Tijdlijn keyword
Meer over Behind the Barcodes
-
Europese ‘antiwegkijkwet’: mijlpaal of niet? “Met één wet is niet alles opgelostEen grote stap in de juiste richting: de ‘antiwegkijkwet’ die onlangs is aangenomen door het Europees Parlement moet ervoor zorgen dat bedrijven verantwoordelijkheid nemen voor de schade die ze toebrengen aan mens en milieu. Wie hebben er wat aan deze wet? En is het een mijlpaal, of valt het tegen? Eline Achterberg, expert mensenrechten & bedrijfsleven bij Oxfam Novib, legt uit.
-
Supermarkten onderzoeken hun impact op mensenrechten – wat moet er beter?Terwijl supermarkten in 2023 recordomzetten draaiden, zagen de mensen die onze boodschappen produceren daar bar weinig van terug. Dat moet anders. Al jaren volgen wij supermarkten en hun mensenrechtenbeleid met als doel: uitbuitingsvrije boodschappen. Onder druk van onze campagne beloofden supermarkten onder meer om te onderzoeken op welke manier hun bedrijfsvoering en die van hun toeleveranciers negatieve gevolgen heeft voor de mensen die ons voedsel produceren. Maar komen ze die belofte ook na?
-
Nederlandse supermarkten, kom op voor de arbeiders achter onze boodschappen!De mango in je supermarkt legde al een hele reis af voordat hij in jouw winkelmandje eindigde. Die begon bij de arbeider die hem plukte, maar daar zelf niet genoeg geld mee verdient voor een goede lunchpauze. En de reis ging verder via de inkoop door supermarkten, die te weinig kritische vragen stellen over hoe deze mango is geproduceerd. De Braziliaanse vakbondsleider Cadu stelt die vragen wél. Hij vertelt wat we samen hebben bereikt in de strijd tegen uitbuitingsvrije boodschappen én wat er nog moet gebeuren.
-
Dit hebben we samen met jou bereikt in 2021Hoe zou jij het afgelopen jaar in één zin samenvatten? Grote kans dat ‘corona’ in die zin voorkomt. De coronacrisis bracht ons grote tegenslagen, in Nederland en vooral in de kwetsbaarste landen. Maar wat ons betreft hoort in die zin ook het woord ‘veerkracht’ thuis. Want we zagen hoe mensen zoals jij zich verzetten tegen de grote ongelijkheid die ook deze crisis weer blootlegde. Een terugblik op het afgelopen jaar en alles wat we samen met jou en onze partners hebben bereikt.
-
Actievoeren werkt! Supermarkten beloven uitbuiting aan te pakkenWauw, wat hebben we een fantastisch resultaat behaald dankzij onze supporters! De afgelopen weken stuurden duizenden van jullie berichtjes richting de grootste supermarkten van Nederland. Jullie eis: stop uitbuiting van vrouwen in de productieketens. En de 3 grootste supermarkten luisterden! Lees hier wat we samen hebben bereikt.
-
3 schokkende feiten over jouw boodschappenTest je kennis! Hoe lang moet een druivenplukster in Zuid-Afrika werken om evenveel te verdienen als een directeur van een Britse supermarkt in een werkweek? Ontdek het antwoord & meer feiten over jouw boodschappen!
-
Petitie tekenen zinloos? Juist niet! 3 succesverhalenJe hebt een petitie ondertekend, maar je hebt geen idee wat er met je handtekening is gebeurd. Of misschien teken je wel nooit petities, want het heeft toch geen zin? Integendeel: jouw stem maakt juist verschil! 3 petitiesuccessen die dat laten zien.
-
Het verhaal achter onze volle schappenDe coronacrisis trekt helden van achter de schermen in de spotlights. De mensen die we voor lief namen en bijna onzichtbaar ons leven in goede banen leidden, vallen nu op als vitale steunpilaren. In de zorg, in het onderwijs en in de supermarkten. Maar crisis of niet, de migranten die asperges steken in Limburg, aardbeien oogsten in Spanje of dagloners die theeplukken in India, staan nog altijd verborgen in de coulissen.
