Home BlogDilemma's en oplossingen 3x duurzaam: deze jonge ondernemers gaan de uitdaging aan

3x duurzaam: deze jonge ondernemers gaan de uitdaging aan

Wat zie jij in het koffiedik nadat je je ochtendbakkie hebt gezet? Afval? Deze jonge ondernemers uit Egypte zien veel meer! Zij vonden een manier om koffieresten om te zetten in vruchtbare ondergrond voor het kweken van paddenstoelen. Zo verdienen ze een inkomen én gaan ze verspilling tegen. Dit zijn 3 slimme, duurzame oplossingen van jongeren die zich met hun ondernemingen actief inzetten voor een leefbare wereld.  

Van koffieprut tot paddenstoelen tot organische compost

Cupmena founding partners Work in Progress

Het begon allemaal met CEO Gawad, een echte koffieverslaafde. Telkens als hij een koffiezaak inliep voor zijn favoriete drankje, viel hem op dat het koffieresidu gewoon werd weggegooid. Gawad ontmoette Abdulrhman, die werkte aan het omzetten van landbouwafval in organische compost. Voeg daar Mahmoud aan toe, die onderzoek deed naar paddenstoelen. Het resultaat: de jonge Egyptische start-up Cupmena.

‘We werkten keihard om het juiste recept te vinden waarmee we paddenstoelen konden kweken met het koffiedik. Daarna begon de échte reis. We ontwierpen een inzamelingssysteem waarmee we koffiezaken helpen om van hun resten af te komen op een veilige, duurzame manier. Het koffiedik gebruiken we om paddenstoelen mee te kweken. Van de resten daarvan maken we vervolgens organische compost.’

De afgelopen jaren heeft Cupmena al 5 koffieketens in Egypte geholpen met het recyclen van hun koffiedik, en meer ketens zijn geïnteresseerd. 

‘Met deze duurzame cyclus hebben we een nuttig doel gevonden voor de koffieresten, een duurzame manier om betaalbare paddenstoelen van goede kwaliteit te kweken én een bron van organische compost voor de landbouw. Nul verspilling en we dragen bij aan de duurzame ontwikkeling van de landbouwsector in Egypte, het Midden-Oosten en Noord-Afrika.’

IMG_5812.jpg

Een boost voor lokale producten

Devi Empower Youth for WorkMet haar kennis van voeding besloot Devi na haar studie gezondheidswetenschap vanuit haar huis in Barru, Indonesië een gezonde, vitaminerijke variant van een populaire lokale snack te gaan verkopen. Haar honger naar kennis en nieuwe uitdagingen werd aangewakkerd toen een vriend haar uitnodigde voor een training van Oxfam Novib, gericht op toerisme en bedrijfsvoering. Spannend vond ze het wel. ‘Ik weet alleen wat van gezondheidswetenschap, en ineens leer ik over toerisme en bedrijven! Maar ik was blij, want ik leerde veel nieuwe dingen.' 

 

Devi en andere jongeren brachten hun kennis en vaardigheden al gauw in de praktijk. In hun gemeenschap zagen ze veel mensen die lokale producten maakten, maar hun marketing liet te wensen over. ‘Er zijn veel kleine bedrijfjes, maar niemand bracht al die producten samen. Er was geen plek om typische Barru-souvenirs te kopen.’

Zo werd Sibatang geboren, een online marktplaats voor het promoten en verkopen van lokale producten. Voor Devi is het een logische manier om haar interesse in voeding te combineren met haar nieuwe vaardigheden in ondernemen en toerisme. 

Sibatang, wat zoiets betekent als ‘samenwerken’, werkt inmiddels met 8 lokale ondernemingen en promoot een scala aan lokale producten, waaronder verwerkte vis, paddenstoelen, bananenchips, honing en tassen. Het team zoekt nog altijd naar meer bedrijfjes die mee willen doen. Ook ontwikkelen ze producten die hun traditionele karakter behouden maar wel interessant zijn voor een grote markt. Zoals een hapklare, aantrekkelijkere variant van de traditionele Baruasa cake.

Devi hoopt dat ook andere jongeren de kans krijgen om een training te volgen zoals zij heeft gehad. ‘We hebben kennis nodig om in beweging te komen. Laten we nieuwe dingen leren, zodat we niet blijven hangen op dezelfde plek.’

Met de zon houden zij voedsel koel

manamuz Cold Box team - Work in Progress.jpeg

Afrika’s grootste netwerk van koelruimtes op zonne-energie: dat is de droom van de jonge ondernemers van het Nigeriaanse bedrijf Manamuz. ‘Deze gekoelde opslagruimtes, die we ‘ColdBox Stores’ noemen, worden bij boerderijclusters geplaatst, bij markten en voedselverzamelplaatsen. Met deze oplossing verlengen we de houdbaarheid van landbouwproducten, waaronder vis, vlees, fruit, groenten en melk.’

‘Wij geloven in de ColdBox store omdat het serieuze problemen in de gemeenschap oplost. Problemen die wij kunnen oplossen met onze technologische achtergrond. Zo wordt ongeveer de helft van de bederfelijke landbouwproducten in opkomende economieën niet opgegeten. Het voedsel wordt namelijk geproduceerd in rurale gebieden en bederft vaak voordat het bij de consument terechtkomt. Bovendien komt maar een klein deel van de opbrengst van het product bij de boer terecht. Tot slot bewaren sommige verkopers hun koopwaar op onhygiënische plekken, waardoor klanten soms zonder dat ze het weten bedorven of besmet eten kopen.’

Coldbox - Manumaz, Work in progress

‘Met onze koelruimtes kunnen kleine boeren verspilling na het oogsten voorkomen. Daarmee kunnen we de voedselvoorraad met minstens 30% vergroten. Daar verdienen lokale boeren aan, en dat spoort meer mensen aan om lokaal te gaan produceren. Iedere Coldbox Store die we installeren kan de voedselzekerheid, veiligheid, betaalbaarheid en voedzaamheid verbeteren voor zeker 1000 mensen.’

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies