Opnieuw winst voor cacaoboerinnen

  • 23 april 2013

Ook Mondeléz International – bekend van Milka en Toblerone- zegt nu toe om de ongelijkheid, honger en armoede van cacaoboerinnen in hun leveringsketen aan te pakken. Dit is een direct gevolg van de Oxfam Novib-campagne Behind the Brands.

Foto:oxfam

Meer dan 100.000 mensen ondertekenden de petitie van de Behind the Brands campagne om de drie grootste cacaobedrijven op te roepen om een einde te maken aan de slechte omstandigheden van cacaoboerinnen. Samen kopen Mars, Mondeléz en Nestlé 30% van de wereldwijde cacao op. Nu zegt Mondeléz toe om de positie van vrouwen in hun keten te verbeteren. Eerder al deden Mars en Nestlé deze belofte .

belofte Mondeléz

Mondeléz start nog dit jaar een onderzoek naar de slechte omstandigheden van vrouwen in hun keten in Ghana en Ivoorkust. In april 2014 komt de cacaogigant met een actieplan om de positie van deze vrouwen te verbeteren. Ook zal het bedrijf de VN-principes ter versterking van de positie van vrouwen ondertekenen. En de cacaogigant wil met andere grote spelers, zoals de World Cacao Foundation en certificeerders als Fairtrade en Rainforest alliance, programma’s ontwikkelen die de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen aanpakken.

'Als Mondeléz, Mars en Nestlé hun beloftes nakomen, dan wordt dat in de hele cacaoketen merkbaar,'zegt Farah Karimi, algemeen directeur Oxfam Novib.  'Als cacaoboerinnen een betere en sterkere positie krijgen dan kan dat direct effect hebben op de levens van miljoenen mensen. Mensen die vaak minder dan 2 dollar per dag verdienen'.

bedrijven luisteren

' Mondeléz, Mars en Nestlé laten zien dat ze luisteren naar hun consumenten en willen veranderen, de voedselindustrie kan hier een voorbeeld aan nemen. Vrouwen zijn veel te lang als laatste aan bod gekomen in de levensmiddelensector. Dit zorgt voor honger, armoede en ongelijkheid in deze wereld. Alle grote voedselgiganten zouden stappen moeten zetten, zoals het tekenen van de VN principes ter versterking van de positie van de vrouw', zo stelt Farah Karimi, algemeen directeur van Oxfam Novib. “ Via de Oxfam-campagne Behind the Brands laten consumenten zien dat zij begaan zijn met deze vrouwen en de impact die bedrijven op hen hebben '.

volg de bedrijven

'Mondeléz moet nu doorzetten en het voortouw nemen zodat de cacaoboerinnen het bestaan krijgen waar zij recht op hebben. Oxfam Novib blijft kritisch volgen of Mondeléz, Mars en Nestlé hun plannen daadwerkelijk omzetten in concrete en meetbare resultaten', aldus Karimi. Wil jij ook weten of Mondeléz, Mars en Nestlé zich houden aan hun belofte? Of weten hoe de andere grote levensmiddelenbedrijven scoren op het gebied van mensen en milieu? Check Behind the Brands

meer weten

Bron: Oxfam Novib, 23 april 2013

Cookies

Logo Oxfam Novib

Fijn dat je onze site bezoekt

Cookies helpen ons om jou te laten zien wat je interessant en belangrijk vindt op onze eigen website, andere websites en sociale media. Vind je dat goed?

Logo Oxfam Novib

Cookies zelf instellen

Analytische en functionele cookies zijn nodig om te zorgen dat onze website goed werkt. Marketing en sociale media cookies zorgen dat je relevante advertenties ziet op andere websites. Welke cookies wil je accepteren?

Ik accepteer alle cookies
Ik wil geen marketing en social media cookies