Vermogen 5 rijkste mannen verdubbeld, 5 miljard mensen armer
Oxfam Novib: “Roep groeiende ongelijkheid een halt toe”
Vermogen 5 rijkste mannen verdubbeld, 5 miljard mensen armer
Oxfam Novib: “Roep groeiende ongelijkheid een halt toe”

Vermogen 5 rijkste mannen verdubbeld, 5 miljard mensen armer geworden
Sinds 2020 is het vermogen van de vijf rijkste mannen ter wereld meer dan verdubbeld. Per uur werden zij gemiddeld 14 miljoen dollar rijker. Tegelijkertijd zijn vijf miljard mensen wereldwijd armer geworden door de torenhoge inflatie. Ook in Nederland groeit de ongelijkheid. Hoog tijd om deze kloof te dichten – door de extreem rijken hoger te belasten.
Dagelijkse sterftecijfer Gaza hoogste van alle conflicten in de 21ste eeuw
Het Israëlisch leger doodt sinds de oorlog met Hamas op 7 oktober afgelopen jaar losbarstte gemiddeld 250 Palestijnen per dag in Gaza. In geen enkel gewapend conflict van de afgelopen tijd stierven op een dag zoveel mensen.

Oproep tot bezuinigingsbeleid is gestoeld op achterhaalde economische opvattingen
Blog door Winne van Woerden, Lead Human Economy bij Oxfam Novib. Het is inmiddels een Haagse traditie aan het worden: een nieuw kabinet krijgt het dringend advies van economische experts om te bezuinigen om de overheidsfinanciën weer "gezond" te krijgen. Onzin! We moeten stoppen met dit neoliberale mantra en juist investeren in de economie. Dat is gezond, eerlijk én bestrijdt de groeiende ongelijkheid.
Organisaties eisen in hoger beroep Gaza-zaak einde aan wapenleveranties
Oxfam Novib, PAX en The Rights Forum vragen het Gerechtshof om de vergunning voor de uitvoer van Nederlandse onderdelen voor Israëlische F-35 gevechtsvliegtuigen alsnog in te trekken. Zij menen dat Nederland zowel internationale verdragen als het eigen wapenexportbeleid schendt. Ze wijzen daarbij ook op de dramatische situatie voor burgers in Gaza. Het hoger beroep dient op 22 januari in Den Haag.

Aandeelhouders: hoog tijd voor graaischaamte
Het was hét woord van 2023: graaiflatie. Een woord dat wij al gebruikten in ons ongelijkheidsrapport begin dat jaar, en dat slaat op grote bedrijven die excessieve winsten maken in tijden van en zelfs dankzij crises. Een rotwoord, eigenlijk, dat je niet nodig zou willen hebben. Maar een nieuw jaar, nieuwe kansen: tijd voor een nieuw woord, tijd voor graaischaamte.

ING scherpt klimaatbeleid aan na VN-klimaattop en door maatschappelijke druk
Door Barbara Oosters, Oxfam Novib beleidsadviseur Financiële Sector.
Bombardementen leiden tot massale honger en sterfte onder Gazanen
In Gaza heeft 97% van de bevolking in het noorden en 83% van de mensen in het zuiden bijna niets meer te eten. Volgens het VN Wereld Voedsel Programma, het WFP, is sinds de start van het conflict nog geen tien procent van het benodigde voedsel Gaza binnengekomen. De VN-voedselorganisatie spreekt van een catastrofale situatie waarin de Gazanen niet eens een maaltijd per dag hebben. De VN organisatie die de huidige voedselvoorraad in Gaza bijhoudt, gaf zojuist de hoogste classificatie van 5 af voor 500.000 mensen. Dat betekent dat bijna een kwart van de bevolking in Gaza te maken heeft met acute hongersnood en extreem gebrek aan voedsel. Voor hele bevolking in Gaza, 2.2 miljoen mensen, geldt classificatie 3, dat is voedselcrisis of nog erger. Nooit eerder gaf het WFP deze classificatie aan een hele bevolking in een regio of een land.

Klimaattop Dubai: succes of mislukking?
Begin december vond de jaarlijkse VN-klimaattop plaats, dit keer in Dubai. Twee weken lang praatten wereldleiders over de toekomst van onze planeet. Er stond veel op het spel, van het uitfaseren van fossiele brandstoffen tot financiële compensatie voor de landen die het hardst worden getroffen door de klimaatcrisis. Onze klimaatexpert Hilde Stroot was als waarnemer onderdeel van de Nederlandse delegatie. Samen met haar blikken we terug.

Onze chocoladeletters en kerstkransjes zijn toch niet zo feestelijk
Blog door Ratri Kusumohartono, Oxfam Novib campaigner voor eerlijk voedsel
Nieuwe EU-wet laat financiers van fossiele brandstoffen en arbeidsuitbuiting buiten schot
2023: Samen stonden we op voor gelijkheid. Bedankt!
Jij stond dit jaar op toen je het hardst nodig was. Je liet je horen voor het recht op veiligheid voor iedereen, voor een eerlijke economie, voor klimaatrechtvaardigheid, voor gendergelijkheid. En je staat er niet alleen voor. Met jou gingen én gaan talloze mensen wereldwijd de strijd aan om de systemen die ongelijkheid in stand houden voor eens en voor altijd te veranderen. En wij strijden ook in 2024 met jullie mee. Ontzettend bedankt!