Home ActueelPersberichten Top voedselbedrijven mist beleid om landrechtenactivisten te beschermen

Top 10 voedselbedrijven mist beleid om landrechtenactivisten te beschermen

Voedselgiganten claimen ontbossingsvrije toeleveringsketens, maar doen niets om landrechtenactivisten te beschermen

De grootste 10 voedingsmiddelenbedrijven ter wereld, zoals Danone, Unilever en Coca-Cola,  hebben zich gecommitteerd om hun toeleveringsketen vrij van ontbossing te maken maar het ontbreekt de bedrijven aan voldoende beleid om landrechtenactivisten en gemeenschappen die zich hiervoor inzetten te beschermen tegen intimidatie, bedreigingen en aanvallen, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Oxfam vandaag.

De wereldwijde productie van dagelijkse voedingsmiddelen, zoals soja en palmolie, zorgen voor enorme ontbossing in tropische landen, zoals Brazilië, Colombia en Indonesië. In de afgelopen jaren zijn aanvallen en bedreigingen tegen landrechtenactivisten alleen maar toegenomen. Het nieuwe Oxfam-rapport 'Pathways to Deforestation-Free Food' maakt duidelijke dat de grootste voedselmerken van de wereld en hun leveranciers geen beleid hebben om de levens van deze activisten te beschermen.

"Deze voedselreuzen moeten niet alleen beleid ontwikkelen om bossen te beschermen, maar ook de gemeenschappen en inheemse volkeren die erin leven," stelt Oxfam Novib klimaat- en landrechtenexpert Anouk Franck. " Het is positief dat veel van de levensmiddelengiganten, zoals Unilever, Coca Cola en Mars, toezeggingen hebben gedaan om ontbossing in bijvoorbeeld de palmolie – en soja productie tegen te gaan. Dit kan echter niet zonder expliciete steun aan lokale gemeenschappen en landrechtenactivisten die in landen als Brazilië en Indonesië met steeds meer vrees voor eigen leven knokken om het bos en hun leefomgeving te behouden.”

Zie voor meer informatie het Engelse persbericht en rapport. Oxfam Novib klimaat- en landrechtenexpert Anouk Franck is beschikbaar voor interviews. Contact Jules van Os. Persvoorlichting Oxfam Novib, 0651573683

We gebruiken cookies. Dit doen we om je gepersonaliseerde content en aanbiedingen te tonen, delen via social media mogelijk te maken en om bezoekgedrag te analyseren.