde content en aanbiedingen te tonen, delen via social media mogelijk te maken en om bezoekgedrag te analyseren.