Naar hoofdinhoud

Meer nieuws

Wereldwijde enquête: 8 op de 10 mensen voor fossiele belasting om klimaatschade te betalen

Uit een wereldwijde enquête blijkt dat 81 procent van de ondervraagden vindt dat overheden olie-, gas- en kolenbedrijven stevig moeten belasten voor verlies en schade door klimaatverandering. De meerderheid van de ondervraagden, 77 procent, vindt ook dat hun overheid niet genoeg doet om de invloed van de superrijken en vervuilende industrieën op de politiek en beleid tegen te gaan. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van de wereldwijde enquête die in mei en juni 2025 in opdracht van Oxfam en Greenpeace is uitgevoerd.

Klimaatrechtvaardigheid19 juni 2025

Tweede Kamer: herstel koppeling groei en hulpbudget, pak klimaatcrisis en ongelijkheid aan

Morgen debatteert de Tweede Kamer over de Voorjaarsnota van het demissionaire Kabinet Schoof. Oxfam Novib roept de Tweede Kamer op om de koppeling tussen de economische groei van Nederland en het budget voor ontwikkelingshulp weer helemaal te herstellen. Alleen dan kunnen de enorme bezuinigingen op de wereldwijde armoedebestrijding voor een deel worden teruggedraaid. Deze ontkoppeling, die de regering eerder invoerde, leidt tot een extra miljardenbezuiniging bovenop de structurele bezuiniging van jaarlijks 2,4 miljard euro uit het Hoofdlijnenakkoord. Door de koppeling niet volledig te herstellen gaat het kabinet in tegen de uitgesproken eis van de Eerste Kamer. Daarnaast moet het kabinet zich houden aan haar eigen Klimaatwet. Het huidige klimaatpakket van minister Hermans is volstrekt ontoereikend om de Nederlandse klimaatdoelen te halen in 2030. En stop met het uitdelen van belastingvoordelen aan bedrijven en superrijken terwijl veel burgers worstelen om de huur, eten en gezondheidszorg te betalen. Verklein ongelijkheid door de belastingen voor superrijken en grote bedrijven te verhogen en die van werknemers te verlagen.

Eerlijke Economie17 juni 2025

Nieuwe Rode Lijn op 15 juni: ‘Demissionair of niet – wij eisen nú concrete actie’

Op 15 juni kleurt Den Haag opnieuw rood, omdat het kabinet weigert concrete sancties in te stellen tegen Israël om de genocide in Gaza te stoppen. Elke dag worden Palestijnse burgers in Gaza gedood, zelfs als zij op zoek zijn naar hulp. Op 18 mei trokken we met ruim 100.000 mensen de Rode Lijn door Den Haag. De meerderheid werd zichtbaar, niemand kon om ons heen. Maar toch blijft het nog altijd stil vanuit het kabinet. “Dit accepteren wij niet. Demissionair of niet – wij eisen nú concrete actie”, zo stellen hulp- en mensenrechtenorganisaties vandaag.

Onze hulp voor Gaza04 juni 2025

Oxfam Novib: zuivering Gaza bijna compleet, alleen sancties kunnen Palestijnen nog redden

De bewuste Israëlische strategie van gedwongen verplaatsing en meedogenloze militaire aanvallen op Gaza nadert zijn voltooiing. Palestijnse burgers worden gedwongen zich te verplaatsen naar geïsoleerde enclaves die nog minder dan 20 procent van Gaza beslaan, blijkt uit de nieuwe analyse van Oxfam Novib die vandaag gepubliceerd wordt. Oxfam Novib roept de regering op om nú actie te ondernemen: ‘de tijd van zorgen uiten en signalen afgeven is allang voorbij, zonder snelle en stevige sancties is er van Gaza straks niks meer over'.

Noodhulp en wederopbouw29 mei 2025

Oxfam Novib dient klacht in tegen tomaat-patent, machtsconcentratie in zadenmarkt groeit

Zojuist dienden Oxfam Novib en meer dan 40 organisaties en kwekers hun bezwaarschrift in tegen de toekenning van een patent op een virusresistente tomaat. Het bezwaarschrift is overhandigd aan het Europees Octrooibureau (EPO) in Rijswijk. Ondanks het Europees verbod hierop kent het Octrooibureau nog steeds omstreden patenten op natuurlijke eigenschappen van planten toe aan multinationals.

Wij willen eerlijke boodschappen27 mei 2025