Ik stapte over – maar waarom mijn vrienden nog niet?!

Marcel stapte wél over van bank. Maar veel vrienden van blogschrijver Guido volgen niet.
Marcel stapte wél over van bank. Maar veel vrienden van blogschrijver Guido volgen niet.
Foto: Marcel

Een paar maanden geleden besloot ik over te stappen van bank. Dat ging vrijwel probleemloos. Toch volgen mijn vrienden nog niet. Tegen hen zeg ik nu: dien een klacht in als je bank je geld in ellende investeert. Dat is nóg makkelijker en minstens zo effectief.

Vorig blog gemist?

Eerst was ik teleurgesteld dat mijn vrienden de moeite niet namen om van bank te veranderen. Zelfs als ze walgden van de investeringen in de Dakota-pijplijn, wapens of de zoveelste kolencentrale, namen ze de tijd niet om over te stappen. Zo verandert er nooit iets, dacht ik.

Toch wel, legt mijn collega Peter Ras uit. Hij is al jaren in gesprek met de banken over hun investeringsbeleid. Hij werkt namens Oxfam Novib voor en aan de Eerlijke Geldwijzer. Die vertelt je precies wat banken met je geld doen.

Check waarin jouw bank investeert

Ben je het daar niet mee eens? Word je er verdrietig of boos van? Dan adviseert Peter (én de Eerlijke Geldwijzer) om je bank dat duidelijk te laten weten. Via de site kun je gemakkelijk een klacht indienen. ‘Als je bank daar niet op reageert, kun je altijd nog besluiten om over te stappen’, zegt Peter.

Dien nu een klacht in

Een beetje sceptisch

Ik ben een beetje sceptisch. Gaan klachten er echt voor zorgen dat banken hun geld duurzamer en eerlijker investeren?

'Wie over wil stappen moet dat vooral doen', zegt Peter. Maar hij wordt vooral blij van elke klacht die op de mat of in de mailbox valt van de banken die investeren in kolen, wapens en andere ellende. 

Verbeteringen

Elke klacht herinnert de bank eraan dat hun klanten weten wat er met hun geld gebeurt en het daar niet mee eens zijn. Deze druk heeft al voor de nodige verbeteringen bij Nederlandse banken gezorgd.

Vraag je bank het beter te doen

Het kan nog steeds veel beter, zoals de Eerlijke Geldwijzer laat zien. ‘Dus vraag je bank het beter te doen’, zegt Peter. Nuttig advies voor iedereen die een nieuw rekeningnummer te veel gedoe vindt.

Dien nu een klacht in

P.S. Behalve klagen kun je via de Eerlijke Geldwijzer ook een complimentje maken als je bank het wél goed doet!

 

Guido Castagna

Over de auteur

Guido Castagna werkt als content manager voor Oxfam Novib. Hij volgt het werk van Oxfam op de voet en deelt verhalen daarover met het Nederlandse publiek. Eerder werkte hij als journalist en schreef het boek ‘Met de beste bedoelingen’ over de impact van kleinschalig ontwikkelingswerk. Waar mogelijk probeert Guido de wereld zelf eerlijker te maken. Bijvoorbeeld door geen vlees te eten, geen auto te kopen en te bankieren bij een duurzame bank.

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies