Home ActueelNieuws BN’ers tonen schaduwkant chocola

BN’ers tonen schaduwkant chocola

  • 4 maart 2013

Sylvana Simons, Dieuwertje Blok, Ricky Koole en Paula Udondek komen op voor vrouwen in de cacaoproductie in ontwikkelingslanden. Zij doen dit in de aanloop naar wereldvrouwendag op 8 maart.

Fotograaf Carli Hermès maakte een opvallende, glossy fotoreeks van de vier vrouwen. De rol van chocolade is prominent. Het motto luidt: van chocola worden vrouwen niet gelukkig.

Van links naar rechts, met
de klok mee: Sylvana Simons,
Dieuwertje Blok, Ricky Koole,
Paula Udondek

Beeld: Carli Hermès/Oxfam Novib

Met de foto’s willen de vier BN’ers voedingsmiddelenbedrijven aansporen om de slechte positie van vrouwen in de cacaoproductie te verbeteren. Zij doen dit samen met Oxfam Novib. We roepen Nestlé, Mondelez en Mars op om meer te investeren in de vele cacaoboerinnen die nu in armoede leven.

achter de merken

Oxfam Novib directeur Farah Karimi: 'Wij genieten allemaal van chocolade, maar de vrouwen die de cacao voor ons verbouwen worden er niet gelukkig van. Vrouwen zijn de spil in de voedselproductie en spelen een sleutelrol in de strijd tegen armoede. Maar bedrijven zien hen niet staan. Dat moet echt anders.'

De foto’s zijn vanaf vandaag te zien op billboards door het hele land. In een special wijdt De Telegraaf aandacht aan de fotoshoot. Maar ook in de social media kun je ze tegenkomen. Of misschien hoor je onze actie-spot op de radio.

De vrouwen krijgen bijval in een filmpje van Dolf Jansen, die een kijkje neemt achter de merken van de grote bedrijven in de cacao-industrie.


Dit is de eerste publieksactie van de internationale Oxfam-campagne Behind the Brands, die op 26 februari is gestart. Doe mee, want ook jouw stem telt!

bekijk de fotoshoot

Bron: Oxfam Novib, 4 maart 2013

We gebruiken cookies. Dit doen we om je gepersonaliseerde content en aanbiedingen te tonen, delen via social media mogelijk te maken en om bezoekgedrag te analyseren.