-
5 tips om actie te voeren gericht op grote bedrijvenHoe voer je succesvol actie tegen multinationals? Campagnevoeren is een vak apart. Toch is er wel degelijk een basisrecept voor succes. 5 tips om zelf succesvol campagne te voeren!
-
Volg Behind the Barcodes campagne op de voet!Volg Behind the Barcodes campagne op de voet! Ook in Nederland zijn meer dan 10.000 petities ondertekend! Dat moet toch een duidelijk signaal zijn aan Aldi, Lidl en PLUS dat ze echt in actie moeten komen op mensenrechten.
-
Ook ik ben happie met Appie!Na 8 maanden campagne voeren, waarbij duizenden mensen zoals jij zich uitspraken, en na intensieve gesprekken met onze mensenrechtenexperts, heeft Albert Heijn eindelijk erkent dat zij ook een aandeel hebben. Tim van Oxfam onthult hoe zo'n campagne werkt.
-
Hoe koop ik verantwoord kleding?We kopen meer kleding voor minder geld. Grote winkelketens veranderen continu hun collecties. Daar zijn lage productiekosten voor nodig. De arbeidsomstandigheden in kledingfabrieken zijn vaak slecht, maar hoe koop je toch nog verantwoord kleding?
-
Kun jij 12 uur werken zonder te plassen?Als je boos bent of het bizar vindt dat een bedrijf mensen zoekt die de hele dag hun plas willen ophouden, dan ben je hier goed.
-
Doe je boodschappen waar je maar wiltWaarom we je met de Behind the Barcodes-campagne vragen een petitie voor eerlijke boodschappen te tekenen, in plaats van supermarkten of producten te boycotten: uitbuiting in je eten zou niet jouw worsteling moeten zijn.
-
8 onsmakelijke feiten over ons etenBest bizar: veel mensen die ons eten maken, gaan zelf wel eens met honger naar bed. 8 onsmakelijke feiten over je dagelijkse boodschappen.
-
Hoe fair trade is Fairtrade?Op chocolade, koffie en bananen kun je het Fairtrade-logo tegenkomen. Wat betekent dit keurmerk? Wat is fair trade? En is het een oplossing voor armoede?
-
Niet ons convenant, het voedingsmiddelenconvenantHet voedingsmiddelenconvenant gaat te weinig opleveren voor een sector die zo direct ingrijpt op voeding en gezondheid van alle consumenten en op het leven van miljoenen mensen die in deze sector werken, zeker in landen waar hun mensenrechten in het geding zijn.
-
Op de koffie bij Albert Heijn en JumboOxfam Novib gaat op bezoek bij Albert Heijn en Jumbo om met ze te praten over uitbuiting van mensen die ons eten maken. Nederlandse supermarkten scoren slecht op onze duurzaamheidsranglijst. Zijn ze van plan zich te verbeteren?
-
Waarom een keurmerk niet genoeg isOxfam Novib roept supermarkten op om meer te doen om uitbuiting in garnalenindustrie tegen te gaan. Maar hoe zit het dan met keurmerken zoals ASC?
-
Supermarkten reageren: betekent dat ook verandering?We verzamelden de reacties in de media en van supermarkten op ons rapport over uitbuiting in de schappen van de supermarkt.
-
Verhalen over uitbuiting in ons etenAchter de streepjescodes in de supermarkt gaat te veel leed schuil. Arbeiders uit Azië vertellen hun verhaal.
-
Een winkelkar vol palmolieIn bijna alles wat je koopt is palmolie te vinden - of het nou etenswaren, schoonmaakmiddelen of verzorgingsproducten zijn. Maar wat is het eigenlijk? En moeten we palmolie vermijden?
-
Wat betekent het om onder de armoedegrens te leven?Met de Live Below The Line Challenge geef je 5 of 7 dagen maximaal €1,75 per dag aan eten uit. Dat is de hoogte van de armoedegrens (die ligt internationaal op 1 dollar 90). Het geld dat je bespaart aan je wekelijkse boodschappen doneer je aan een goed doel. Irene van der Vaart deed samen met haar vriend al twee keer mee.